Eipä yllätä: Men in Black: Internationalin tuotanto oli infernaalinen – flopin syitä ei tarvitse kaukaa etsiä

Eihän tämä nyt hyvältä kuulosta, jos tuottaja rupeaa ohjaamaan ja leikkaamaan elokuvaa.

Men in Black: International on aika turhanpäiväinen reboot. Sitä ei oikeastaan kukaan kaivannut, eikä kukaan sitä katsonutkaan. Elokuva olisi kuitenkin saattanut olla parempi, mikäli tuotanto olisi mennyt kuten sen piti.

Hollywood Reporterissa julkaistiin juuri pitkä artikkeli uuden Men in Blackin tuotannollisista ongelmista.

Vuonna 2016 Sony Picturesin pomo Tom Rothman halusi tuoda Men in Blackin takaisin valkokankaille. Se piti yhdistää 21 Jump Streetiin. Onneksi Jump Street -tuottaja Neal Moritz ei siihen suostunut.

Sonyn piti siis käynnistää franchise omin voimin ilman Will Smithiä tai Tommy Lee Jonesia. Kaksikko, etenkin Smith, olisi ollut aivan liian kallis vaihtoehto studiolle, joten päätettiin tehdä kevyt reboot ilman heitä.

Tämän jälkeen alkoi Sonyn tuottajan Walter Parkesin ja ohjaaja F. Gary Grayn välinen taistelu, joka tuotti odotetun tuloksen: leffasta tuli taloudellinen katastrofi.

Elokuvassa päätettiin luottaa Thor: Ragnarökissa hauskasti keskenään sanailleeseen parivaljakkoon Tessa Thompsoniin ja Chris Hemsworthiin. Ikävä kyllä kaksikon lämpimistä väleistä ei ole MiB: Internationalissa enää mitään nähtävissä. Tuotannon sotkut kiristivät myös näyttelijöiden tunnelmia.

Käsikirjoituksen toimittivat alun perin Art Marcum ja Matt Holloway. Sitä kehuttiin laajalti. Thompsonia ja Hemsworthia tuskin olisi edes saatu mukaan ilman alkupeäristä käsikirjoitusta.

Kun Sonyn päätuottaja David Beaubaire jätti studion vuonna 2018, eikä hänen paikkaansa täytetty, alkoivat myös tuotannolliset ongelmat.

Ohjaaja Gray ja tuottaja Parkes ottivat yhteen niin rajusti, että Gray oli jättää kuvaukset kesken.

Alun perin käsikirjoitus oli sidottu vahvemmin tähän päivään, se oli ”edgy”, niin kuin Hollywoodissa sanotaan. Beatles-bändin piti olla pääpahis. Bändin tyypit muodostaisivat yhdessä jonkinlaisen kosmisen megabeatlesin, joka uhkaa maapalloa.

Parkes kuitenkin halusi käsikirjoitukselta aivan muuta. Siitä poistettiin kaikki modernit viitteet ja ”edgyt” juonenkäänteet, joten tilalle tuotiin aiemmista elokuvista tutut elementit. Remaken ja rebootin välinen raja alkoi häilymään.

Parkesin kädenjälki näkyy niin esituotannossa kuin itse kuvauksissa. Hän päätti lähes kaikesta, mitä elokuvanteossa tapahtui.

Käsikirjoitusta muuteltiin lennosta Parkesin tahdosta, joten näyttelijätkään eivät enää pysyneet menossa mukana. Thompson ja Hemsworth palkkasivat omat kirjoittajat, jotka hoitivat heille edes jonkinlaista materiaalia. Parkesilla oli kuvauksissa ilmeisesti kaksi omaa käsikirjoittajaa. Sotkuhan siitä syntyy.

Grayn ja Parkesin leikkauksetkin kilpailivat keskenään, ja Parkes tietenkin voitti sen kisan. Jopa elokuvan värimäärittelystä tapeltiin.

Testinäytökset pidettiin vain perheiden ja kavereiden kesken. Katastrofi oli valmis julkaistavaksi.

Lue pitkä juttu Hollywood Reporterin sivuilta.

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Vastaamalla näet muiden vastaukset.