Käsittämättömiä ja käsittämättömän hyviä elokuvia Season Film Festivalilla

Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin keväinen ennakkotuulahdus, Season Film Festival, esittelee jälleen ennakkoon teattereihin saapuvia mielenkiintoisia elokuvia sekä teoksia, joita ei täällä teattereissa tämän jälkeen nähdä.

Season Film Festival käynnistyy torstaina 26. maaliskuuta ja päättyy sunnuntaina 29.3.

Episodi katsasti etukäteen muutamia tärppejä festivaalien ohjelmistosta, ja havaitsi ne hyviksi.

Leviathan

Pikkukaupungissa asuva Kolja joutuu napit vastakkain hänen mukavalla paikalla sijaitsevaa kotiaan himoitsevan pormestarin kanssa. Lakimieskoulutuksen saaneesta armeijakaverista on apua, mutta korruptoituneessa ja byrokraattisessa yhteisössä oikeutta on vaikea saada. Pian Kolja on helisemässä niin yleisellä kuin henkilökohtaisella tasolla.

Andrei Zvjagintsevin moderni versio Vanhan testamentin Jobin kirjasta kilpaili parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-palkinnostakin, mutta venäläinen elokuva on Suomen teattereissa nykyään harvinaisuus. Hienoa, että tänne saapuu sikäläisen nykyelokuvan valioyksilö.

A Girl Walks Home Alone at Night

Nuori, musiikista pitävä vampyyri saalistaa iranialaisessa kaupungissa. Perhettään painostavan huumekauppiaan ikeestä haluava nuori mies törmää olennon polulle, ja hiljalleen heidän tarinansa nivoutuvat toisiinsa.

Ohjaaja-käsikirjoittaja Ana Lily Amirpourin ensimmäinen pitkä elokuva on luokiteltu kauhuksikin, mutta ensisijaisesti mustavalkoinen A Girl Walks Home Alone at Night on tyylitutkielma. Siinä kauniit kuvat, valot ja varjot sekä monipuolinen musiikkivalikoima muodostavat tunnelmallisen kokonaisuuden, jota ei ihan joka päivä täällä nähdä.

Toinen mahdollisuus

Nikolaj Coster-Waldaun esittämä poliisi, pienen poikavauvan isä, järkyttyy löytäessään rähjäisestä huumemurjusta laiminlyödyn lapsen. Pian Andreasin koko elämä on sekaisin, kun hyvässä tarkoituksessa tietoisesti väärin toimivan miehen suunnitelmat eivät suju lainkaan odotetulla tavalla.

Susanne Bierin elokuvista voi Season Film Festivalilla nauttia tuplana, sillä ohjelmistossa on myös 1920-luvun Yhdysvaltoihin sijoittuva intohimodraama Serena. Siinä nähdään jo elokuvissa Unelmien pelikirja ja American Hustle yhteen hyvin pelanneet Jennifer Lawrence ja Bradley Cooper.

Under the Skin

Scarlett Johansson on Under the Skinin yksinäisiä skottimiehiä viettelevä mysteerinainen. Johanssonin roolityö yhteiskunnan ulkopuolisena muukalaisena käy iholle, eikä elokuvan intensiteetti päästä irti hetkeksikään.

Omalaatuisilla mutta kiehtovilla elokuvillaan Sexy Beast ja Birth vakuuttanut Jonathan Glazer on tehnyt toistaiseksi oudoimman ohjauksensa. Kaikessa käsittämättömyydessäänkin se on myös käsittämättömän hyvä elokuva.

Red Army

Suomeksi tämän dokumentin pitäisi olla Punakone, sillä siksi meillä kutsuttiin Neuvostoliiton jääkiekkomaajoukkuetta, joka hallitsi 1960-luvun alusta 1980-luvun loppuun jääkiekon arvokisoja suvereenisti. Red Army kertoo tarinan joukkueesta, jota suomalaisten jääkiekkofanien hyvin muistama Viktor Tihonov johti diktaattorin ottein. Dokumentin keskushahmona on joukkueen kapteenina toiminut Vjatšeslav Fetisov, joka toimi sittemmin urheiluministerinä. Red Army on paitsi kiehtova urheiludokumentti myös valaiseva katsaus Venäjän lähihistoriaan.

Saint Laurent

Jo ”virallinen” elämäkertaelokuva Yves Saint Laurent saattoi olla muotisuunnittelijan tarinaa tuntemattomalle katsojalle haastava tapaus. Bertrand Bonello menee asianosaisilta tukea saamattomassa Saint Laurentissa vieläkin pidemmälle esitellen gurun elämää kauniisti kuvitettuina fragmentteina.

Saint Laurent keskittyy ajanjaksoon 1967–1976, jolloin Yves Saint Laurent oli huipulla niin ammatillisesti kuin dekandenttisuudessaan. Samalla Gaspard Ullielin heittäytyen esittämä muotiguru oli hauraimmillaan.

Lisää leffoja, lisätietoja ja liput: seasonfilmfestival.fi

(EPISODI/Jouni Vikman)