Näin Netflixiä katsotaan eri maissa – miksi Suomea verrataan kehitysmaihin?

Eri maissa on erilaisia kulttuureja, ja se koskee myös Netflixin katsomista. Adweek-sivusto on listannut kuusi seikkaa striimipalvelun maailmanlaajuisesta käytöstä. Suomea verrattiin jutussa kehitysmaihin, kun tarkasteltiin mobiilidatan käyttöä.

1. Laitteet vaihtelevat. Aasiassa katsotaan Netflixiä paljon puhelimella, mutta Yhdysvalloissa, Etelä-Amerikassa ja Australiassa suositaan televisiota.

2. Mobiili ei ole vielä ykkönen. Viime vuonna 42 prosenttia palveluun kirjautumisista tuli tietokoneista. Puhelimista tuli 27 prosenttia kirjautumisista. Seuraavana tulivat televisio (21 %) ja tabletit (10 %).

3. Laitetta vaihdetaan. Netflix-käyttäjät vaihtavat usein laitetta ensimmäisen käyttökuukauden jälkeen. Vielä enemmän laitetta vaihdetaan puolen vuoden käytön jälkeen. Monet kirjautuvat ensimmäisen kerran tietokoneella mutta vaihtavat myöhemmin televisioon. Television kohdalla kirjautumisprosentti nousee puolen vuoden jälkeen 21 prosentista 62 prosenttiin. Puhelimien 27 prosenttia putoaa nopeasti. Puolen vuoden jälkeen vain 9 prosenttia käyttää puhelinta pääasiallisena laitteena.

4. Puhelinmalli. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa puhelin on yleensä iPhone, kun taas Etelä-Amerikassa suositaan Android-puhelimia.

5. Wi-Fin käyttö. Wi-Fin yleistymisen ansiosta käyttäjät eivät mielellään tuhlaa mobiilidataa ahmiessaan Netflixin sisältöä. Tämä koskee Adweekin mukaan erityisesti kehittyneitä maita. Suomea verrataan tässä kehitysmaihin. Muualla kuin kehittyneissä maissa käytetään ahkerasti mobiilidataa, ja tästä olivat esimerkkinä Sudan, Keski-Afrikan tasavalta, Tansania, Guinea ja Suomi! Tässä kohtaa Adweekin toimituksen olisi pitänyt kyllä huomata, että vaikka Suomessa käytetään ahkerasti mobiilidataa, se ei tee Suomesta kehitysmaata.

6. Markkinointiyhteistyö. Netflix toimii yhteistyössä kaapeliyhtiöiden ja teleoperaattoreiden kanssa, ja näin yritetään yhteistoimin saada molemmille uusia asiakkaita. Netflixin nimeä käytetään monien internet- ja televisiopalveluja tarjoavien yhtiöiden markkinoinnisa. Esimerkiksi meksikolaisen Totalplay-yhtiön tuotteiden kaukosäätimissä on valmis Netflix-nappi.

Lähde: Adweek

(Episodi/JH)

Aiheeseen liittyvät jutut