Harvinainen Giger-haastattelu: ”Tämä on perintöni”

3.6.2014 10:33

Toukokuussa 74-vuotiaana kuollut kuvataiteilija H.R. Giger oli yksi haastateltavista Episodin kaikkien aikojen ensimmäisessä numerossa, joka ilmestyi joulukuussa 2003. Episodin silloinen päätoimittaja Juhani Nurmi tapasi Alien-elokuvan visuaalisen suunnittelijan elokuussa 2003 Helsingin Amorph!-festivaalilla, jonka vieraaksi taiteilija oli kutsuttu.

Teksti: Juhani Nurmi
Kuva: Leslie Barany

Giger oli saapunut Helsinkiin paljastaakseen festivaalille suunnittelemansa veistoksen, joka jäisi pysyväksi osaksi Harakkasaaren korkeinta kukkulaa. Festivaalin Sabotage-nimisen kuvitteellisen valtion tunnusveistokseksi Giger oli suunnitellut biomekaaniset kromatut laskettelumonot, jotka oli gigermäiseen tyyliin kiinnitetty kiinteään alustaan.

– Haaveilen ihmisten testaavan veistostani, kun ukkonen jyrisee ja salama paukkuu ulkosalla, Giger kertoo.

– Se joka sovittaa jalkojaan veistokseni laskettelusaappaisiin, saattaa tahtomattaan joutua ukkosenjohtimeksi. Niin siinä voi todella tapahtua, veistokseni välityksellä joku onneton saattaa kärähtää karrelle kuten sähkötuolissa. Toivottavasti se todella jää tuonne Harakkasaarelle ikuisiksi ajoiksi. Testaajia varmaan riittää, toivottavasti he kaikki pysyvät hengissä, Giger pohtii hetken ja purskahtaa siten poikamaiseen ilkikuriseen nauruun.

Giger tunnetaan etenkin Alien-elokuvan visuaalisesta suunnittelusta, joka palkittiin Oscarilla. Hän kertoo kuitenkin, että Alienia lukuun ottamatta hänellä on käynyt huono tuuri Hollywoodissa.

– Heikäläisten kanssa on hieman vaikea olla tekemisissä, ellet asu siellä ja ole koko ajan heidän käytettävissään. Sellainen ei oikein sovi minulle. Halun pysyä Zürichissa, missä tunnen oloni turvalliseksi. Täällä on kaikki mitä tarvitsen, täältä käsin voin työskennellä tehokkaasti. Alienista lähtien jokainen elokuvatilaukseni meni vain huonompaan suuntaan, koska elokuvantekijät eivät halunneet konsultoida kanssani. Jokaista designiani tulkittiin vapaasti. Kaiketi he tarvitsivat minua pelkästään nimeni tähden. Peto 2 oli aivan kauhea, halusin ottaa nimeni kokonaan pois siitä. Mutta efektivelho Steve Johnson tulkitsi designiani Sil -olennosta upeasti vielä ensimmäisessä Pedossa. Yhtä ylevästi en voi puhua Alien 3:ssa ja Alien – ylösnousemuksessa työskennelleistä Tom Woodruff, Jr:sta ja Alec Gillisistä, jotka muuttivat kauniin ja sulavan alienini linnunjalkaiseksi hirvitykseksi! He eivät edes maininneet nimeäni, eivätkä he edes kysyneet minulta neuvoa tulkinnassaan. Kaipa he ajattelivat, että Alienin design kuuluu heille.

Giger kertoo, että tällä hetkellä häntä työllistää paljon hänen oma museonsa, entisöity vanha keskiaikainen linna nimeltä Chateau St. Germain, joka sijaitsee Gruyéresissä, eteläisessä Sveitsissä.

– Tuossa museossa tulee olemaan koko perintöni, koko se taiteen skaala, jota olen luonut 1960-luvulta lähtien. Alien-diggarit saavat varmasti sieltä elämyksiä, mutta toivon tietenkin että mielenkiintoa riittäisi myös taiteeni muihin osa-alueisiin.

Lisää luettavaa