Ghost in the Shell

GENRE , ENSI-ILTA 31.03.2017 TÄHDET

Tulevaisuudessa ihmiset päivittävät kehoaan kyberneettisillä osilla: on vahvempia robottikäsiä ja paremmin alkoholia polttavia keinotekoisia maksoja, ja käytännössä kaikki ihmiset on varustettu liitännöillä, joilla he pääsevät verkkoyhteyteen miten ja missä vain. Tässäkin maailmassa Scarlett Johanssonin esittämä Majuri on ainutlaatuinen olento: kokonaan robottikehoon siirretty ihmisen tietoisuus.

Majuri on Hanka Robotics -yrityksen taidonnäyte, ja firma hekumoikin teknologian uusilla, militaristisilla käyttötarkoituksilla. Majurin työpaikka on terroristeja vastaan taistelevan iskuryhmän jäsen, ja osapuolien intressit menevät ristiin, kun alkaa nousta epäilys, ettei Hanka Roboticsilla ole työskentely- ja tutkimustavoissaan täysin puhtaat jauhot pussissa.

Ghost in the Shell perustuu vuoden 1995 japanilaiseen anime-elokuvaan. Uutuus lainaakin sen kuvastoa niin vahvasti, että vaikka alkuperäisen näkemisestä olisi parikymmentä vuotta, déjà vu -tunne on vahva. Jossain vaiheessa alkaa jopa miettiä onko uutuus cool vain koska alkuperäinen oli uraauurtava koko maailman scifikuvastoa muokatessaan.

Päivitys nousee kuitenkin juuri ja juuri omilleen. 90-luvun elokuva oli korkealentoisuudessaan pitkään vaikeaselkoinen ja usein käsittämätönkin. Uutuus karsii sen rönsyjä – jotkut voinevat käyttää myös ilmaisua ”latistaa” – ja tekee ihmisyyttä, sukupuolisuutta ja identiteettiä pohdiskelevasta alkuperäisteoksesta suoraviivaisemman kostotarinan.

Pitkälti onnistuminen lepää lähes koko ajan kuvassa olevan Scarlett Johanssonin harteilla. Hän luo robottikehoa piinaavia kummituksia ihmettelevästä Majurista pehmeämmän ja inhimillisemmän hahmon kuin animen totinen toimintarobotti. Vaikka Scarlett usein esittää samantyyppisiä hahmoja, kuten Avengersien Musta leski ja Lucyn nimihahmo, hän onnistuu tuomaan jokaiseen aavistuksen erilaisia piirteitä.

Ghost in the Shell ei ehkä täysin yllä tavoittelemiinsa sfääreihin, mutta yritykselle on nostettava hattua. Vaikka koko ajan tapahtuu paljon, elokuvassa on yllättävän vähän perustoimintaleffojen räiskyttelyä. Sen visuaalinen ilme on mielenkiintoisesti suunniteltu ja se näyttää jumalaisen upealta. Koska se on pääosin luotu tietokoneella, ei lähinnä syvyyttä tuova 3D:kään häiritse kuvaa sumentavasti ainakaan viimeisintä teknologiaa edustavissa saleissa.