Hobitti-haastattelutrilogia, osa 3: näpistelevät näyttelijät yllättivät Peter Jacksonin

11.12.2013 14:00

Peter Jacksonin kanssa työskennelleet tietävät ohjaajan taipumuksen perfektionismiin, joka näkyy hänen elokuvistaan. Hän höristää korviaan, kun keskustelu siirtyy näyttelijöiden nappaamiin muistoesineisiin kuvauksista.

– Saimme pitää aseemme ensimmäisen elokuvan lopussa, mikä oli hienoa. Ne olivat lahjoja, vakuuttaa Kili-kääpiötä esittävä Aidan Turner.

Sen sijaan kääpiöiden kultarahojen ei oltu tarkoitettu päätyvän pitkäkyntisten matkaan.

Järvikaupungin tunnelmaa

Järvikaupungin tunnelmaa haastattelutilaisuuteen rakennetuissa Hobitti-lavasteissa (klikkaa kuva isommaksi).

– Muistan, kun eräänä aamuna kuvausaikataulun mukana tuli muistutuslappu, jossa näyttelijöitä ja kuvausryhmän jäseniä pyydettiin jättämään kultarahat rauhaan. Minulla ei ole harmainta aavistusta, keitä nämä rosvot olivat, Bard Jousimies eli Luke Evans (isossa kuvassa) nauraa.

Tauriel-haltiaa näyttelevän Evangeline Lillyn tunnustus on kuitenkin kaikkein raskauttavin.

– Aidan varmaan muistaa sen päivän, kun olimme kuvaamassa upeaa kohtausta, jossa Kili kantaa mukanaan kuukiveä Pukaki-järven maisemissa. Rannan ympäristö on täynnä hyvin samannäköisiä kiviä, joten jos olisin pudottanut sen, sitä olisi ollut hyvin vaikea löytää. Yhden oton jälkeen rekvisiittaosasto tuli hakemaan kiveä, ja kerroin heille, että olin laittanut sen taskuuni, mutta se oli varmaan pudonnut. Yritimme etsiä kiveä kaikkialta, mutta turhaan. Myöhemmin otin kiven taskustani ja vein sen kotiin. Se oli niin kaunis sinisenhohtoinen kivi, että en voinut itselleni mitään, nauraa Lilly.

Jackson on yllättynyt kuultuaan asiasta.

– Se kohtaus on kolmannessa elokuvassa. Luulen, että minun pitää leikata se pois, ohjaaja kiusoittelee.

Jacksonin 3D-elokuvat on kuvattu 48 Red Epic -digitaalikameralla, kuvataajuudella 48 kuvaa sekunnissa, kun normaali tallennus-ja esitysnopeus on 24 kuvaa sekunnissa. Katsottavaa siis riittää. Välillä tuntuu jopa siltä, että yksi katselukerta ei kaikkien yksityiskohtien hahmottamiseen.

– Nautin kuvien suunnittelemisesta 3D-kameran tarjoaman syvyyden ansiosta. Kuvasin elokuvan normaaliin tapaan, mutta ylimääräinen ulottuvuus oli bonus. Halusin, että katsojat pääsevät osaksi tätä maailmaa, sanoo Jackson.

Jackson aloitti Tolkien-urakkansa Taru sormusten herrasta -romaanin filmatisoinnin suunnittelulla jo 1995. Ohjaaja-käsikirjoittaja-tuottaja ei ajattele Tolkienin vieneen 20 vuotta hänen elämästään, päinvastoin hän on onnellinen saadessaan tehdä unelmatyötään.

Beornin tuoli on tehty jättiläiselle

Haastattelija pääsi kokeilemaan jättimäiselle Beornille tehtyä tuolia (klikkaa kuva isommaksi).

– Kyse ei ole erityisesti Tolkienista. Pidin jo lapsena elokuvien tarjoamasta eskapismista ja taikavoimasta. King Kong onkin ollut yksi suosikkielokuvistani lapsesta asti. Vaikka koulussa tai kotoa olisi kurjaa, elokuvat vievät fantastiseen paikkaan eroon kaikesta arkipäiväisestä. Se on aina viehättänyt minua elokuvissa, ja haluan myös tehdä sellaisia elokuvia. Jos olen kuluttanut 20 vuotta tehden Tolkien-elokuvia, se tarkoittaa, että olen saanut tehdä 20 vuotta sitä, mistä unelmoin 9–10-vuotiaana. Moni ihminen ei ole näin onnekas, selittää Jackson.

Trilogian viimeinen osa Hobitti – sinne ja takaisin tulee ensi-iltaan joulukuun puolivälissä vuonna 2014.

Haastattelu ja kuvat Johanna Juntunen, Los Angeles

Lisää luettavaa