Nämä yllätysnimet ovat elokuvateattereiden todellisia yleisönsuosikkeja

21.12.2014 22:27

Multiplekseissä pyörii vain megaspektaakkeleita, jotka muutaman viikon kuluttua antavat tilaa uusille, on kärjistetty mielipide isojen elokuvakeskusten ohjelmistosta. Totuus on kuitenkin jotain muuta, sillä jotkut elokuvat pyörivät yllättävänkin kauan. Episodi valitsi esimerkeiksi kolme hyvin erilaista nimikettä, jotka ovat houkutelleet yleisöjä reilusti yli vuoden.

Ensimmäinen puurtaja on 5. huhtikuuta 2013 ensi-iltaan tullut Dustin Hoffmanin esikoisohjaus Kvartetti, joka on siis ollut ohjelmistossa yhtäjaksoisesti yli vuoden ja kahdeksan kuukautta. Suosiota on pohdittu myös elokuvan maahan tuoneen SF Filmin käytävillä.

– Eokuva vaan jatkaa ja jatkaa viikottaisessa ohjelmistossa. Suosion nykytilannetta voi kuvailla sanalla vakaa. Finnkinon ohjelmistosuunnittelutiimi plaseeraa elokuvan viikottain johonkin arkirakoseen ja viikosta toiseen elokuvan löytää kourallinen lipunostajia, jotka tavalla tai toisella ovat elokuvasta kuulleet. Emme ole tutkineet elokuvan asiakasprofiilia ensimmäisten menestysviikkojen jälkeen, mutta uskon että kyseessä on vieläkin sama aikuinen yleisö, joka valtasi elokuvateatterisalit ensimmäisten esitysviikkojen aikana, kertoo SF Filmin teatterilevityksen johtaja Timo Räisänen.

KvartettiKun esitysviikoissa aletaan hipoa sataa, ei näytöksillä ole enää juurikaan taloudellista merkitystä. Räisänen uskoo, että elokuvan esittäminen sen tässä elinkaaren vaiheessa on teatterinkin kannalta ennemmin hyvää asiakaspalvelua kuin liiketoimintaa. Hänestä Kvartetti on mielenkiintoinen poikkeus sääntöön aikana, jolloin hektisyys kasvaa ja elokuvien elinkaari teattereissa lyhenee.

– Emme todellakaan ole siis tutkineet ilmiötä virallisesti, mutta selvää on, että Kvartetin tyyppisille elokuville olisi selvä pitkäjänteinen kysyntä, jos niitä saisi levitykseen ja esitykseen. Kaikki tietävät kuinka mielenkiintoinen asiakaskunta meidän ikääntyvä aikuisväestö on, mutta harva sitä pystyy hyödyntämään omassa liiketoiminnassaan, ainakaan elokuvateatterilevityksessä, lähinnä puutteellisen esityskapasiteetin vuoksi, Räisänen pohtii.

Suurinta osaa Suomen elokuvateattereita pyörittävän Finnkinon ohjelmistopäällikkö Toni Lähteinen näkee Kvartetin menestyksessä jatkumoa sen tarinan suosioon teattereissa.

– Sehän pyöri Kansallisteatterissakin loputtomasti. Kun tällaisia hitaasti yleisöä kerääviä elokuvia esitetään arkisin päivällä, eivät ne näytökset ole miltään muulta ohjelmistolta pois, Lähteinen kertoo.

– Multiplekseja helposti parjataan, mutta tällainen on niiden etu: aina löytyy paikka pienemmällekin elokuvalle, jos yleisö on löytääkseen sen, hän jatkaa.

Vaikka elokuvien pyörittäminenkin on bisnestä, ollaan alalla myös elokuvafaneja. Lähteinen nostaa esimerkiksi yli vuoden pyörineen Jahti-draaman, jota ajettiin pitkään yhtenä arki-iltana viikossa, koska sitä pidettiin niin hienona elokuvana.

Toinen esimerkkimme on 28. joulukuuta 2012 ensi-iltansa saanut Metsän tarina. Menestynein kotimainen dokumentti kautta aikojen on siis ollut teattereissa jo kaksi vuotta.

Metsän tarinaMetsän tarina on vedonnut poikkeuksellisen laajaan yleisöön: sitä on ihan sananmukaisesti lähdetty katsomaan vauvasta vaariin. Suosion takana on paitsi meitä suomalaisia läheisesti puhutteleva aihe, myös ennennäkemättömän huikea elokuvallinen laatu. Metsän tarinan parissa on kuulemma nähty katsojia, jotka eivät ole elokuvateatteriin astuneet vuosikymmeniin! kertoo dokkarin levityksestä vastaavan Nordisk Filmin elokuvalevityksen johtaja Katarina Nyman.

– Se on siis hyvin konkreettinen osoitus monipuolisen, laadukkaan ohjelmiston merkityksestä, kun halutaan laajentaa elinvoimaisen elokuvateatterielokuvan yleisöpohjaa.

Varsinainen veteraani on Nalle Puhin elokuva – Uudet seikkailut puolen hehtaarin metsässä. Se tuli ensi-iltaan 23. syyskuuta 2011, eli jouluna tulee täyteen täyteen peräti kolme vuotta ja kolme kuukautta!

WINNIE THE POOHNalle Puhin elokuvan pitäminen ohjelmistossa on erinomainen vaihtoehto viikonloppuisin, koska hahmo ja Puhin maailma on jollain tapaa tuttu kaikille. Joka vuosi luonnollisesti tulee uusi sukupolvi, jolle tätä leffaa voi turvallisin mielin tarjota ensimmäiseksi elokuvakokemukseksi elokuvateatterissa. Elokuvateatteri on kuitenkin katselukokemukseltaan intensiivisempi ja jännittävämpi ympäristö lapselle kuin kotona tapahtuva katselu tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Suosiota selittää myös se, että elokuvatarjonnassa ja ohjelmistossa on hetkiä jolloin ei yksinkertaisesti ole tarjolla kaikenikäisille sopivia uutuuselokuvia. Tällaisina hetkinä Nalle Puhin elokuva kerää mukavasti katsojia. Puhin tapaan nallemaisen hitaasti mutta varmasti, vuodesta toiseen, pohtii Disneyn tiedottaja Niko Kananen elokuvan suosiota:

Myös Finnkinon Lähteinen on samoilla linjoilla.

– Sillä on ohjelmistossa ihan oma funktionsa, se toimii kaikille sallittuna tuttuine hahmoineen iätön ”harjoituselokuvana” perheen pienimmille, jotka kokevat elokuvateatterissa käynnin ensimmäisiä kertoja. Osa sen nykyisestä yleisöstä ei ollut vielä syntynyt, kun se tuli ensi-iltaan!

 (Jouni Vikman/EPISODI)

Lisää luettavaa