The Imaginarium of Dr. Parnassus

GENRE ENSI-ILTA TÄHDET

Terry Gilliamin satiirinen aikuisten satu peilaa kriittisesti paitsi modernia maailmanmenoa myös elokuvantekijän vastuuta. Mielikuvituksen mestari, tohtori Parnassus, etsii keinoa perua sopimus, jonka on ahneuksissaan solminut paholaisen kanssa.

Terry Gilliam kuvaa fantasiaelokuvissaan usein kahta vastakkaista maailmaa, joista toinen on arkinen ja latistava reaalimaailma ja toinen maaginen, uskomaton mielikuvitustodellisuus. Tie maailmasta toiseen kulkee miten milloinkin: psykoosin, huumeiden tai tarinoinnin kautta. Elokuvantekijänä Gilliam onkin kuin katsojien unia lukeva velho. Hän näyttää meille sen puolen itsestämme, jota emme tienneet tuntevamme.

Elokuvassa The Imaginarium of Doctor Parnassus Gilliam pohtii verhotusti elokuvataikurin rooliaan. Hänen alter egonsa elokuvassa on Christopher Plummerin näyttelemä ikivanha ja väärien valintojen kalvama tohtori Parnassus.

Parnassus johtaa kiertävää esiintyjäseuruetta, joka taivaltaa nyky-Lontoon katuja ja koettaa vangita välinpitämättömien ohikulkijoiden huomion. Parnassuksen esitys tarjoaa katsojille mahdollisuuden kulkea peilin läpi mielen sisäiseen taikamaailmaan, jossa on tehtävä valinta hyvän ja pahan välillä. Peilimaailma näyttää juuri niin hämmästyttävältä kuin odottaa voi.

Tohtori Parnassus on ahneuksissaan langennut klassiseen virheeseen, samaan joka vei tohtori Faustiltakin enemmän kuin pikkusormen. Hän on ryhtynyt vedonlyöntiin ja kaupantekoon paholaisen, herra Nickin (Tom Waits) kanssa. Paholainen on luvannut tohtorille paitsi kuolemattomuuden myös kyvyn ohjata ja hallita muiden mielikuvituselämää.

Nyt Parnassusta painaa raskas salaisuus. Hän on ajattelemattomuuttaan luvannut tyttärensä Valentinan (Lily Cole) herra Nickille heti, kun tyttö täyttää 16 vuotta. Lipevä, karheaääninen paholainen on pian karhuamassa omaansa, eikä vanhus millään keksi keinoa jolla pyristelisi sopimuksesta irti. Kunnes kuvaan astuu mahdollinen pelastaja, viekas hurmuri Tony Liar.

Heath Ledgerin ystäville jäi Yön ritarin ja sitä hallinneen Jokeri-roolin jälkeen vielä yksi elokuva jota odottaa. Doctor Parnassuksen alkupuolella näemme kuvan, joka toden totta pysäyttää. Hetki salpaa hengityksen ja muistuttaa, mitä on elokuvan ihme. Että voi nähdä edesmenneen näyttelijän näyttelemässä kuollutta.

Ledgerin pääministeri Tony Blairiin pohjaava hahmo on tarujen trickster, hurmaava hämmentäjä ja jekuttava kettu, jota nuori näyttelijä tulkitsee notkeasti ja suurieleisesti. Hahmon monikasvoisuutta alleviivataan näyttelijävaihdoksilla, jotka tosin olivat pakon sanelemia. Aina kun Tony astuu peilin läpi, käy hän läpi muodonmuutoksen. Ledgerin kuoleman jälkeen roolin jakoivat Johnny Depp, Colin Farrell ja Jude Law.

Nimekkäät näyttelijät on valittu osiin oivaltavasti, mutta kukaan ei yllä Ledgerin tasolle. Depp ja Farrell saavat sentään lisättyä jotain mieleen jäävää tulkintoihinsa. Kaikeksi onneksi Ledger ehti näytellä noin puolet roolistaan, sillä hänen suorituksensa on elokuvan tärkeimpiä. Myös Christopher Plummer loistaa roolissaan. Hänen kasvonsa ilmentävät satuttavasti sitä kipua ja katumusta, jota omatuntonsa kanssa painiskeleva Parnassus tuntee.

The Imaginarium of Doctor Parnassus on todellinen kulttuuriviitteiden aarreaitta, jossa Faust kohtaa Peilimaailman Liisan. Gilliam on yrittänyt tehdä elokuvasta rehevän ja sykähdyttävän satiirin, moraalisen aikuisten sadun, joka peilaa kriittisesti modernia maailmanmenoa ja, kuten Blair-yhteys osoittaa, brittiyhteiskunnan tilaa erityisesti. Täysin hän ei tässä onnistu.

Gilliam käsikirjoitti elokuvan yhdessä Charles McKeownin kanssa, joka oli Gilliamin kirjoittajapari jo Brazilissa ja Paroni von Münchausenin seikkailuissa yli kaksikymmentä vuotta sitten. Varmasti osin Ledgerin odottamattoman kuoleman takia elokuvan tarina hajoaa loppua kohden ja jättää hämmentävästi monta kysymystä vaille vastausta. Kaikki sentään saavat ansionsa mukaan.

Doctor Parnassuksessa kaksi maailmaa, arkinen ja kuviteltu, paitsi limittyvät toisiinsa myös muistuttavat julmasti toisiaan. Maailmoja peilin molemmin puolin hallitsevat ahneus ja petos, valhe ja vilppi, kunnes päätämme valita toisin.


Aiheeseen liittyvät elokuvat