The Eye

4.4.2008 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Köyhääkin köyhempää amerikkalaista uusintavisiointia hongkongilaisesta kauhuhitistä.

    Tänä vuonna ilmestyy vähintään kolme Hollywood-uusintaversiota aasialaisista kauhuelokuvista, joiden ohjaajat ovat ranskalaisia. Hongkongilaisten Pang-veljesten elokuvasta The Eye (2002) uusintaversion tehneet David Moreau ja Xavier Palud hätkähdyttivät 2006 pienimuotoisella sokkirymistelyllä Uhka. Sitä seuraavat Espoo Cinéssä esitetyn Maléfique-elokuvan (2002) ohjanneen Eric Valetten sovitus Takashi Miiken japanilaisesta kännykkäkauhuilusta 1 puhelu tullut (2003) ja splatterrevityksillä Switchblade Romance (2003) ja The Hills Have Eyes (2006) vakuuttaneen Alexandre Ajan visiointi korealaisesta kauhuhitistä Into the Mirror (2003).

    Kuten useimmat studion ehdoilla tehdyt uusintaversiot, joiden ohjauspuikoissa on Hollywood-debyyttiään tekevä ja tuottajien lyhyessä talutushihnassa oleva ulkomaalainen, The Eye on erittäin tylsää katsottavaa alkuperäisversiosta pitäville. Jos Pang-veljesten elokuvaa inhoaa, on amerikkalainen The Eye suorastaan piinallinen kokemus.

    Tarinassa ikipökkelö Jessica Alba esittää näkönsä mutkikkaan sarveiskalvosiirtoleikkauksen avulla takaisin saavaa muusikkoa, joka alkaa nähdä kuolleita ympärillään. Kummittelevat näyt ja epäilyt oman mielenterveyden järkkymisestä piinaavat päähenkilöä aina pitkästyttävyyteen asti, kunnes hän keksii selvittää luovuttajan henkilöllisyyden ja pääsee sitä kautta arvoituksen äärelle.

    Moreau ja Palud ovat ohjanneet elokuvansa kuin saman tien unohdettavan automainoksen. Kuten useimmat ei-amerikkalaisten kauhuelokuvien Hollywood-uusintaversiot, myös The Eye on mitä tyypillisintä PG-13-teiniyleisölle suunnattua persoonatonta popcorn-kauhua, jossa pelottelu tapahtuu hölmöillä digitaalimörkötehosteilla ja tietoisen yliampuvilla äänimöräyksillä. Lopputuloksessa ei ole tietoakaan Pang-veljesten alkuperäisteoksen riipivästä tunnelmasta.