Kolumni: Striimaaminen on halpaa kuin saippua

Kilpailu pitää huolen palvelun edullisuudesta.

Elokuvalippujen hintoja on sanottu Suomessa korkeiksi, mutta asia ei ole niin yksinkertainen. Elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen on Twitter-päivityksessään sitä mieltä, että kyseessä on pelkkä myytti. Hän siteeraa Suomen elokuvasäätiön julkaisemaa taulukkoa, jonka mukaan elokuvaliput ovat Suomessa halvempia kuin muissa Pohjoismaissa.

Ensi vuonna elokuvalippujen keskimääräinen hinta saattaa pudota entisestään ainakin Helsingissä, kun Kalasataman ja Pasilan kauppakeskuksiin tulee uusia elokuvateatteriyrittäjiä.

Toisaalta onhan se totta, että ei elokuvissa käynti ole halpaa huvia. Mutta ehkä sen ei pidäkään olla liian halpaa. Elokuvan tekeminen on kallis taidemuoto, ja teatterissa käynti on pieni juhlahetki, johon usein kuuluu muutakin kuin pelkkä leffa.

Elokuvalippu maksaa enemmän kuin kuukauden striimipalvelu, mutta ei niitä ole mielekästä verrata keskenään. Striimipalveluiden käyttäjät usein valittavat, että esimerkiksi Netflixissä ei ole enää mitään katsottavaa. Onhan se selvää, että jos on elokuvien ja sarjojen suurkuluttaja, niin valikoiman kahlaa nopeasti läpi, ja varsinkin elokuvat ovat jo moneen kertaan nähtyjä. Mutta jos laskee, paljonko kuukausimaksua vastaan saa sisältöä, niin onhan se valtava määrä.

Mashablen jutussa kirjoitetaan, että Netflix on itse asiassa järjettömän halpa palvelu. Siinä tarkoitetaan Yhdysvaltain Netflixiä, jonka sisältö on Suomen palvelua selvästi laajempi, mutta kyllä saman huomaa Suomessakin. Yhdysvalloissa on tällä hetkellä yli viisituhatta nimikettä, Suomessa noin kaksituhatta. Jos jakaa nimikkeiden määrän kuukausimaksulla, niin halvaksihan se tulee joka tapauksessa.

Netflixin kilpailijatkin myyvät palvelujaan suunnilleen samalla melko alhaisella kuukausimaksulla, eli tilaajaksi pääsee vähän alle kympillä kuussa. Netflix, Viaplay ja HBO Nordic ovat Suomessa suunnilleen samanhintaisia. Myös uusi suomalainen tulokas C More myy palvelua alle kympillä kuussa, ja ilman valmista kilpailutilannetta hinta olisi varmasti korkeampi.
Kilpailu näyttää pitävän huolen siitä, että striimaaminen on melko halpa huvi.

Mutta miksi striimamisen hinta sitten on toistaiseksi suhteellisen alhainen?

Mashablen artikkelin mukaan ainakin Netflix on viime vuosina keskittynyt maailmanvalloitukseen. Se on laajentunut lähes kahteensataan maahan, ja markkinointiponnistuksen aikana hinta on haluttu pitää alhaisena, jotta palvelun tilaaminen olisi mahdollisimman houkuttelevaa. Pieniä korotuksia on ollut parin vuoden välein, mutta hinta on edelleen todella kilpailukykyinen, varsinkin jos ajattelee miten paljon Netflixiin on tullut uutta omaa tuotantoa, johon yhtiö on satsannut valtavasti rahaa.

Yhtiöllä menee taloudellisesti hyvin, joten senkään takia ei ole välttämätöntä pakkoa korottaa hintoja. Mashable kuitenkin muistuttaa, että jossain vaiheessa Netflix on tilanteessa, jossa sen on pakko tehdä reilu hinnankorotus, ja talousanalyytikot ovat sellaista jo ennustaneet. Australiassa Netflix on jo korotuksia kokeillut. Suomessa on tulossa pieni hinnanlisäys marraskuussa kalliimpiin paketteihin, mutta perushinta pysyy samana. Isompaan korotukseen menee kuitenkin todennäköisesti vielä jonkin aikaa, joten kannattaa ottaa tilanteesta kaikki irti. Toisin kuin valkokangaskokemusten kohdalla, mitä enemmän katsot, sitä halvemmaksi se tulee!

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:

Netflixin kasvulle ei näy loppua – Syksy 2017 tuo mukanaan kovan striimikattauksen

Aiheet: