It Comes at Night

GENRE ENSI-ILTA 30.06.2017 TÄHDET

Klaustrofobista ja vainoharhaista tunnelmaa taitavasti käyttävä ohjaaja Trey Edward Shults on saanut aikaan upean kokonaisuuden. It Comes at Night palauttaa uskon amerikkalaiseen kauhuelokuvaan.

It Comes at Night on lajityyppinsä helmi. Kauhuelokuvia tuotetaan Yhdysvalloissa paljon, sillä ne ovat halpoja tehdä, ja pikkuhittikin tuo usein budjettiin sijoitetut rahansa moninkertaisesti takaisin. Tosin taiteellisessa kunnianhimossakin tingitään lähes yhtä usein, ja kriitikoiden arviot ovat sen mukaisia. It Comes at Night on sen sijaan poikkeus. Sekin on tehty pikkubudjetilla, mutta siinä ei ole käytetty halpoja kikkoja eikä kliseitä. Get Outin ja The Witchin ohella It Comes at Night palauttaa uskon uskon amerikkalaiseen kauhuelokuvaan. Nämä kolme elokuvaa ovat täysin erilaisia, mutta niitä yhdistää tekijöiden lahjakkuus ja tinkimätön tyylitaju.

Suuri yleisö ei Yhdysvalloissa It Comes at Nightille tosin ole lämmennyt. Kaikkien mielestä se ei edes ole kauhua, vaan ihmiskunnan tuhon jälkeiseen aikaan sijoittuva jännäri tai trilleri. On totta, että siinä ei ole tavallisia kauhuelokuvan elementtejä, kuten kummituksia, kirouksia ja yliluonnollisia ilmiöitä. Elokuvassa on monenlaista pelottavaa kuvastoa, mutta katsoja voi tulkita sen roolihahmojen mielikuvituksen tuotteeksi. Elokuvan pelottava sairaus ei tee ihmisistä zombeja tai hirviöitä: se yksinkertaisesti tappaa. Mutta onko elokuvassa pakko olla yliluonnollisia ilmiöitä, jotta se olisi kauhua? Siitä voi aina väitellä, ja oli lajityyppi mikä oli, It Comes at Night on pelottava ja vahvatunnelmainen elokuva.

It Comes at Night kertoo maailmasta, jota riivaa helposti tarttuva vaarallinen sairaus. Joel Edgertonin (Warrior, Black Mass) esittämä Paul asuu vaimonsa ja poikansa kanssa syrjäisessä metsämökissä ja yrittää selvitä tilanteista, joissa jokainen kutsumaton vieras saattaa olla tartunnan aiheuttaja. Nuori mies nimeltä Will (Christopher Abbot) tunkeutuu luvatta taloon, mutta hän vakuuttaa olevansa terve ja hakevansa suojaa. Yhteistyökykyiseltä vaikuttavalla miehellä on arvokkaita elintarvikkeita, joita hän tarjoaa vastineeksi turvapaikasta. Paul on epäröivä mutta päästää Willin ja hänen perheensä mökkinsä suojiin. Voiko avuliaasen muukalaiseen kuitenkaan luottaa?

It Comes at Night on pienimuotoinen elokuva, joka sijoittuu lähes kokonaan yhteen tilaan: syrjäiseen taloon ja sen lähiympäristöön. Se on myös elokuvan tehokeino. Ohjaaja Trey Edward Shults käyttää taitavasti hyväkseen suljettua tilaa, klaustrofobista tunnelmaa ja niistä kumpuavia vainoharhaisia tunnelmia. It Comes at Night lähtee käyntiin järkyttävällä kohtauksella, joka pohjustaa katsojalle, mistä on kyse, mutta sen jälkeen Shults malttaa rakentaa jännitystä pitkään.

Henkilöhahmot ovat todentuntuisia ja kaukana kliseisten kauhuelokuvien teineistä. Elokuvan kaksi perhettä yrittävät tulla keskenään toimeen ja rakentaa luottamusta, mutta samalla he pelkäävät toisiaan. Katsoja elää heidän mukanaan, ja samalla herää kysymyksiä siitä, mitä itse tekisi vastaavassa tilanteessa. Pelot ja vainoharhat tuntuvat hämmästyttävän todellisilta ja ennen kaikkea uskottavilta.

Minimaalinen budjetti ei elokuvassa tunnu millään tavalla: näyttäviä lavasteita tai efektejä ei tarvita, sillä kaikki on kiinni tunnelmasta. Roolihahmojen kärsimys ja tuska näkyy näyttelijöiden kasvoilla harvinaisen aidosti.

Shults on kertonut vaikutteistaan ja paljastanut, että It Comes at Night on paljon velkaa klassisille kauhuelokuville kuten Hohto, The Thing ja Kauhunkierre. Suljettu tila, perheenjäsenten väliset suhteet ja tarkkaan rakennetut henkilöhahmot ovatkin yhteistä noille klassikoille ja Shultsin elokuvalle.

Shults on tätä ennen tehnyt vain kengännauhabudjetilla tuotetun draaman Krisha, joka keräsi ylistystä festivaaleilla. It Comes at Night on komea kansainvälinen läpimurto. On kiinnostavaa nähdä, mitä nuori ohjaaja tekee seuraavaksi.