Kommentti: Miten tässä näin kävi? Vuoden 2020 Oscar-gaala päättyi historialliseen jättiyllätykseen

Sen piti olla tylsä gaala.

Tämän vuoden Oscar-palkinnot oli monien mielestä jaettu jo etukäteen. Sekä elokuva-asiantuntijat että vedonlyöntitoimistot olivat vahvasti sitä mieltä, että Sam Mendesin taidokkaasti tehty sotaelokuva Taistelulähetit – 1917 voittaa ohjauksen ja parhaan elokuvan palkinnot.

Myös näyttelijäkategorioissa oli selkeät suosikit: Renée Zellweger voittaa Judysta ja Joaquin Phoenix Jokerista. Sivuosissa Laura Dern (Marriage Story) ja Brad Pitt (Once Upon a Time… in Hollywood) olivat hyvin monilla listoilla yhtä vahvoilla. Heitä minäkin veikkasin.

Taisteluläheteillä oli jo DGA:n eli Yhdysvaltain elokuvaohjaajien killan palkinto, Bafta-palkinto ja Golden Globe parhaasta elokuvasta. Se oli erittäin vahva merkki, että parhaan elokuvan pysti tulee myös Oscar-gaalassa, etenkin kun näissä gaaloissa on hyvin paljon samoja äänestäjiä.

Eteläkorealainen Parasite oli monien listalla se elokuva, jonka pitäisi voittaa, mutta ei se oikeasti voita. Episodin Oscar-veikkauksessa Bong Joon-hon ohjaustyö nostettiin voittajaksi parhaan elokuvan ja ohjauksen kategoriassa, mutta ei sillä pitänyt olla gaalassa mahdollisuuksia. Se oli Episodin Oscar-gurun ja aasialaisen elokuvan ystävän Tero Heikkisen epärealistinen haave. Näin minä ainakin ajattelin, enkä varmasti ollut yksin.

Oli realistista ennustaa, että Parasite voittaa parhaan kansainvälisen elokuvan palkinnon, ja ehkä jonkin muunkin kategorian, kuten käsikirjoituksen tai leikkauksen, mutta ohjauksen ja parhaan elokuvan pystejä Yhdysvaltain elokuva-akatemia ei sentään aasialaiselle elokuvalle voisi myöntää.

Oscar-gaala on Hollywoodin kotikenttä, ja siellä halutaan korkeimmalle korokkeelle nostaa amerikkalaisia elokuvia. Tai ainakin niissä on puhuttava englantia.

Parasite voitti Kultaisen palmun, mutta se ei ennenkään ole tarkoittanut varmaa menestystä Oscar-gaalassa. Sitä paitsi Parasite on aivan liian vaikea elokuva parhaan elokuvan Oscar-voittajaksi. Siinä ei ensinnäkään puhuta englantia vaan koreaa. Siinä ei ole yhtään länsimaissa tunnettua näyttelijää. Se on hyvin monitasoinen, älykäs ja lukuisia yllätyskäänteitä sisältävä elokuva.

Oscar-voittajat ovat yleensä suuria ja näyttäviä, tunteisiin vetoavia elokuvia, jotka saavat katsojan liikuttumaan mutta päättyvät kohottavaan tunnelmaan. Eivät sellaisia, jotka haastavat katsojan kuten Parasite tekee. Se saa katsojan pikemminkin ällistymään ja tuijottamaan monttu auki näkemäänsä.

Ei missään nimessä Oscar-voittaja, ajattelin nähtyäni Parasiten. Loistava elokuva, mutta menee Oscar-äänestäjiltä taatusti yli hilseen.

Nyt on ilo todeta, että olin väärässä Yhdysvaltain elokuva-akatemian suhteen.

Sillä niin siinä sitten lopulta kävi, että ennalta-arvattavasti edennyt gaala päättyi jättiyllätykseen. Parasite vei ensin ohjauksen ja lopulta myös parhaan elokuvan palkinnon.

Parasite teki historiallisen tempun. Tätä ennen parhaan elokuvan voittajaksi on aina noussut tuotanto, jossa kielenä on englanti. Vuoden 2012 parhaan elokuvan ja ohjauksen voittaja The Artist oli ranskalainen tuotanto, mutta se oli Hollywoodiin sijoittuva mykkäelokuva.

Tätä ennen viisi elokuvaa on ollut ehdolla sekä vieraskielisen että parhaan elokuvan kategoriassa, viimeksi meksikolainen Roma kaksi vuotta sitten, mutta vasta 92. Oscar-gaalassa tuli voitto molemmissa. Parasiten voitto on siis hyvin merkittävä asia. Mitä tämä historiallinen voitto sitten merkitsee elokuvan tulevaisuudelle?

Ainakin kansainvälistymistä.

Hollywood ja Yhdysvaltain elokuva-akatemia ovat nyt nostaneet näkyvästi esiin Pohjois-Amerikan ulkopuolelta tulevan elokuvan. Akatemiaa on syytetty vanhoillisuudesta jo pitkään, ja syystäkin. Parasiten voiton voi nähdä positiivisena käänteenä. Akatemialla on vielä paljon parannettavaa siinä, miten vähemmistöjä otetaan huomioon, mutta Parasiten voitolla se nostaa pisteitään monien silmissä.

Parasiten menestys hyvin todennäköisesti avaa Hollywoodin ovia monille aasialaisille elokuvantekijöille. Samalla voisi kuvitella Hollywoodin tuotantokoneiston kääntävän katseensa  vaikkapa sellaisiin eksoottisiin maihin kuin Suomi. Parhaassa tapauksessa Parasiten voitto on siis koko ei-englanninkielisen elokuvamaailman voitto.

Jussi Huhtala

Kirjoittaja on Episodin toimituspäällikkö. Seuraa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut