Uusi Pixar-tarina näyttää dinosaurusten vaihtoehtoisen todellisuuden – mitä jos asteroidi ei olisikaan iskeytynyt maahan

6.1.2016 11:00

Mitä olisi tapahtunut, jos dinosaurusten valta-ajan lopettanut asteroidi ei olisikaan iskeytynyt Maahan? Kunnon dinosaurus -animaatio leikittelee ajatuksella ja kertoo, miten eloaan jatkaneet dinosaurukset kehittyivät älykkäiksi ja hillityiksi olennoiksi. Ihmiset puolestaan ovat jääneet villeiksi kuin luolamiehet.

Elokuva on klassinen ”poika ja hänen koiransa” -tarina, mutta sillä erotuksella, että poikana ja koirana ovat nuori Arlo-niminen apatosaurus ja hänen villi ihmisystävänsä Spot. Epätavallinen parivaljakko joutuu huimiin seikkailuihin Yhdysvaltojen luoteisosien maisemissa, joita hallitsevat laajat preeriat ja korkeuksiin kohoavat vuoret.

– Tämä on ensimmäinen kerta Pixarin historiassa, kun meiltä tulee vuoden aikana kaksi elokuvaa ensi-iltaan. Tosin Inside Out – Mielen sopukoissa ja Kunnon dino eivät voisi olla erilaisempia. Dinosaurus-tarina on käännetty päälaelleen tyypillisiin hirmulisko-elokuviin verrattuna. Uskon, että katsojat tulevat yllättymään, Pixarin johtaja Pete Docter kertoo San Franciscossa.

Studion leivissä vuodesta 1990 työskennellyt Docter on ollut mukana kirjoittamassa muun muassa Toy Story -elokuvia ja Wall-E-robottiseikkailua. Hänen ohjaamansa Up – Kohti korkeuksia palkittiin parhaan animaatioelokuvan Oscarilla vuonna 2010. Leffan tuottaja oli Jonas Rivera, jonka kanssa Docter työskenteli myös Inside Out -elokuvassa.

Luonto on niin suuressa osassa Kunnon dinosaurus -elokuvaa, että Pixarin tiimi matkusti aitoihin maisemiin dokumentoidakseen pilvimuodostelmia, niiden värisävyjä, valoja ja varjoja sekä miten auringonsäteet heijastuvat vuorten seinämistä ja puroista. Näissä maisemissa jopa dinosaurus tuntee itsensä pieneksi. Yksi niistä, T-Rex Ramsey on nimetty tiimiä johtaneen luonto-oppaan mukaan.

Hyvin realistisesta luontokuvauksesta huolimatta Arlo ei edusta fotorealistista dinosaurusta, vaan ohjaaja Peter Sohn halusi vihreän pikkujättiläisen näyttävän leikilliseltä ja hieman koomiseltakin sarjakuvahahmolta. Arlon suuret silmät tuovat dinoon nuoruuden viattomuutta, kun hän yrittää löytää takaisin kotiin.

Kunnon dinosaurus tapahtuu kokonaan kesyttämättömässä luonnossa, jossa on hyviä ja huonoja puolia. Kauneuden kääntöpuolena ovat alituiset vaarat, jotka vaanivat Arloa ja Spotia. Pikku-dino pelkää kaikkea, sillä se tuntee olevansa ulkopuolinen villissä luonnossa. Spot sen sijaan on rämäpäinen resupekka.

Bob Peterson kertoi minulle ideasta jo kauan sitten, ja se oli hänelle hyvin henkilökohtainen tarina. Emme yritä olla ajan hermolla tai seurata trendejä, vaan valita jännittäviä tarinoita, jotka ovat rehellisiä ja heijastavat todellisuutta ainakin jossain mielessä, sanoo Docter.

Elokuvassa on halutun tunnelman luomiseksi käytetty laajoja kuvakulmia ja kohtauksia, jotka näyttävät siltä, kuin ne olisi kuvattu helikopterista.

THE GOOD DINOSAUR

Pixar näyttää aina pystyvän ylittämään itsensä. Viime kesän hitti Inside Out – Mielen sopukoissa kuittaa mitä todennäköisimmin parhaan animaatioelokuvan Oscar-palkinnon vuonna 2016.

– Emme ajattele asiaa siltä kannalta, että meidän pitäisi ylittää itsemme. Lähestymme elokuvien tekemistä elokuvafaneina. Mietimme aina ensin, mitä haluaisimme itse nähdä ja kokea. Oli kyse sitten autoista, koppakuoriaisista tai kaloista, tarinat kertovat aina meille läheisestä asiasta, Rivera kertoo.

Inside Out on Toy Story -elokuvien ohella yksi Pixarin suurimmista kultakimpaleista. Ensimmäinen Toy Story -seikkailu tuli ensi-iltaan 20 vuotta sitten. Yleensä Docter ei ole jatko-osien puolestapuhuja, mutta Toy Story on poikkeus sääntöön.

Toy Story on mysteeri, sillä jostain syystä Woody kehittyy elokuva elokuvalta ja kokee monia elämää mullistavia seikkailuita. Niin tapahtuu myös seuraavassa Toy Story -elokuvassa. Siinä on uusi näkökulma, jota emme ole tarkastelleet aiemmin, Docter vihjaa.

Dinolla on siis melkoinen tie taivallettavanaan, jos se aikoo yltää Toy Storyn tai Inside Outin tasolle. Ainakin sillä on aika puolellaan, sillä projekti laitettiin takaisin mietintämyssyyn kaksi vuotta sitten. Se onkin yksi studion menetyksen salaisuuksista.

– Pixarilla on varaa hioa elokuvia niin kauan, kunnes ne ovat viimeisen päälle valmiita. Tuotannossa käsikirjoituksen parissa tehdään töitä kaikista pisimpään, Inside Outin kohdalla kolmisen vuotta. Hollywoodissa se on ylellisyyttä, sillä muut studiot joutuvat suoltamaan puolivalmiita tekeleitä katsojien nähtäväksi. Lopputulos ei aina ole paras mahdollinen, Docter tietää.

Rivera kertoo studion elävän jännittäviä aikoja.

– Pixarilla ei ole koskaan ollut näin monta elokuvaa työn alla kuin nyt. Seuraavien vuosien aikana tulee ensi-iltaan paljon hyvin erilaisia tarinoita. Seuraavaksi tulee vuoden 2003 Nemoa etsimässä -animaation jatko-osa Dorya etsimässä vuonna 2016, sen jälkeen vuonna 2017 toinen jatko-osa Autot 3 ja alkuperäinen tarina Coco sekä vuonna 2018 Toy Story 4, josta tulee mahtava, Rivera lupaa.

Teksti: Johanna Juntunen, San Francisco

Lisää luettavaa