Katastrofikytät

Katastrofikytät ottaa lähtökohdakseen poliisielokuvien kliseet, mutta sen viehätys on jossain muualla.

25.11.2010 17:34
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 26.11.2010

Sankarillisista poliisikaksikoista kertovat elokuvat ovat jo niin kulunutta tavaraa, että ne alkavat vakavissaan tehtyinäkin parodioida itseään. Myös komedioita aihepiiristä on väännetty enemmän kuin tarpeeksi, joskus onnistuneesti, usein vähemmän onnistuneesti. Kesällä ensi-iltansa saanut Bruce Willis -komedia Pari kyttää (Cop Out) esimerkiksi ei onnistunut oikeuttamaan toimintaansa hauskalla huumorilla.

Katastrofikytät nousee alhaisten ennakko-odotusten yläpuolelle valitsemalla mielenkiintoisen reitin. Se ottaa lähtökohdakseen poliisielokuvien kliseet, mutta sen pääidea ei ole vain tehdä niistä pilaa. Elokuvan viehätys johtuu oudoista, jopa absurdeista elementeistä, jotka eivät sinänsä ole vitsikkäitä, mutta muuttuvat viitekehyksessä hauskoiksi. Siinä eletään maailmassa, jossa ihmiset voivat vakavalla naamalla tehdä ja sanoa mitä ihmeellisimpiä asioita, ja suurimmaksi osaksi ne otetaan vastaan täysin normaaleina tapoina toimia.

Oudoista oudoin elokuvan hahmoista on Will Ferrellin esittämä poliisi Allen Gamble. Hän rakastaa järjestystä eikä välitä kenttähommista vaan tekee mielellään muidenkin poliisien paperityöt järjestelmälliseen malliinsa. Allenin aisapariksi on kiinnitetty uransa sotkenut kuumapäinen Terry Hoitz (Mark Wahlberg), joka haluaisi palvotuksi sankaripoliisiksi Samuel L. Jacksonin ja Dwayne Johnsonin herkullisesti pikkurooleissa esittämien rämäpäiden tavoin.

Allenin päättäessä ryhtyä tositoimiin rakennustelineluparikkomuksen vuoksi törmää hän sattumalta suureen talousrikollisuusvyyhteen, jota Terry haluaa lähteä selvittämään puskutraktorimentaliteetillaan. Asioiden selvittämiseksi tarvitaan kuitenkin kummallekin ominaisia kykyjä.

Katastrofikytät lepää vaarallisen paljon Ferrellin harteilla, mutta onneksi Allen on sen verran rauhallinen, että ylilyönnit jäävät minimiin. Silti hahmolle on kirjoitettu vähän liiaksikin taustatarinaa. Voi vain aavistella kuinka usein Wahlbergin pokka on pettänyt lopputekstien jälkeisen pätkän tavoin.

Selvittyään pitkään omillaan Katastrofikytät alkaa valitettavasti vesittää itseään myötäilemällä poliisielokuvien pakkopullia takaa-ajoineen kaikkineen, jotka eivät ole kovin hauskoja. Myös hahmojen alta vedetään mattoa, kun he osoittavat itsekin ymmärtävänsä käyttäytymisensä outouden. Lopputekstien aikainen käsittämätön taloussaarna antaa ymmärtää, että tekijät ottavatkin hölmön tarinansa tosissaan.

Lisää luettavaa