Teräsleidit

GENRE ENSI-ILTA 03.01.2020 TÄHDET

Kliseinen juoni ei pilaa hauskaa ja terävää dialogia. Suvereenit näyttelijät nostavat osaltaan elokuvan rimaa.

On surullista, että elokuvakulttuuri on typistynyt niin paljon, että Teräsleidien kaltainen elokuva on harvinaisuus. Ei siksi, että kyseessä on räävitön ja hävytön komedia, vaan siksi, että elokuvan pääroolit on kirjoitettu kolmelle iäkkäälle naiselle.

Elokuva on kaikin puolin käänteinen Luokkakokous: hyvin kirjoitettu, hauska ja suvereenisti näytelty. Mitä voi odottaa elokuvalta, jonka päärooleissa ovat legendaariset Leena Uotila, Seela Sella ja Saara Pakkasvirta?

Aleksi Bardyn ja elokuvan ohjanneen Pamela Tolan käsikirjoitus sortuu välillä tosin kosiskelemaan katsojaa ja kulkemaan sieltä mistä aita on matalin. Ongelma on yksinkertaisessa ja turhanpäiväisessä juonessa. Sen sijaan dialogi on onnistunutta ja nostaa elokuvan keskinkertaisen komedian suosta.

Elokuvassa 75-vuotias Inkeri (Uotila) pelkää vankilatuomiota ja lähtee tien päälle siskojensa (Sella ja Pakkasvirta) kanssa. Kommelluksia sattuu ja tapahtuu. Tarinassa on tietysti mukana myös burnoutin partaalla kekkuloiva heikkohermoinen tytär (Pirjo Lonka), joka häärää sekavan perheensä ympärillä vähintään yhtä sekavana. Tarina on yhtä kliseinen kuin elokuvan nimi on hirveä ja luotaan työntävä.

Jos synopsiksesta ja nimestä huolimatta Teräsleidejä kuitenkin päätyy katsomaan, se mitä luultavammin tuo hyvän mielen. Siinäkin mielessä elokuva on tuore, että nyt nuorten miesten sijaan vanhat naiset kiroilevat ja irstailevat.

Bardy ja Tola ovat sisäistäneet ajatuksen, ettei feminismiä ole pelkästään se, että näyttää naishahmot virheettöminä. Kukaan ei ole täydellinen ja se on osa elämän rikkautta. Siksi hahmot ovat täysin uskottavia. Kaikki kolme ovat onnistuneita stereotypioita tietynlaisista ihmisistä, joita ei usein olla tästä (tai monesta muustakaan) näkökulmasta näytetty.

Elokuvan suurin ansio on kuitenkin sen kantavassa voimassa eli näyttelijätriossa. Pääasiassa teatterissa uraansa luoneet kansallisaarteemme Uotila, Sella ja Pakkasvirta on nyt ikuistettu taidemuotona ikuisesti elämään jäävään elokuvaan. Onhan heillä toki ollut lukuisia rooleja elokuvissa ja sarjoissa aina, mutta tällä kertaa he eivät ole sivuroolien vankeja. Heidän hahmoistaan löytyy myös haastetta. Vanhempi nainen on kirjoitettu näkyväksi.