Chappie

/ GENRE , , , , ENSI-ILTA 06.03.2015 TÄHDET

Eteläafrikkalaisen (vaikka elokuva meksikolais-yhdysvaltalaiseksi tuotannoksi onkin merkitty) Neill Blomkampin kolmas elokuva Chappie voisi yhtä hyvin puolustaa paikkaansa niin viime aikojen älykkäimpänä tieteistoimintana kuin tyhmimpänä elokuvana aikoihin. Se on kuitenkin niin viihdyttävä, että moisella luokittelulla ei pitäisi olla väliä. Toisaalta sen viihdyttävyys on perinteisessä kohderyhmäajattelumielessä niin oudolla haulikolla ammuttua, että on vaikea kuvitella, kenelle se todella on tarkoitettu.

Helpoin vastaus on tietysti ohjaaja-käsikirjoittaja Neill Blomkamp itse. Chappie on puhdas fanipoikatuote eli teos, jonka tekijä on fanittanut sen esikuvia nuoresta asti ja on vihdoin itse saanut tilaisuuden tuottaa kunnianosoituksen omille suosikeilleen. Usein moiset teokset tukahtuvat jo lähtökohtaisesti, mutta Chappie nousee esikuviensa osia suuremmaksi, koskettavammaksi ja takapuoltapotkivammaksi omaperäiseksi metallista, betonista ja verestä rakennetuksi taideteokseksi.

Jotkut ulkoiset ja temaattiset esikuvat ovat aika itsestäänselviä, etunenässä alkuperäinen Robocop-toimintaklassikko. Siinä voi nähdä myös kauempaa haettuja roolimalleja; se on kuin Terminaattori-robotti olisi matkannut menneisyyteen ja aikajatkumoa sotkemalla siirtänyt Pinocchion tarinan lähitulevaisuuteen. Pinocchion tapaan nimittäin Chappiessa eloton olento herää eloon ja joutuu opettelemaan elämää enemmän tai vähemmän luotettavien roolimallien avulla.

Blomkampin edellisten elokuvien tapaan Chappie sijoittuu Etelä-Afrikkaan, jossa apartheid ehkä on menneisyyttä mutta tasa-arvosta ei edelleenkään ole tietoa. Epäkohdat vain ovat roturajojen sijaan yhteiskuntaluokkien välisiä. Ja kuten Blomkampin töissä aikaisemminkin, eniten sydäntä ja inhimillisyyttä löytyy päähän potkittujen ruohonjuuritasolta ja suurimmat pahikset ovat etuoikeutettuja korporaatiokonnia.

Rikosten väkivaltaisen kärjistymisen johdosta Etelä-Afrikan poliisivoimat ovat ottaneet käyttöönsä robottilainvalvojat. Niitä valmistavalla yrityksellä on ollut tarjolla massiivisia tuhokoneita, joita kauko-ohjaa ihminen, ja ketteriä tekoälyn ohjaamina toimivia scout-yksiköitä. Virkavalta on päätynyt hyvin seurauksin jälkimmäisiin. Muutama pulaan joutunut pikkurikollinen saa idean kaapata scouttien keksijä ajatuksenaan mahdollisuus vaikuttaa rehellisen rosvoamisen estävien robottien toimintaan.

Scouttien kehittäjä on aseita enemmän kiinnostunut oppivan ja kehittyvän tekoälyn luomisesta. Hän on juuri tekemässä sitä työnantajansa selän takana, kun hänet kaapataan. Rikolliset tajuavat pian voivansa kasvattaa viattomasta robottilapsesta itselleen työkalun – mutta sen luojakaan ei suostu väistymään kasvatusvastuusta.

Krediiteissä elokuvan päähenkilöitä ovat tähdet Dev Patel, Hugh Jackman ja Sigourney Weaver. He onnistuvat pienin vedoin luomaan roolihahmonsa, idealistisen tiedemiehen, kateellisen militaristin ja häikäilemättömän teollisuuspomon. Ei ole heidän vikansa, että kameran kääntyessä heihin katsoja haluaa nähdä lisää ¥o-landi Vi$$eriä ja Ninjaa, roskaväkeä, josta liukuvin motiivein tulee lapsenkaltaisen Chappie-robotin sijaishuoltajia. Ennen kaikkea lisää haluaa nähdä Chappieta, jolle Sharlto Copley luo sielun liikkeenkaappaustekniikalla kuin Andy Serkis parhaimmillaan.

Jotkut Chappien trailerit yrittävät luoda mielikuvaa toimintaspektaakkelista ihmisten ja robottien yhteenotosta. Mistään sellaisesta ei ole kyse, joten action-nistit saattavat pettyä. Elokuva käsittelee minuutta, ihmisyyttä ja sielua älykkäästi, mutta komedialliset elementit ja verenroiske saattavat vierottaa pohdiskelevan scifin ystävät. Elokuvalle on siis hyvin vaikea hahmottaa täydellistä kohderyhmää. Mutta jos onnistuu pääsemään itselleen täydellisen elokuvan tehneen Blomkampin aaltopituudelle, ei näin monia maailmoja syleilevää, ääneen naurattavaa ja sydänjuuria myöten liikuttavaa särmikästä viihdettä ole nähnyt aikoihin.

 



Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Aiheeseen liittyvät elokuvat