Dvd ja blu-ray halutaan pitää hengissä – Isot elokuvastudiot haluavat elvyttää tallennebisneksen

Vaikka fyysinen levy on muuttumassa eräänlaiseksi marginaalituotteeksi, sille ollaan luomassa uusia markkinoita.

17.2.2020 10:44

Dvd- ja blu-ray-tallenteiden myynti on ollut Suomessa jyrkässä laskussa jo monta vuotta, ja muualla maailmassa käyrä on samannäköinen.

Los Angeles Times kirjoittaa tallennemyynnistä Yhdysvalloissa. Kymmenessä vuodessa fyysisten levyjen kauppa on kutistunut kolmannekseen. Suoratoistopalveluiden myynti taas on samassa ajassa kasvanut 24 prosenttia. Kuluttajat käyttävät suoratoistoon Yhdysvalloissa rahaa lähes viisi kertaa enemmän kuin dvd- ja blu-ray-levyihin.

Suomessakin on nähty, että fyysisten levyjen myynnin romahtaessa suoratoistopalvelujen suosio kasvaa. Eikä yksi suoratoistopalvelu enää edes riitä.
Suoratoistobisnekseen isosti mukaan lähtenyt Elisa tiedotti tammikuun lopulla, että yli 68 prosentilla on käytössään vähintään yksi maksullinen palvelu. Kahta suoratoistopalvelua käyttää jo 40 prosenttia suomalaisista. Lisäksi Elisa tietää kertoa, että maksullisten suoratoistopalvelujen katselu on lisääntynyt nopeiten 46–65-vuotiaiden keskuudessa. Luvut perustuvat Elisan tilaamaan laajaan kyselytutkimukseen.

Ovatko fyysiset tallenteet häviämässä vähitellen käytännössä kokonaan? Onko tallenteita enää muutaman vuoden päästä lainkaan saatavilla?

Tuskinpa niin käy.

Elokuvan aktiiviharrastajat pitävät levyjä arvossa, ja siihen on yksinkertainen syy. Vaikka suoratoistotarjontaa on valtavasti, läheskään kaikkia elokuvia ei pääse katsomaan suoratoistona. Vaikka pääsisikin, niin leffafani usein haluaa levyn omakseen. Tämä koskee etenkin klassikkoelokuvia. Kaikissa maksullisissa suoratoistopalveluissa on sama puute: niissä keskitytään tuoreisiin nimikkeisiin.

Jos haluaa etsiä käsiinsä jonkin vähänkin vanhemman elokuvan, niin helpommin sen saa katsottavaksi levynä. Ja ne ovat juuri niitä elokuvia, joita katsotaan uudestaan. Kyllä minäkin Casablancan ja Citizen Kanen haluan pitää blu-rayna hyllyssä, mutta Michael Bayn uudella toimintaelokuvalla 6 Underground ei ole niin väliä, varsinkin kun se on Netflixin oma tuotanto, joka ei häviä palvelusta mihinkään.

Vaikka fyysinen levy on muuttumassa eräänlaiseksi marginaalituotteeksi, sille ollaan luomassa uusia markkinoita, kerrotaan Los Angeles Timesin artikkelissa.

Kaksi isoa elokuvastudiota, Universal ja Warner Bros. ovat lyöttäytyneet yhteen, jotta tallennemyyntiä saataisiin elvytettyä. Studioilla on sunnitteilla yhteistyöprojekti, jossa he vastaisivat koko Pohjois-Amerikan dvd- ja blu-ray-jakelusta seuraavan kymmenen vuoden ajan. Levitys koskisi kaikkia tallenneformaatteja ja sekä uusia että vanhoja nimikkeitä, oli sitten kyse elokuvasta tai televisiosarjasta. Keskittämällä koko tallennejakelu saman katon alle pystyttäisiin säästämään resursseja ja pitämään tallennebisnes hengissä.

Yksityiskohdat ovat vielä salaisia, ja projekti julkistetaan vuonna 2021. Tarkoitus on laajentaa levitys samaan tapaan myös kansainvälisesti. Tällöin Universal ja Warner jakaisivat Yhdysvaltain ulkopuoliset markkina-alueet keskenään.

On tietenkin toinen juttu, toteutuuko projekti lainkaan, mutta kaikki hyvät ideat fyysisten levyjen säilyttämiseksi ovat tervetulleita. Ainakin tämä kertoo siitä, että isot studiot näkevät dvd:ssä ja blu-rayssa vielä kaupallista potentiaalia. Vielä ei siis tarvitse viedä blu-ray-soitinta varastokomeroon.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Miksi Netflix pimittää katsojalukuja eikä ilmoita niitä julkisesti? Vastaus on yksinkertainen

Lisää luettavaa