Hereafter

GENRE , ENSI-ILTA 14. tammikuuta TÄHDET

Clint Eastwoodin myöhäistuotannossa on kauttaaltaan vahva menneisyyden kanssa sinuiksi tulemisen teema. Vanhat haavat vaativat sovitusta ja yleensä tämä liitetään myös vanhenemiseen ja sitä kautta kuolemaan. Vaikka Eastwoodin uutuus Hereafter käsittelee päältä päin kuolemaa, sisältä elokuva on kuitenkin se sama tuttu sovitustarina.

Sovittelijoina on kolme hahmoa. Lapsuuden sairauden seurauksena kuolleiden kanssa yhteyteen pääsevä meedio (Matt Damon) haluaa jättää vanhat hommansa taakseen ja elää normaalia elämää. Tsunamista selvinnyt toimittaja (Cécile de France) kohtaa vaikeuksia ja epäuskoa, kun yrittää saada aikaan julkista keskustelua kuolemaa lähellä käyneestä kokemuksestaan. Kaksosveljensä traagisesti menettänyt lapsi (Frankie & George McLaren) ei suostu sopeutumaan kasvattiperheeseensä, koska ei osaa päästää irti.

Nämä tarinat kohtaavat väistämättä vasta lopussa. Eastwoodin elokuva muistuttaa kuitenkin enemmän Paul Haggisin turhan selväksi tehtyjä moralisointeja kuten Crash, kuin Alejandro González Inárritun syvemmälle meneviä episodielokuvia kuten Amores Perros.

Elokuva liikkuu fantasian rajamailla, sillä hahmojen kyvyt nähdä tuonpuoleiseen ovat harvinaisen selviä. Eastwood ei missään vaiheessa kyseenalaista sitä, etteikö kuoleman jälkeistä elämää olisi olemassa. Näkökulmassa ei olisi vikaa, ellei elokuvaa olisi turhan konkreettisesti sidottu tosimaailmaan viime vuosien suurtragedioiden lomaan. Tai ainakin käsikirjoittaja Peter Morgan pönkittää kliseisiä näkemyksiään kovin tutunoloisen tsunamin ja Lontoon pommi-iskun lomaan. Kliseisesti kuolleet vaikuttavat vielä meidän maallisessa maailmassakin, vaikka ilmeisesti kuvailujen perusteella kuoleman jälkeisessä elämässä on superkivaa.

Elokuvan alun tsunamikohtaus on hieno, vaikka se ei oikein sovi kliinisen harmaan ja kylmän loppuelokuvan kanssa yhteen. Kutkuttavasta aiheesta ei muutenkaan oikein saada aikaan mitään merkittävää, ja etenkin toinen näytös koostuu lähinnä hahmojen päämäärättömästä haahuilusta väistämätöntä kohtaamista pohjustaessa ja jo valmiiksi selvitettyjen asioiden konkreettisesta esittämisestä.

Loppukaan ei oikein jaksa yllättää millään tasolla. Eastwoodin ohjauksessa ei ole varsinaisesti mitään vikaa, joten toivoisi hänen valitsevan seuraavaksi hieman kunnianhimoisemman käsikirjoituksen.

Paavo Ihalainen

Tähdet: ★★

Hereafter – Traileri


Filmtrailer.com


Aiheeseen liittyvät elokuvat