The Lost Daughter

/ / / GENRE ENSI-ILTA 18.03.2022 TÄHDET

The Lost Daughter on Maggie Gyllenhaalin varma ja vaikuttava esikoisohjaus. Olivia Colman ja Jessie Buckley loistavat rooleissaan naisena, joka kamppailee äitiyden kanssa. (Ikäraja K-12)

The Lost Daughter on näyttelijä Maggie Gyllenhaalin esikoisohjaus. Näyttelijätär on aikaisemmin ohjannut yhden jakson Homemade-sarjasta, mutta muuten pesti on naiselle täysin uutta. Sitä ei kuitenkaan uskoisi The Lost Daughterin perusteella, sillä kyseessä on erittäin vaikuttava ja varma ohjaustyö.

The Lost Daughter seuraa Ledaa (Olivia Colman), joka on lähtenyt soololomalle Kreikkaan. Leda on professori, joka tuo työt lomallekin mukaan, mutta hän joutuu kohtaamaan oman menneisyytensä tutustuessään muihin lomailijoihin, erityisesti nuoreen äitiin Ninaan (Dakota Johnson). Leda näkee Ninan kamppailevan äitiyden ja parisuhteen kanssa, mikä saa Ledan tarkastelemaan myös omaa elämäänsä. Jessie Buckley esittää nuorta Ledaa takaumissa.

Gyllenhaalin elokuva on ehdolla tämän vuoden Oscareissa; Gyllenhaal parhaasta sovitetusta käsikirjoituksesta ja sekä Colman että Buckley rooleistaan. The Lost Daughter ei ole samanlainen suuren luokan palkintorohmu kuin esimerkiksi The Power of The Dog, mutta sen hiljaisessa intensiteetissä on jotain vangitsevaa.

Colman tekee jälleen kerran uskomattoman hienoa työtä Ledan roolissa. Leda on monimutkainen, sotkuinen ja ajoittain turhauttava hahmo, mutta Colman tekee Ledasta monitasoisen ja kiinnostavan, inhimillisen.

Buckley on yhtä mielenkiintoinen takaumissa, joskin ne tuntuvat ajoittain kovin erillisiltä muuhun elokuvaan verrattuna. Molemmat näyttelijättäret ovat silti ansainneet ehdokkuutensa, sillä The Lost Daughter on nimenomaan syväluotaava katsaus Ledan mieleen ja tavallaan myös naiseuteen.

Dakota Johnson on myös erinomainen lisä näyttelijäkaartiin, mutta rooli jää melko yksitoikkoiseksi ja pinnalliseksi taidokkaalle näyttelijättärelle. Tämä on toki ymmärrettävää, sillä Nina on katalyytti, joka saa Ledan kriiseilemään menneisyydestään ja omasta roolistaan äitinä. Ed Harris ja The Haunting of Hill House -sarjasta tuttu Oliver Jackson-Cohen nähdään myös elokuvassa ja erityisesti Harris on erittäin sympaattinen lisä muuten kovin vakavaan elokuvaan.

Mitä tarkoittaa olla nainen? Ovatko kaikki naiset hyviä äitejä? Onko meidän tarkoitus olla hyviä äitejä, onko se luonnollista? The Lost Daughter käsittelee monia kipeitä mutta tärkeitä kysymyksiä nimenomaan äitiydestä. Puhumme harvoin äitiyden haasteista ja kuinka monet naiset eivät halua olla äitejä, mutta Gyllenhaal tuo juuri näitä tunteita ja kysymyksiä pinnalle lempeästi ja empaattisesti.

Vaikka Leda on usein vaikea hahmo ja tekee monia moraalisesti vääriä asioita, Gyllenhaal kohtelee Ledaa ja sitä mitä tämä edustaa aidon välittävästi. Elokuva ei koskaan tuomitse Ledan valintoja vaan tarkastelee naisen elämää monelta kantilta luoden monipuolisen ja aidon kuvauksen naisesta, joka tuskailee äitiyden kanssa.

Maria Lättilä


YouTube video