Daniel Craig lupaa: Uusi Bond käynnistyy melkoisella yhteensattumien summalla

Tavalla tai toisella aika ottaa kiinni iättömät sankaritkin. James Bond -seikkailu numero 25, 007 No Time to Die, on jälleen eräänlainen loppuluku agentin elämässä. Elokuvasarjan on otettava huomioon myös muuttunut todellisuus. Toisaalta se merkitsee myös jonkinlaista paluuta aikaisempien seikkailujen kevyempään maailmaan. Aihetta kommentoivat mitä todennäköisimmin viimeisen kerran sankaria esittävä Daniel Craig sekä hänen vastapainonsa, elokuvan pahista näyttelevä Rami Malek, jonka ura on huimassa nousukiidossa.

Edellinen Bond-elokuva oli vuonna 2015 ilmestynyt Spectre, jossa vaikutusvaltainen rikollisten liikemiesten ryhmä pyrki soluttautumaan maailman tiedustelujärjestöihin. Myös superagentin maailmassa on kulunut muutama vuosi, ja Bond on vetäytynyt eläkkeelle toiminnan maailmasta. James Bondia näyttelevä ja myös tuottajana toiminut Daniel Craig paljastaa, mistä löydämme sankarimme elokuvan alussa.

– Hän on palannut henkiseen kotiinsa Jamaikalle. Bond ei enää ole aktiivisessa palveluksessa, mutta hän ei ole sitä tyyppiä, joka pitää joutenolosta. Hän on pitänyt itsensä aktiivisena, huolehtinut kunnostaan ja säilyttänyt terävyytensä.

Ihan kaikkea välivuosista ei paljasteta. Sen sijaan Craig lupaa, että entiseen vauhtiin päästään nopeasti.

– Yritimme kyllä miettiä mitä kaikkea täsmälleen olisi tapahtunut, mutta loppujen lopuksi sitä on mahdotonta mennä sanomaan ihan tarkkaan. Mutta sanottakoon, että No Time to Die käynnistyy melkoisella joukolla yhteensattumuksia. Mikä on aina hyvä tapa aloittaa elokuva, koska sillä tavalla ralli saadaan käyntiin nopeasti.

– Yhtäkkiä Bondin huomaa, että hänen elämäänsä sekoittavat taas Felix Leitner [Jeffrey Wright] ja uusi tuplanolla-agentti. Hänen on siis otettava selvää missä mennään. Felix pyytää häntä hoitamaan erään homman, ei siksi, että hän olisi virallisesti CIA:n asialla, vaan ystävänpalveluksena vanhojen aikojen kunniaksi. Pyörät alkavat pyöriä ja pian Bond on matkalla Kuubaan.

Pahan fyysinen muoto

Tuottaja Barbara Broccoli on isänsä jalanjäljissä valvonut James Bondin perintöä vuoden 1987 elokuvasta 007 vaaran vyöhykkeellä (The Living Daylights) lähtien. Hän on sanonut, että Bond-pahisten ideana on ottaa jokin ihmisten tuntema pelko ja antaa sille fyysinen muoto.

No Time to Die -elokuvassa pahista esittää Rami Malek. Oscarin Bohemian Rhapsody -elokuvasta voittanut Malek kertoo, että se määritteli myös hänen Safin-hahmoaan.

– Safin on manipuloivasti charmikas ja hänen pahuutensa ilmenee hyvin erilaisin tavoin kuin monilla muilla ilkimysten stereotypioilla. Rakentaessamme hahmoa juttelimme Caryn kanssa siitä mikä meitä pelottaisi, mikä hermostuttaisi meitä osana elokuvateatterissa istuvaa kollektiivia, mikä saisi kylmät väreet kulkemaan selkäpiitämme pitkin. Kun löytäisimme siihen perustavaa laatua olevan vastauksen, löytäisimme todellisen muodon pahiksellemme. Muodon, joka olisi pelottavasti mahdollisen oloinen. Safin ei ole mikään käkättävä rikollisnero, hän on pikkutarkka ja kirurginterävä tapoissaan, Malek kuvailee.

Daniel Craig on samaa mieltä. Hän on vakaasti sitä mieltä, että Bond-elokuvat ovat aina omalla tavallaan heijastelleet aikaansa. No Time To Die uppoaa ongelmitta samaan jatkumoon.

– Olisi käsittämätöntä, jos niin ei olisi, Craig toteaa. – Kun Bond-leffoja katsoo, niin pelkästään ihmisten pukeutuminen sitoo ne johonkin aikaan. Mutta myös tosimaailman tapahtumat heijastuvat niissä. En usko, että sitä välttämättä lähdettiin tietoisesti hakemaan ja hyvä niin. Lähtökohta ei ole hyvä, jos yrittää sisällyttää todellisia tapahtumia juoneen tai viitata niihin liian paljon. Ennemmin on kyse aikamme peloista.

Tosielämä heijastuu seikkailuissa Craiginkin mielestä juuri pahiksessa.

– Kysymme mitä pahis tai pahikset haluavat. Onko tarkoitus tuhota maailma? Hallita sitä? Halutaanko se jakaa vain omanlaistensa kanssa? Kaikki sellaiset kysymykset nousevat pintaan, ja silloin alkaa tiedostamattaankin yhdistellä niitä asioihin, joita meidän maailmassamme on pinnalla. Erilaiset ääriliikkeiden muodot.

Craig kertoo, että kun Broccoli ja hänen tuottajaparinsa Michael G. Wilson työstivät vuoden 1995 seikkailua 007 ja kultainen silmä (GoldenEye), heiltä kysyttiin miksi ihmeessä he tekivät Bond-elokuvaa, koska kylmä sota oli ohi.

– Kuinka väärässä olimmekaan. Maailma ei ole yhtään vähemmän monimutkainen kuin koskaan aikaisemmin, tai ainakin siltä vaikuttaa, hän jatkaa. – Ja mitä pahikset siis haluavat? Se on tuhannen taalan kysymys, mutta koska kyseessä on Bond-elokuva, pahiksellamme on oltava päämaja, se on tärkeää. Sillä loppujen lopuksi kyseessä on viihde-elokuva koko perheelle, ja niin synkeitä kuin elokuvani ovatkin olleet, ne ovat toivottavasti aina pysyneet fantasian puolella.

Malek ei itse mielellään analysoisi, mikä No Time to Die -elokuvassa erityisesti heijastelee todellista maailmaa. Se on hänen mielestään asia, jonka näkee paremmin jälkikäteen.

– Minua kiinnostaa ennen kaikkea kuulla, miten yleisöt vastaavat siihen kysymykseen. Se on yksi asioista, jotka jatkuvasti nousivat esiin kokouksissa, kun kehitimme käsikirjoitusta ja hahmoja: ”Mitä Bond tarkoittaa 2020-luvulla?” ja ”Mikä on elokuvamme paikka nykymaailmassa?” Se oli keskiössä niin monissa keskusteluissamme, että en malta odottaa, että pääsen katsomaan valmiin elokuvan ja näen miten se on kääntynyt elokuvan muotoon ja miten Bondin evoluutio jatkuu.

Uusi mies ohjaksissa

Spectren ohella sitä edeltäneen Skyfall-elokuvan ohjasi Sam Mendes. Hän on nyt antanut ohjakset Cary Fukunagalle, joka löi itsensä läpi viimeistään vuoden 2012 Netflix-elokuvalla Beasts of No Nation. Fukunaga ei  kuitenkaan ollut ensimmäinen ohjaajan pallille soviteltu elokuvantekijä.

Mendesin ilmoitettua ettei aio jatkaa ohjaajana tilalle haikailtiin Christopher Nolania, joka kieltäytyi hänkin, eikä Denis Villeneuve voinut ottaa tehtävää Dyyni-kiireittensä vuoksi. Vuonna 2018 varteenotettavin ehdokas oli Danny Boyle. ”Luovien erimielisyyksien” vuoksi hän kuitenkin jättäytyi projektista. Craig kertoo, että se on turhan dramaattinen ilmaus.

– Kävimme prosessin läpi Danny Boylen kanssa, ja se on yksi sellaisista asioista, joita käy useinkin elokuvia tehtäessä. Bond-elokuvien ollessa kyseessä julkisuuden valokeila on äärimmäisen voimakas. Erosimme hyvin aikuisissa merkeissä ja yksissä tuumin, hän kuittaa.

– Cary sattui olemaan vapaana, ja hän oli jo aikaisemmin puhunut Barbaran kanssa Bond-elokuvan tekemisestä. Hän kuuluu näkemyksellisiin ohjaajiin, joilla on hyvin vahva visuaalinen tyyli.

Vahva näkemys on Craigin mukaan tämän kaliiberin projektissa tavallistakin tärkeämpää.

– Bond-elokuvan tekijäksi tarvitaan vahva persoona. Se ei ole mikään pikkujuttu. On elintärkeää, että ohjaksissa on joku, jolla on vahva ote elokuvan kieleen ja yleensä tietämystä elokuvan tekemisestä. Sillä tarinankerronnan ohella elintärkeää on johdonmukaisuus, se miltä elokuva näyttää ja tuntuu. Yleisö ei saa joutua toteamaan, että ”hetkinen, mitä tässä oikein tapahtuu?”

Eikä ole haitaksi, että Fukunaga on vasta 42-vuotias.

– Cary on nuori ja hänellä on kestävyyttä. Kuvaukset kestävät seitsemän kuukautta! Eli on myös kyse energiavaroista, naureskelee juuri 52 vuotta täyttänyt Craig.

– Meillä yksinkertaisesti kävi viuhka, kun saimme hänet. Lisäksi auttoi, että hän on itsekin käsikirjoittaja, sillä siinä vaiheessa hioimme vielä tarinaa ihan koko ajan.

Malekin mukaan Fukunagan työskentelytapa on positiivisessa mielessä hyvin pikkutarkkaa.

– Näyttelijän kannalta se helpottaa asioita äärimmäisen paljon, koska silloin tietää kaikella kuvassa tapahtuvalla olevan merkitystä. Käsikirjoitetuissa tekemisissä tai sanomisissa ei ole mitään jonninjoutavaa, eikä hän tee mitään vain tekemisen ilosta ilman yhteyttä johonkin muuhun. Se on tekemisen tyyli, jota hän tihkuu kuvauspaikalla, ja se heijastuu kaikissa työympäristön elementeissä.

Keskinäisen kehun kerho

Annamme hetkeksi näyttelijöille tilaisuuden kehua toisiaan. Malek kertoo, millaista oli työskennellä Daniel Craigin kanssa.

– Se oli kaikkea sitä mitä haluaisitkin minun sanovan ja vieläkin enemmän. Hän on näyttelijä, joka antaa hyvin paljon kanssanäyttelijöilleen. Hän myös omistautuu täysillä, ja uskon hänen arvostavan sitä, kun hän näkee muiden näyttelijöiden vastaavan siihen omilla suorituksillaan kuvauspaikalla.

– Kun menee kylään jonkun kotiin, on käyttäydyttävä kunnioittavasti, ja 007, James Bond, on Danielin kotitannerta. Hän oli antelias ja hyväntahtoinen isäntä. Lisäksi hänellä on äärimmäisen hyvä silmä yksityiskohdille ja hän teki koko hommasta hemmetin hauskan kokemuksen. Hyvä tyyppi, Malek summaa.

Craig puolestaan kertoo, kuinka Rami Malek valikoitui elokuvan konnaksi.

– Hän on paitsi mahtava myös erittäin kiireinen, joten olimme onnekkaita saadessamme napattua hänet. Muistelisin, että hänen nimensä nousi esiin jo melko varhaisessa vaiheessa, mutta siinä vaiheessa taisimme lähinnä pohtia yleisellä tasolla, mahtaisiko hän olla kiinnostunut. Meillä ei siis vielä tuolloin ollut minkäänlaista hahmoa kirjoitettuna.

– Niinpä, vaikka ajatus tuntui meistä hyvältä, emme olleet vielä edes vaiheessa, jossa olisimme voineet sanoa, että ”meillä ei vielä ole kaikkea auki kirjoitettuna, mutta tällaisesta tyypistä olisi kyse.” Mutta heti, kun olimme siinä vaiheessa, meidän oli pakko yrittää saada hänet. Siihen asti emme halunneet pilata mahdollisuuksiamme lupaamalla jotain mitä emme sitten olisi voineet toteuttaa.

Malek kertoo, että hänet otettiin mukaan myös päätöksentekoon, kun Craig laittoi päähänsä tuottajan hatun palavereissa Barbara Broccolin kanssa. Craig kertoo tilanteesta tarkemmin.

– Teimme todellakin sillä tavalla muutamiakin päätöksiä. Loukkaannuin eräässä kohtauksessa ja syrjässä istuminen sai minut melko kovaääniseksi. Oli pakkokin. Kuvauspaikalla tehdään aina pientä säätöä, mikä on hieno asia, mutta kohtauksen perustusten pitää olla kunnossa. Meidän oli pakko pysähtyä miettimään mitä tehdä seuraavaksi. Ja niin me teimme, ratkaisimme asian ja kaikki meni loistavasti.

Pienestä ruudusta valkokankaalle

Ennen kuin Queen-yhtyeen keulamies Freddie Mercuryn esittäminen Bohemian Rhapsody -hitissä teki Rami Malekista kaikkien tunteman tähden, hän oli tehnyt itselleen nimeä erityisesti Mr. Robot -tv-sarjassa. Onko mitään mieltä yrittää rinnastaa tv:ssä työskentelyä Bond-elokuvien mittakaavaan?

– Siihen ei ole olemassa kuin yksi vastaus: mikään ei vedä vertoja kävelemiselle 007-kuvauspaikalle Pinewood-studiolle, Malek tokaisee heti. – Kun näkee Mark Tildesleyn rakennuttamat valtavat lavasteet, jotka Linus Sandberg ja hänen tiiminsä ovat valaisseet, sekä Suttirat Anne Larlarbin suunnittelemat asut. Ympärillä kuhisee alansa kärkeä edustavia ammattilaisia. Se on… yksinkertaisesti spektaakkelimaista. Jotain aivan erityistä. Tämän suuruusluokan mahtavuus on näkemisen arvoinen asia.

– Surullisinta on katsella, kun lavasteita aletaan purkaa ja viedä pois lähes välittömästi, kun olemme lopettaneet kuvaukset niissä. Se on suorastaan sydäntäsärkevää!

Malek on näytellyt ahdistunutta Elliot Alderson -hakkeria jännitysdraamasarja Mr. Robotin 46 jaksossa, joista puolet hän on myös tuottanut. Hän siis tietää mistä puhuu verratessaan Bond-urakkaa Sam Esmailin luomaan sarjaan.

– Mitä tulee vertailuun television kanssa… Tajuan kuinka onnekas olen, kun voin vertailla tätä johonkin Mr. Robotin tapaiseen sarjaan. Se ei tietenkään yllä ihan Bondin budjetteihin, mutta kun katsoo sitä ja sen visuaalisia hienouksia, tarinankerronnan koukeroita ja jopa monien jaksojen mittakaavaa, sitä ei välttämättä mieltäisi tv:ksi. Minusta se tuntuu hyvinkin elokuvalliselta. Samin kaltaisia tarinaniskijöitä ei ole kovin paljon.

Kieltämättä on harvoja asioita, joita yleensä voi verrata James Bondiin, kun puhutaan populaarikulttuurista.

– Totta kai olin nähnyt elokuvat, Malek toteaa. – Valtava määrä ihmisiä koko planeetalla on kasvanut niiden kanssa. Ne ovat osa kollektiivista elokuvahistorian selkärankaa, joten on valtava kunnia päästä osaksi sitä edes jollain tavalla.

Ei leopardi pilkuistaan pääse

007-seikkailu numero 25 on viides kerta Daniel Craigille Bondin roolissa. Luulisi siis jo olevan helppoa näyttelijälle sujahtaa agentin nahkoihin. Kysymys saa Craigin muistelemaan vuoden 2006 Casino Royalea, kun hän valmistautui osaan ensimmäistä kertaa.

– Kun alun perin ryhdyin näyttelemään häntä, vaadittiin kolme kuukautta saada minut sopivaan kuntoon elokuvaa varten. Nyt siihen menee vuosi, sillä vaikka siinä vaiheessa ei olisi vielä käsikirjoitustakaan, päänsisäinen prosessini on jo käynnistynyt samalla, kun hion kuntoani ja valmistaudun tekemään mitä tahansa stuntteja.

– Eli sinänsä ei ole kyse mistään kytkimestä, joka vain naksautetaan päälle. Se on prosessi. Nerokas pukusuunnittelijamme Suttirat tuli New Yorkiin, ja istuimme alas juttelemaan vaatteista kauan, kauan ennen kuin kuvaukset alkoivat.

Ilmaisu ”Bond-tyttö” ei ole kestänyt aikaa yhtä hyvin kuin agentti itse. On silti käytännössä mahdotonta puhua James Bondista mainitsematta naisia hänen ympärillään. No Time to Die -elokuvassa Craigin rinnalla nähdään Lashana Lynch uutena tuplanolla-agenttina. Lynch on viimeksi nähty meillä Captain Marvel -seikkailussa Brie Larsonin kaverina.

– Se oli iso osa koko homman hauskuutta, Lashanan esittämän Nomin kaltainen hahmo oli iso osa koko homman hauskuutta, Craig kehuu.

– Meidän suuntaamme on heitelty paljon #MeToo-kysymyksiä, ja vaikka en vähättelekään niitä, emme voi suoraan ratkaista asioita Bond-elokuvan kautta. Ennemmin on kyse siitä, miten me kaikki ajattelemme. Kun Nomin kaltaisen hahmon sijoittaa tarinaan, Bondin rinnalla on erittäin vahva hahmo vetämässä häntä mukaan seikkailuun, ja niin se pitää tehdäkin.

– Eikä se tarkoita, että hän menisi ja muuttuisi noin vain, hän on edelleen James Bond vikoineen kaikkineen. Mutta ainakin yleisöllä on tilaisuus sanoa: ”Noin ei saisi tehdä…” Barbaralla on hyvin vahva feministinen ote, ja hän on tehnyt tätä pitkään. Ja meillä on Lashana, Ana de Armas ja Naomie Harris… kaikki loistavia näyttelijöitä vahvoissa rooleissa.

Yleisö oppi odottamaan Bondilta spektaakkeleita ja vempeleitä, vaikka Craigin aikana niiden merkitystä on vähennetty. Näyttelijän mukaan No Time To Die tarjoaa hieman enemmän sillä saralla.

– Olen kaiken sellaisen suurin fani! Craig intoilee. – Olin aina hokemassa: ”Joo, mutta… hilavitkuttimia!” Niitä on taas lisätty. Meillä oli paljon vekottimia Spectressä ja nyt pistämme vielä paremmaksi. Niitä on päivitetty: DB5 Aston Martinin keulassa ei ole enää pikakiväärejä, meillä on konetykit. Olemme kirjaimellisesti kasvattaneet panoksia! 

Haastattelut ja kuvat: Danjaq, LLC / MGM
Toimittanut: Jouni Vikman

Aiheeseen liittyvä video