Kanavapomo Netflixin ilmoittamista katsojaluvuista: ”Eivät mitenkään paikkansapitäviä”

Netflix taitaa luottaa mainostuksessaan FOMO:n voimaan.

Katsojaluvut yleensä omana tietonaan pitävä Netflix on viime aikoina mainostanut kuuluvasti uusien hittiensä keräämiä silmäpareja. Sekä Bird Box -elokuvan että Sex Education ja You -sarjojen katsojamäärät pyörivät suoratoistojätin mukaan jo ensimmäisillä viikoillaan kymmenissä miljoonissa.

FX-kanavan toimitusjohtaja John Landgraf ei kuitenkaan väitteitä purematta niele. Landgraf muistuttaa, että suoratoistopalvelut pohjaavat lukunsa siihen, kuinka monta kertaa kyseiset videot on käynnistetty, eivätkä keskimääräiseen katsojamäärään. Kanavapomon mielestä Netflixin ilmoittamat luvut eivät näin ollen ole ”mitenkään paikkansapitäviä”.

Landgraf viittaa väitteidensä tueksi katsojalukuja mittaavan Nielsenin dataan, jonka mukaan esimerkiksi You’n katsojaluvut ovat ehkä viidenneksen siitä, mitä Netflix mainostaa. Sex Educationin kahden viikon katsojalukujen arvioidaan olevan huikean 40 miljoonan sijaan noin 3,1 miljoonaa.

”Kahdeksan miljoonaa katsojaa on hyvin, muta se ei ole niin hyvin kuin 40 miljoonaa, joka tekisi tuosta television katsotuimman ohjelman”, Landgraf sanoo You-sarjaan viitaten.

Toki Landgrafilla on oma lehmänsä ojassa, onhan FX-kanava kilpasilla katsojien aikaa haalivien suoratoistopalveluiden kanssa. Toimitusjohtaja sanoo, ettei FX lähdekään kilpailemaan jättien kanssa määrällä vaan keskittyy harkittuun ja fokusoituun kehittelyyn.

Lähde: The Hollywood Reporter

Aiheeseen liittyvät jutut