Paula Vesala tähdittää Oscar-ehdokas Selma Vilhusen uutta elokuvaa

26.10.2015 14:13

Ohjaaja-käsikirjoittaja Selma Vilhusen ensimmäisen pitkän näytelmäelokuvan Tyttö nimeltä Varpu kuvaukset käynnistyvät marraskuussa Helsingissä. Elokuvan pääosissa nähdään PMMP-yhtyeestä tuttu ja hiljattain soolouralle siirtynyt Paula Vesala sekä nuori näyttelijälupaus Linnea Skog. Vesala säveltää myös elokuvan musiikin.

Elokuvateattereissa syksyllä 2016 ensi-iltansa saava Tyttö nimeltä Varpu kertoo 12-vuotiaasta Varpusta (Skog), joka on jo kovaa vauhtia matkalla kohti aikuisuutta, ja äidistä (Vesala), joka ei halua kasvaa isoksi. Elokuvassa Varpu varastaa auton ja lähtee karkumatkalle kohti pohjoista löytääkseen isänsä, jota ei ole koskaan tavannut. Varpun äiti puolestaan harjoittelee vielä ajamista autokoulussa ja yrittää parhaansa mukaan, aina siinä kuitenkaan onnistumatta, selviytyä vanhempana olemisesta.

Vilhusen edellinen ohjaustyö, lyhytelokuva Pitääkö mun kaikki hoitaa? toi hänelle Oscar-ehdokkuuden vuonna 2014. Nyt Vilhunen odottaa innolla esikoispitkänsä kuvauksia, ja erityisesti yhteistyötä Paula Vesalan kanssa.

”Huomasimme Paulan kanssa jo harjoitusten alussa, kuinka samankaltaisia kokemuksia meiltä löytyy perhetaustojemme kautta. Yhteinen ymmärrys elokuvan maailmasta syntyi kuin itsestään, ja uskon että se tulee heijastumaan myös lopputulokseen. Elokuvan tarina toimii itselleni jatkuvana muistutuksena siitä, että kohtelee elämä miten tahansa, aina kannattaa yrittää rakastaa.”

Turun yliopistosta kulttuurihistorian oppiaineesta tammikuussa 2015 väitellyt tutkija Heta Mulari seuraa elokuvan tekoprosessia. Väitöskirjassaan New Feminisms, Gender Equality and Neoliberalism in Swedish Girl Films, 1995–2006 Mulari analysoi sitä, millainen paikka tytöillä on ruotsalaisessa elokuvassa, feministisessä keskustelussa ja elokuvakasvatuksessa. Ruotsalaisten tyttöelokuvien teemat käsittivät muun muassa yhteiskunnallista aktivismia, seksuaalista häirintää ja kauneusihanteita.

”Ruotsalaiseen tyttöelokuvabuumiin kuului lukuisia klassikoiksi muodostuneita elokuvia, tunnetuimpana Lukas Moodyssonin Fucking Åmål. Suomessa tyttöelokuvan perinnettä ei vastaavassa laajuudessa ole ollut. Selma Vilhusen käsikirjoitus on erittäin hieno avaus, joka nostaa tyttöelokuvan asemaa myös täällä Suomessa, ja luo hyvän pohjan jatkotutkimustyölleni”, Mulari kommentoi.

Kuva: Catarin Portin

(Episodi/JH)

Lisää luettavaa