Vares – Uhkapelimerkki

GENRE ENSI-ILTA 16.03.2012 TÄHDET

Yksityisetsivän seikkailut jatkuvat tällä kertaa romanssin merkeissä. Minna Haapkylän esittämä Sole Sulavesi vie keskikaljaelämän oravanpyörää polkevan Vareksen (Antti Reini) sydämen, mutta ei pidä sitä kauaa. Sulavesi nimittäin löydetään hirttosilmukasta juuri, kun arpisen miehen ja menneisyytensä vainoaman naisen romanssi on puhkeamassa kauneimpaan kukintoon.

Sulaveden kuolema on niin vaikea tapaus, että tutkiva poliisi lyöttäytyy Vareksen kanssa kimppaan vaikka yksityisyrittäjä onkin yksi pääepäillyistä. Sivussa pohditaan, miten hämärät yrityskuviot ja Sulaveden veljen (Risto Kaskilahti) aviokriisi liittyvät tapaukseen.

Uhkapelimerkki toimii hyvin itsenäisenä elokuvana. Hahmoille ennestään tutut klikit on helppo tunnistaa ja sivuhahmojen luonteet paljastuvat nopeasti. Sivuhahmoissa on myös sekä Vareksen että itse elokuvan voimavara. Pikkurikollinen Kyypakkaus (Jasper Pääkkönen), limainen toimittaja (Mikko Leppilampi) ja Vareksen ryyppykaverit (Matti Onnismaa, Eppu Salminen) ovat mielenkiintoisempia hahmoja kuin romanssin käänteissä elokuvan aloittavat Vares ja Sulavesi.

Realistista ehkä, mutta ympärillään tapahtuville käänteille täysin voimattomat keskushenkilöt jättävät etäisiksi. Jopa Varesta sihtailevan palkkamurhaajan lyhyet kohtaukset kiinnostavat enemmän kuin paikallaan junnaava rikostutkinta. Pääkolmikosta kehupeukun ansaitsee Risto Kaskilahti, vaikka Sulaveden veljen tarina Uhkapelimerkin kokonaisuuden kannalta kovin turha onkin. Kaskilahti on koominen kulttihahmo, mutta myös karismaattinen näyttelijä. Lisää rooleja Ristolle.

Pohjoismaisena rikosjännärinä Uhkapelimerkki on kaksijakoinen. Periaatteessa osaamista on. Alkutekstit rullaavat tehokkaalla humpalla kuin missä tahansa jännärissä, mutta sieltä artikuloinnistahan se perinteinen suomalainen kankeus valitettavasti paljastuu. Ylinäyttelyä on toki puolin ja toisin, mutta erityisesti elokuvan naissivuhahmoilta on päästetty lopulliseen elokuvaan niin tökeröä artikulointia, että Vareksen tavoitteleman ylilyödyn ja silti realistisen maailman illuusio särkyy jokaisen repliikin kohdalla aina vain pahemmin.

Vares – Uhkapelimerkki on kuin välinäytös, yksittäinen, pian unholaan jäävä kesä sänkipartaansa kasvattavan ja rahapulaa potevan etsivän elämästä. Tarina, jonka olisi voinut jättää kertomattakin.



Filmtrailer.com