Saksalainen ja tanskalainen elokuva näkyi Espoo Cinéssä

26.8.2012 18:42

Tänään päättyvä Espoo Ciné alkoi festivaalin vakio-ohjaajan Michael Haneken elokuvalla Amour, joka odotetusti myi jo hyvissä ajoin etukäteen koko ison Tapiolasalin täyteen. Festivaalilla on jo vuosia panostettu erityisesti saksankieliseen nykyelokuvaan ja tänä vuonna festivaalilla olikin erityisen paljon saksankielisiä tekijävieraita, mikä näkyi myös saksankielisen elokuvan suosiona.

Saksasta vieraiksi tulivat ohjaajat Hendrik Handloegten, Veit Helmer ja Hans-Christian Schmid sekä näyttelijät Lars Eidinger ja Fritzi Haberland. Saksankielisten vieraiden joukkoa täydensi vielä itävaltalainen ohjaaja Julian Pölsler. Haneken ja Pölslerin lisäksi muita tärkeitä itävaltalaisohjaajia festivaalilla olivat Ulrich Seidl, jonka Paradies: Liebe (Paradise: Love) odotetusti myi salin täyteen sekä aiemmin näyttelijänä tunnetumpi Karl Markovic, jonka esikoiselokuva Atem (Breathing) festivaalilla myös esitettiin.

Toinen tämänvuotisen festivaalin painopisteistä tänä vuonna oli Tanska. Festivaali järjesti tavallista laajemman katsauksen tanskalaiseen elokuvaan. Juhlaohjelmaan kuului myös Hanasaaressa ammattilaisille järjestetty seminaari sekä Lars von Trierin kanssa Zentropa-tuotantoyhtiön perustaneen legendaarisen tuottajan Peter Aalbæk Jensenin pitämä Master Class. Festivaalilla vieraili myös ohjaaja Birgitte Strærmose esittelemässä uuden elokuvansa Værelse 304 (Room 304).

Kävijämäärä tulee festivaalijärjestäjien tämänhetkisen arvion mukaan olemaan noin 23 000, mikä vastasi tavoitteita.

Kuva elokuvasta Amour.

Lisää luettavaa