Pariisi mielessämme Top 10

24.8.2011 11:55

Pariisi näyttäytyy elokuvissa monessa valossa. Seinen mutkan yli kaksituhatvuotias asutuskeskittymä käy niin boheemielämän miljööksi kuin mielentilaksi, joka antaa suunnan ja merkityksen ihmiskohtaloille. Woody Allenin Midnight in Paris on jälleen yksi uusi tulkinta Pariisista. Allenille Eiffelin maisemat käyvät – amerikkalaisille tyypillisesti – romanttisen komedian kulissiksi, jossa kaikki on mahdollista vielä kerran, tai ehkä peräti alkupiste jollekin aivan uudelle.

Teksti: Matti Komulainen

10 Da Vinci -koodi

Ohjaus: Ron Howard

Perusamerikkalainen Tom Hanks ja prototyyppiranskalainen Audreu Tautou ovat aika ontuva työpari Da Vinci -koodissa mutta Ron Howard onnistuu silti saamaan aikaan loppua kohden tiukkenevan trillerin Dan Brownin bestselleristä.

Muillekin kuin symboliikan – ja murhan – tutkijalle Pariisi on yhtä kuin salaliittojen ja tarkkaan varjellun tiedon tyyssija, jossa kaikki on mahdollista mukavan elegantilla tavalla.

9 Taken

Ohjaus: Pierre Morel

Kaksi amerikkalaistyttöä matkustaa Pariisiin aikeenaan bilettämisen ohessa seurata U2-yhtyettä ympäri Eurooppaa yhtyeen kiertueella. Albanialainen verkosto kaappaa kuitenkin tytöt, sillä ihmiskauppa jos mikä kannattaa. Samalla näytetään, miten sivistyneen pinnan alla kuhisee mitä puistattavampia niljakkeita – Pariisi on kuin kivi, jonka ympäri kääntämisen myötä esiin levittyy kokonaan toinen todellisuus.

8 Rottatouille

Ohjaus: Brad Bird, Jay Pinkava

Poikkeuksellisen tarkka-aistinen rotta lainaa mestarilliset keittotaitonsa nuorelle ja kovin haparoivalle kölville, joka kaikesta huolimatta alkaa unelmoida chefin urasta – jos ei muuten niin vaikutuksen tehdäkseen. Pariisi toimii puitteina upealle Pixar-animaatiolle, joka oman, kiistattoman teknisen ja sisällöllisen loistonsa ohella alleviivaa Ranskan pääkaupungin roolia gastronomian keskuksena.

7 Prêt-à-Porter

Ohjaus: Robert Altman

Robert Altman oli parhaimmillaan aika velho kietomaan katsojan tarinoihin, joissa ei sitten lopulta ollutkaan oikein mitään sen suurempaa tolkkua. Ohi kiitävien hetkien ketjuttaminen löyhästi toisiinsa liittyviksi episodeiksi huipentuu Pariisin muotiviikkojen kuvauksessa. Mukana ovat kaikki kliseet pariisilaisesta eleganssista puudeleihin ja homodesignerista catwalkia ketkutteleviin malleihin.

6 Pont-Neufin rakastavaiset

Ohjaus: Leos Carax

Pariisin sillat ja niiden alla virtaava Seine on lukemattomien romanttisten kuvausten aihe niin elokuvissa kuin lauluissa. Pont-Neufin rakastavaisissakin kyseessä on tunteista suurin. Juliette Binochen ja Denis Lavantin pääpari tukeutuu toisiinsa epätoivoisesti, ja mies vielä entistä päättäväisemmin saadessaan tietää naisen oljenkorresta pelastua sittenkin kurjuudestaan.

5 Boheemielämää

Ohjaus: Aki Kaurismäki

Aki Kaurismäki sovitti jo opiskeluvuosinaan löytämästään Henri Murgerin romaanista klassisen taiteilijaelämän kuvauksen. Elokuvan tapahtumapaikka on Pariisi, joka edustaa sekä mennyttä että menetettyä maailmaa. Paikkaansa etsivien kamppailijoiden miljöö on nuhjuinen ja ränsistynyt osa kaupunkia, joka on sittemmin revitty uuden tieltä.

Boheemielämää on aineellisen niukkuuden mutta myös kekseliäisyyden, keplottelun ja sinnikkyyden ylistys. Ankarasta arjesta syntyy palavaa taidetta.

4 Outside the Law

Ohjaus: Rachid Bouchareb

Elämä ajaa kolme algerialaisveljestä yhteen monien vuosien jälkeen Pariisissa. Lapsuus Algeriassa riiston ja syrjinnän keskellä sekä kansannousua seurannut verilöyly kalvavat muistoissa. Ohjaaja Rachid Bouchareb näyttää Pariisin viheliäisten slummien ja syrjinnän tyyssijana, jossa pitävät valtaa mahdistaan äärimmäisen mustasukkaiset kasvottomat virkamiehet.

3 400 kepposta

Ohjaus: François Truffaut

François Truffaut taltioi Pariisia monissa elokuvissaan. 400 kepposta on niistä unohtumattomimpia tarkastellessaan kaupunkia lapsen silmin. Nuoren Antoine Doinelin – Jean-Pierre Léaud’n mykistävä näyttämölletulo – silmissä Pariisi on jännittävien seikkailujen tanner mutta myös pelottava paikka, jossa mikään ei ole itsestään selvää – ei edes vanhempien rakkaus.

2 Hissillä mestauslavalle

Ohjaus: Louis Malle

Ranskalainen uusi aalto vyöryi mm. film noirina, josta Louis Mallen läpimurtoteos on tiukimpia esimerkkejä. Pariisi on Mallen kuvissa kiihkeä urbaani mielentila, ikään kuin Jeanne Moreaun näyttelemän intohimoisen naisen symboli. Pariisi ja kielletty suhde kiteytyvät Miles Davisin musiikissa, jossa tukahdetut tunteet ja kiivas pulssi nivoutuvat viileäntyylikkääksi äänimaisemaksi.

1 Casablanca

Ohjaus: Michael Curtiz

Vaikka Casablanca sijoittuu toisen maailmansodan aikaiseen Marokkoon, Michael Curtizin mestariteos on Pariisi-elokuvien aatelia – se antaa Ranskan pääkaupungille elämää suuremman merkityksen. Oleellinen kiteytyy Ingrid Bergmanin repliikissä ”Meillä on aina Pariisi.” Pariisissa koettu yhteinen onni sekä ohikiitävä vilahdus paremmasta tulevaisuudesta antaa voimaa kauan sen jälkeen, kun koko maailma on peruuttamattomasti muuttunut toiseksi.

Lue tarkemmat perustelut uudesta Episodista! Ilmestyy perjantaina 26.8.

Aiemmat Top 10 -jutut:

Eläinten vastaisku Top 10
Omalaatuiset rakkaustarinat Top 10
Elizabeth Taylor Top 10
Autokaahailut Top 10
Taiteilijat konfliktissa Top 10
Vanhat sankarit Top 10

Lisää luettavaa