Rahalla saa – luksuselämää

12.9.2013 13:37
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 13.09.2013

Rahalla saa – luksuselämää on kolmas osa vuoden 2010 Rahalla saa -elokuvan ja vuonna 2012 ilmestyneen Rahalla saa 2 -jatko-osan aloittamassa ruotsalaisjännäritrilogiassa. Se solmii yhteen jo ensimmäisessä osassa esiteltyjen, alamaailmassa pyörivien isojen ja pienten rikollisten ja heidän maailmaansa ajautuvien sivullisten tarinat. Monen osalta tarina päättyy lopullisesti, kun niin hyvä kuin paha saavat palkkansa. Elokuvat perustuvat Jens Lapiduksen Stockholm noir -kirjoihin, vaikka ovatkin matkan varrella harhailleet kauas alkuperäisteoksista niin, että välillä niille on yhteistä vain hahmojen nimet.

Seurapiireihin ensimmäisessä elokuvassa pyrkinyt ja sitä kautta rikolliseen elämään sotkeutunut JW (Joel Kinnaman) etsii Yhdysvalloissa kadonnutta siskoaan (Maja Christenson). Samalla JW:tä alamaailmaan opastanut Matias Varelan näyttelemä Jorge suunnittelee kaikkien aikojen ryöstöä. Kilpailevat ryhmät ovat kuitenkin valmiita hyötymään muiden tekemästä työstä.

Taustalla häärii alamaailman iso kiho Radovan Kranjic (Dejan Cukic), joka yrittää suojella ja kasvattaa isänsä maailmaa halveksuvaa Natalie-tytärtään (Malin Buska). Tilanne muuttuu, kun Radovan joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Samalla rikollisperheen elämään ilmestyy uusi hahmo, Martin Wallströmin esittämä Martin, joka saa tehtävän Natalien turvamiehenä.

Mukana on liuta muitakin aikaisemmista osista tuttuja hahmoja, joiden kaikkien elämät ja suunnitelmat luksuselämästä kietoutuvat toisiinsa. Valitettavasti se ei suju yhtä tyylikkäästi kuin Lapiduksen kirjoissa tai suoraviivaisesti kuten aikaisemmissa elokuvissa. Juoniaihioiden kohtaamiset ovat väkinäisiä ja epäuskottavia, ja yllätykselliseksi tarkoitettu viimeinen yhdistävä palanen ei aiheuta ahaa-elämystä vaan huijatuksi tulemisen tunteen. Koko elokuvan ajan kun katsojalle uskotellaan, että rinnakkaiset tarinat kulkevat samassa aikaikkunassa, mikä tekee loppukäänteen ennakoimisen mahdottomaksi.

Ongelma on pitkälti ohjaaja Jens Jonssonissa, joka on osallistunut myös käsikirjoittamiseen. Uskottavuutta venytettiin myös aikaisemmissa elokuvissa, mutta ne peittivät puutteensa rosoisella realismilla. Rahalla saa – luksuselämää tuntuu vetävän vaikutteensa ennemmin Kummisetä-elokuvien perillisten ja tv:n poliisisarjojen luomasta mukatodellisuudesta. Yhteennivoutuvat ihmiskohtalot tuntuvat nyt ennemmin saippuaoopperalogiikan kuin olosuhteiden pakon sanelemilta.

Jonsson ei myöskään ole mikään erikoinen toimintaohjaaja. Katsoja jännittää ryöstö- ja ammuskelukohtauksissa lähinnä siksi, että haluaa jonkun hahmon onnistuvan tavoitteissaan, ei siksi, että ne olisi toteutettu erityisen vetävästi. Kaiken lisäksi elokuva on leikattu niin, että varsinkin JW:n etsintäurakan jännitteet ehtivät haihtua jatkoa odotellessa, ja paikoin pomppiva kerronta tekee tapahtumista yksinkertaisesti vaikeasti seurattavia.

Puutteet tuntuvat raskailta vertaillessa elokuvaa edeltäviin osiin. Niiden hahmot kantavat kuitenkin edelleen katsojan kiinnostusta, ja omilla ehdoillaan katsottuna Rahalla saa – luksuselämää on edelleen siedettävä perusjännäri.

 

Rahalla saa – luksuselämää -elokuvan traileri


Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Lisää luettavaa