Kolumni: Miksi maksaa Netflixistä enemmän, jos sisältö vähenee?

20.8.2016 17:43

Jokin aika sitten Netflix ilmoitti huonoja uutisia. Vaikka striimipalvelun tilaajamäärä oli edelleen kasvanut, kasvuvauhti oli yhtiön historian huonoin.

Netflix piti syynä kasvun hidastumiseen sitä, että palvelun hintaa oli nostettu. Muutama kuukausi sitten striimipalvelun perushinta nousi Yhdysvalloissa dollarilla kuussa. Suomessa peruspakettia nostettiin eurolla 7,99 eurosta 8,99 euroon.

Hinnannousu on luonnollinen selitys, mutta se ei välttämättä ole todellinen syy kasvun hidastumiselle. Exstreamist-sivuston artikkelin mukaan tilaajakannan kasvun hidastuminen johtuu siitä, että Netflixin sisältöä on nykyään vähemmän. Yhdysvalloissa nimikkeiden määrä on pudonnut 40 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana.
Miksi pitäisi maksaa enemmän, jos sisältö vähenee? Ehkä yhden dollarin tai euron korotus olisi hyväksyttävämpää, jos nimikkeitä tulisi lisää vähintään samassa suhteessa.

Netflix on halunnut panostaa omaan sisältöön ja luonut omia sarjoja ja elokuvia. Sarjojen kohdalla se on onnistunutkin erinomaisesti. Netflixin omat sarjat kuten Orange is the New Black, House of Cards tai Daredevil ovat olleet menestyksiä.

Elokuvien kohdalla tilanne ei ole yhtä selkeä – eikä kuluttajan kannalta paras mahdollinen. Viimevuotinen Beasts of No Nation oli hieno sotadraama, mutta neljän elokuvan diili Adam Sandlerin kanssa ei kuulostanut kovin houkuttelevalta. Netflix on satsannut elokuviin valtavasti, mutta onko se välttämättä järkevää? Exstreamistin artikkelissa pohditaan, kannattaako pistää 90 miljoonaa dollaria yhteen ainoaan Will Smith -tuotantoon nimeltä Bright, jonka ohjaa David Ayer (Suicide Squad).

Vertailuesimerkkinä Netflixin kilpailija Hulu maksoi kaksi kertaa enemmän eli 180 miljoonaa dollaria Seinfeld-sarjan kaikista jaksoista. Sillä sai sarjan oikeudet viideksi vuodeksi ja 72 tuntia sisältöä.

Ottaisitko itse puolet koko Seinfeld-katalogista vai yhden Will Smith -leffan, jos saisit valita?

Fantasiaelementtejä sisältävä poliisijännäri voi olla iso hitti, ja sille kaavaillaan jo jatko-osiakin, mutta aivan yhtä hyvin siitä voi tulla Wild Wild Westin tai After Earthin kaltainen Will Smith -kalkkuna.

Oli Bright sitten hyvä tai huono, Netflixin panostaessa omaan tuotantoon muu sisältö näyttää jäävän jalkoihin. Suomen Netflixissä tilanne ei välttämättä ole yhtä paha, koska meillä aloitettiin tavallaan nollasta neljä vuotta sitten, kun yhtiö tuli Suomeen. Suomessa sisältö on lisääntynyt vähitellen, mutta Yhdysvalloissa tilanne on päinvastainen. Siellä katalogi on ollut perinteisesti Netflix-alueista laajin, koska se on toiminut siellä pisimpään. Yhdysvalloissa on edelleen eniten nimikkeitä, mutta ymmärrettävästi sisällön väheneminen harmittaa amerikkalaisia.

Suomalainen Ville Salminen ylläpitää Cordcutting-sivustoa, jonka mukaan heinäkuussa 2016 Netflixissä oli Yhdysvalloissa tarjolla 5087 nimikettä. Suomessa nimikkeitä on 2131, mikä on hyvää keskitasoa: Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on saman verran sisältöä. Listan häntäpäässä olevilla mailla on alle tuhat nimikettä.

On hyvä asia, että Netflix satsaa omaan sisältöön. Se ei kuitenkaan näköjään pysty pitämään yllä suurta määrää nimikkeitä sekä tuottamaan omaa laajaa katalogia. Siksi olisikin hyvä jos Suomenkin markkinoille tulisi lisää kilpailijoita ja haastajia Netflixille.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Leffakuluttajien monet vaihtoehdot: tekniikka kehittyy teatterissa ja kotona

Lisää luettavaa