Miksi Netflix on niin suosittu? Tässä selityksiä menestystarinalle

Netflix aloitti Suomessa vuonna 2012, mutta striimipalvelu on jo kymmenen vuotta vanha. Itse yhtiö on vielä vanhempi. Netflix perustettiin vuonna 1998, ja aluksi palvelu toimi siten, että elokuvat lähetettiin dvd-levyinä kirjekuorissa, kun bitit eivät vielä liikahtaneet tarpeeksi nopeasti.

Yhtiön nimi oli kuitenkin jo silloin Netflix, ja tarkoituksena oli alusta alkaen jonain päivänä toimia internetin kautta. Yhdysvalloissa dvd-postituspalvelu on edelleen käytössä, mutta sitä käyttää enää vain harva.

Internet-yhteyksien nopeus on kymmenessä kasvanut etanan matelusta Ferrarin nopeuteen, ja kuvanlaatukin on nykyään teräväpiirtotasoa. Netflixistä on tullut vastaavanlainen kansainvälinen brändi kuin iPhonesta, joka sattumoisin tuli myös markkinoille kymmenen vuotta sitten.

Netflixillä on pian 100 miljoonaa tilaajaa ympäri maailmaa. Näin ennustetaan tapahtuvan vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla.

Miten Netflixistä on tullut näin suosittu? Verkkojulkaisu Decider on koonnut syitä Netflixin kymmenvuotiselle menestystarinalle.

Ensinnäkin nuoremmat viihteen kuluttajat eivät enää välitä perinteisestä televisiosta. Television katsomisesta on tullut internet-aikakaudella vanhanaikaista. Uutislähetysten kertomat asiat on jo saatu selville Facebookin tai Twitterin kautta. Ja miksi asettautua katsomaan televisiosarjaa tiettyyn aikaan ja odottaa viikko uutta jaksoa, kun striimipalvelussa voi itse valita paitsi ajan myös paikan, kun mobiililaite on mukana.

Toinen tärkeä syy on kaupallisten tiedotteiden puuttuminen. Mitä suurempi leffojen tai televisiosarjojen fani, sitä enemmän ärsyttää lähetysten pilkkominen mainoksilla.

Kolmas, ehkä merkittävin syy on Netflixin ylivoimainen alkuperäinen sisältö, jota tulee koko ajan lisää. Vuonna 2017 Netflixissä ilmestyy tuhat tuntia alkuperäistä sisältöä, kun vuonna 2013 sitä tuotettiin sata tuntia. Jos katsoisi Netflixin vuoden 2017 alkuperäisen sisällön putkeen, siihen kuluisi 41 vuorokautta, todetaan Business Insiderin jutussa.

Netflix on saanut kilpailijoita, mutta ne eivät tunnu ainakaan vielä pärjäävän. Business Insiderin julkaiseman markkinointitutkimuksen mukaan vain 5 prosenttia pitää Netflixiä liian kalliina. Yhdysvalloissa Netflixin kanssa kilpailevan Hulun kohdalla vastaava luku on 11 prosenttia, vaikka se on pari dollaria kuussa halvempi.

Netflixin satsaukset ovatkin purreet. Peräti 60 prosenttia tutkimukseen osallistuneista on sitä mieltä, että Netflixin alkuperäissisältö on kiinnostavaa. Myös Amazon on kuluttanut valtavasti varoja omiin tuotantoihin, mutta niitä piti kiinnostavina vain 36 prosenttia.

Netflix näyttää siis olevan striimipalveluiden kuningas kaikilla mittareilla. Mutta miten kauan sen kasvuvauhti voi jatkua, ja miten sen resurssit riittävät? Monet ovat kauhistelleet rahamääriä, joita Netflix käyttää alkuperäistuotantoihin. Tänä vuonna summa on noin 6 miljardia dollaria. Samaan aikaan Yhdysvalloissa tilaajamäärän kasvu on hidastunut.

Maailmalla on edelleen markkina-alueita valloitettavana, mutta Amazon on lähtenyt aggressiivisesti mukaan kilpailuun, eikä se ole ainoa. Seuraavan kymmenen vuoden aikana Netflixillä onkin haasteita, mikäli yhtiö haluaa pysytellä striimipalveluiden ykkösenä.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Netflixin katsominen ei enää vaadi verkkoyhteyttä, ja siihen on hyvä syy