Niin lähellä mutta niin kaukana: Suomi jäi vaille palkintoja, kun Euroopan parhaita elokuvia palkittiin

Suomi ei ole koskaan ollut niin hyvin ja näyttävästi esillä Eurooppalaisten elokuvapalkintojen jakotilaisuudessa (European Film Awards, EFA) kuin viime viikonloppuna Berliinissä.

11.12.2023 14:00

Aki Kaurismäen ohjaama Kuolleet lehdet kilpaili EFA-gaalassa useammassakin sarjassa: se oli ehdolla Vuoden paras elokuva, Vuoden paras ohjaaja sekä Vuoden paras käsikirjoitus -kategorioissa. Niiden lisäksi niin Alma Pöysti kuin Jussi Vatanenkin olivat ehdolla sekä mies- että naispääosapalkinnoista. Suomelle ei kuitenkaan lohjennut yhtäkään palkintoa.

5000 Akatemian jäsentä äänesti kuten aina ennenkin, ja pystit keräsi perinteiseen tyyliin yksi ja sama elokuva. Tänä vuonna se oli jo Berliinin elokuvafestivaaleilla palkittu ranskalainen Putoamisen anatomia (Anatomie d’une chute).

Huikean hieno ja jännitteensä tiukasti pitävä oikeussalidraama kertoo naisesta (Sandra Hüller), jota epäillään ikkunasta pudonneen miehensä murhasta. Elokuva voitti parhaan elokuvan, parhaan käsikirjoituksen (Justine Triet, Arthur Harari), parhaan ohjaajan (Justine Triet) sekä parhaan leikkauksen (Laurent Senechal) palkinnot. Niiden lisäksi Sandra Hüller voitti parhaan naispääosapalkinnon.

Isäni Toni Erdmann -draamasta muistettava Hüller loisti muutenkin, sillä hän oli ehdolla myös Berliinin elokuvafestivaaleilla helmikuussa palkitusta Jonathan Glazerin ohjaamasta hienosta natsitarina The Zone Of Interestin pääosasta.

Tanskalainen konkari Mads Mikkelsen vei Jussi Vatasen nenän edestä vuoden parhaan miespääosapalkinnon roolistaan 1700-luvulle sijoittuvassa draamassa The Promised Land (Bastarden), joka palkittin myös kuvauksesta ja puvustuksesta. Vuoden dokumenttielokuvaksi valittiin, meilläkin juuri teatterilevitykseen tullut virolaisen Anna Hintsin Savusaunasisaruus (Savvusanna sorarad).

Eurooppalaiseksi löydöksi nimetty palkinto annettiin kolmekymppiselle englantilaiselle Molly Manning Walkerille aivan mainiosta elokuvasta How To Have Sex, joka kuvaa nuorien teinityttöjen railakkaan bilettävää ja alkoholin huuruista lomanviettoa etelän lomakohteessa. Vuoden animaatiopalkinnon nappasi espanjalaisen Pablo Bergerin Robot Dreams. Parhaaksi lyhytelokuvaksi valittiin Susanna Flockin ja Robin Klengelin ohjaama Hardly Working.

Varsinaisten pääpalkintojen lisäksi EFAssa palkittiin tukku alan konkareita pitkästä taiteellisesta työstä elokuvien parissa. Kunniapalkinnon sai katalonialainen ohjaaja, 1960 syntynyt Isabel Coixet, joka totesi yllättäen kesken puheensa palkinnon muistuttavan seksilelua, joten saisikohan ensi vuoden palkintoihin myös paristot!

Unkarilainen mestari, omien polkujensa kulkija, mm. Sátántangón (1994) ja Torinon hevosen (2011) ohjaaja, 1955 syntynyt Bela Tarr palkittiin elämäntyöstään. Myös brittinäyttelijä Vanessa Redgrave palkittiin pitkästä urastaan. Paikan päälle 86-vuotias Redgrave ei kuitenkaan kyennyt tulemaan mutta lähetti videotervehdyksen näyttelijätyttärensä Joely Richardsonin avustuksella.

Maskeerauspalkinnon saivat yhdessä siskokset Ann ja Bela Lopez-Puigcerver sekä David Marti sekä Monste Ribé elokuvasta Society of the Snow, joka kertoo tositarinan Andien vuorille 70-luvulla pudonneesta lentokoneesta ja hengissä selvinneiden matkustajien taistelusta hyytävän kylmissä lumisissa maisemissa. Elokuva palkittiin myös erikoistehosteistaan.

Katso alta kuvagalleria gaalasta.

Teksti ja kuvat: Timo Kuismin

 

Lisää luettavaa