The Accountant

GENRE , ENSI-ILTA 11.11.2016 TÄHDET

Vuonna 2011 arvostettu The Black List listasi The Accountantin käsikirjoituksen yhdeksi vuoden kiinnostavimmista vielä tuontantoon pääsemättömistä käsikirjoituksista. Viisi vuotta myöhemmin käsikirjoitus on muuttunut mainioksi elokuvaksi, joka ei ole pelkkää aivot narikkaan -toimintaviihdettä.

Autistinen kirjanpitäjä Christian Wolff on alansa parhaita. Maailman johtaville rikollisorganisaatioillekin työskennellyt Wolff saa toimeksiannon valtavalta robotiikka-alan suuryritykseltä, jonka tileiltä on kadonnut kymmeniä miljoonia dollareita. Ruumiilta ei vältytä, eikä kukaan ole turvassa. Samaan aikaan valtiovarainministeriön rikostorjuntayksikkö etsii salaperäistä kirjanpitäjää.

Osin juuri juonenkäänteidensä vuoksi The Accountant on poikkeuksellisen hyvä toimintaelokuva. Elokuvalla on eräänlaista yhtäläisyyttä esimerkiksi elokuvien Kaunis mieli tai Will Hunting kanssa, mutta ei ole väärin ajatella sitä Jason Bourne -tyyppiseksi, astetta syvällisemmäksi toimintaelokuvaksi.

Pääroolissa nähdään Ben Affleck, joka muistuttaa jälleen olevansa hyvä näyttelijä. Valitettavasti hänen roolisuorituksessaan on kaikesta huolimatta kaikuja tuoreesta roolistaan Batmanina, mikä hieman häiritsee elämystä. Affleck tuo rooliin tarvittua vähäeleisyyttä, jota vastanäyttelijä Anna Kendrickin sopisi hieman työstää.

The Accountantin kahden tunnin kesto mahdollistaa perinteisten salajuonien ja muutamien ammuskelukohtausten väliin myös erilaisuuden ja perheen tarkastelua. Wolffin menneisyys ei jätä rauhaan, ja se tarjoillaan katsojille pienissä, tarkoissa erissä. Tarkkuus on avainsana niin elokuvassa kuin sen kulisseissakin. Myös rakkaustarinaan on saatu tuoretta näkökulmaa.

Toisaalta yritys- ja rikollismaailman tapahtumat tuntuvat melko realistisilta, toisin kuin Affleckin esittämä kirjanpitäjä. Hahmo ei ole kovin realistinen mutta sitäkin kiinnostavampi ja suurelle yleisölle samaistuttavampi. Fiktiivinen tarina on tietysti kertomisen arvoinen muun muassa sen erikoisen päähenkilön vuoksi, mutta se jättää pidemmällä tähtäimellä tyhjän olon. Näin voisi tapahtua mutta kun ei kuitenkaan voi. Elokuva ikäänkuin pyytää luokseen mutta samaan aikaan työntää luotaan.