Only Lovers Left Alive

20.3.2014 11:26
MAA / VUOSI GENRE ENSI-ILTA 21.03.2014

Jim Jarmuschin ohjaama vampyyrielokuva sai ensi-iltansa viime keväänä Cannesissa ja on siitä lähtien ihastuttanut festivaaliyleisöjä ympäri maailmaa. Suomea lähinnä se käväisi alkutalvesta Tallinnan Black Nightsissa, mutta meille elokuvaa ei aluksi meinattu saada lainkaan. Sitten kuusankoskelainen elokuvateatteri päätti ottaa ohjat omiin käsiinsä ja tuoda tämän kauniin elokuvahelmen myös Suomen valkokankaille. Rajoitetulla levityksellä, mutta kuitenkin.

Onnistuessaan Jarmusch on mestarillinen elokuvantekijä, ja Only Lovers Left Aliven tapauksessa kaikki palikat loksahtavat paikoilleen. Elokuva näyttää ja kuulostaa tunteella tehdyltä: se huokuu rakkautta elokuvaan taidemuotona kohtaan mutta arvostaa myös katsojaansa eikä tee taidetta taiteen vuoksi. Elokuva onkin Jarmuschia rennoimmillaan ja täysin ilman itsetärkeilyä, mistä ohjaaja-käsikirjoittajan edellinen elokuva Limits of Control (2009)kärsi.

Only Lovers Left Alive on goottisävyinen kahden vampyyrin rakkaustarina, joka on, yllättävää kyllä, virkistävä poikkeus nykyisten vampyyrielokuvien joukossa. Synkistelevä Adam (Tom Hiddleston) asuu Detroitissa ja tekee melankolista musiikkia. Hänen vastapainonsa Eve (Tilda Swinton) elää puolestaan maapallon toisella puolella Tangerissa. Välimatkasta huolimatta heidän välillään on tiukka yhteys, ja elokuva antaakin ymmärtää heidän olevan maailman viimeiset aidot rakastavaiset. Vampyyrit ovat uhanalaisia, sillä nykymaailman saasteiden keskellä puhtaan ravinnon hankkiminen ei ole yksinkertaista.

Jarmuschin vampyyrit ovat juuri sellaisia kuin satoja vuosia vanhojen hahmojen olettaisikin olevan: hieman kyllästyneitä aristokraatteja, kuin evoluutiossa ihmistä ylemmälle tasolle nousseita. Heidän sanakirjassaan tavallinen ihminen on zombi. Aika on vuosisatojen saatossa menettänyt merkityksensä ja vampyyrit ovatkin jämähtäneet menneisyyden nostalgiaan rahisevien vinyylilevyjen ja vanhojen kirjojen keskelle.

Valkoinen Eve on positiivisuudessaan kuin aurinko verrattuna tumman Adamin kuluneessa kylpytakissa ja murheen alhossa rypevään hahmoon. Vuosisatoja kestänyt rakkaus kuitenkin yhdistää heidät. Swinton ja Hiddleston ovat hurmaavia älyllisesti ylivertaisina ja omalaatuisina vampyyreinä, jotka luovat tarinaan yhtä aikaa lähes ällöromanttisen mutta myös itseironisen tunnelman. Lahjakkaat ja syntisen kauniit pääosanesittäjät ovat jo itsessään hyvä syy katsoa elokuva.

Jarmuschin parhaiden teosten tapaan mukana on rutkasti mustaa, pilke silmäkulmassa hykerryttävää huumoria, joka pitää pilkkanaan niin nykyaikaa, populaarikulttuuria kuin historiaakin. Koomisissa sivurooleissa nähdään Mia Wasikowska Even räväkkänä pikkusiskona, Anton Yelchin Adamin uskottuna zombiystävänä, John Hurt ikivanhana kirjailijavampyyrinä sekä Jeffrey Wright lääkärinä, joka hankkii Adamille puhdasta O-negatiivista rahaa vastaan.

Tiukkoja genremäärittelyjä väistävä Only Lovers Left Alive luottaa tunnelmaan enemmän kuin varsinaiseen tarinaan. Kiireettömänä ja hypnoottisen musiikin saattelemana se on enemmänkin ihastuttava tunnelmapala kuin selkeään lopputulokseen tähtäävä tarina. Elokuvaan uppoaa kuin pehmeään pumpuliin, ja mikäli antaa tälle tunteelle vallan, Jarmusch tarjoaa kauniin ja rentouttavan kaksituntisen, jossa sielu lepää.

Lisää luettavaa