Veteraaniohjaaja Mike Leigh: ”Digitaalisuus oli elokuvani kannalta paras vaihtoehto”

17.12.2014 17:05

Timothy Spall palkittiin Cannesin parhaana miesnäyttelijänä pääroolistaan Mike Leigh’n taiteilijamuotokuvassa Mr. Turner. Brittimestarin parhaisiin elokuviin kuuluvan periodidraaman veikataan olevan vahvoilla myös ensi vuoden Oscar-kisoissa. Episodi tapasi tinkimättömästä tyylistään tunnetun brittiohjaajan Cannesissa.

Teksti: Tuomas Riskala, Cannes

Mr. Turner kertoo 1775–1851 eläneestä englantilaisesta taidemaalarista J.M.W. Turnerista, jonka mestarillisten töiden sanotaan johtaneen impressionismin syntyyn. Mike Leigh’n ohjaama ja käsikirjoittama elokuva ei ole kuitenkaan pelkkä taiteilijan muotokuva, vaan monikerroksinen tutkielma perheen ja isyyden merkityksestä. Se on myös 71-vuotiaan Leigh’n visuaalisesti häikäisevin teos, jonka upeat laajakangasotokset tekevät kunniaa Turnerin maalauksille.

– Tehtyäni elokuvan Topsy Turvy – mullin mallin ryhdyin ajattelemaan ensi kertaa elokuvaa Turnerista. Tunsin hänen taiteensa, mutta aloin opiskella kunnolla hänen henkilöhistoriaansa. Oli alusta lähtien selvää, että Timothy Spall esittäisi häntä. Hän oli elossa olevista näyttelijöistä ainoa vaihtoehto, Leigh kertoo cannesilaisen hotellin rantaravintolassa.

Spall onkin pääosassa ilmiömäinen. Leigh’n kanssa jo viisi pitkää elokuvaa tehnyt 57-vuotias britti nousi välittömästi parhaan miesnäyttelijän ennakkosuosikiksi Mr. Turnerin lehdistönäytöksen jälkeen Cannesissa. Festivaalipalkinnon ohella Spallille veikataan brittien omaa Baftaa sekä Oscar-ehdokkuutta.

– Tein elokuvan tutulla tyylilläni, mutta tällä kertaa näyttelijät joutuivat kuitenkin tutustumaan historiaan ja Turnerin aikakauteen. Monet heistä jo tunsivatkin aiheen etukäteen, Leigh kertoo.

Leigh’n ”tyyli” tarkoittaa pitkää harjoittelujaksoa, jonka aikana näyttelijät työstävät hahmojaan ohjaajan kanssa, sekä improvisointia kuvauksissa. Työ etenee ilman tarkkaa käsikirjoitusta, jonka Leigh kirjoittaa valmiiksi vasta lopullisen elokuvan myötä.

– Koska kyseessä on historiallinen henkilö ja tositarina, käsikirjoitin sitä valmiiksi normaalia enemmän. Valmistelimme elokuvaa puoli vuotta ennen kuvauksia, mihin sisältyi myös harjoittelu näyttelijöiden kanssa.

Leigh kertoo pyrkivänsä välttämään näyttelijöitä, jotka eivät kykene työskentelemään hänen omaleimaisella tavallaan.

– Työ tapahtuu ennen kaikkea koekuvauksissa. Siellä näen heti tuleeko homma toimimaan vai ei. Usein palkkaan samoja näyttelijöitä, koska tiedän pystyväni luottamaan heihin. Timothy on tietenkin yksi heistä. Hän ei ole vain lahjakas näyttelijä, mutta myös aito lontoolainen, joka on lukenut paljon Charles Dickensiä. Niinpä hän ymmärtää erinomaisesti 1800-lukua.
_89U8050
Mr. Turner kertoo suuren taidemaalarin ohella miehestä, jolla oli erinomainen suhde isäänsä mutta surkeat välit omiin lapsiinsa.

– Se kaikki on suoraan historiankirjoista. Emme keksineet tai lisänneet mitään. Turnerilla oli todellakin hyvin positiiviset välit omaan isäänsä ja täysin epäonnistunut suhde lapsiinsa, joiden olemassaoloa hän ei halunnut edes tunnustaa.

Kahden aikuisen pojan isänä Leigh kertoo kokeneensa aiheen myös henkilökohtaisesti.

– Minulla oli aikanaan huonot välit isääni, joka ei ymmärtänyt kiinnostustani teatteriin ja elokuvaan. Kuten monet isät 1950-luvun Englannissa hän oli lähinnä huolissaan, että olisin ”kunniallinen” yhteiskunnan silmissä. No, sitä en tietenkään ollut, ja se vaikutti suhteeseemme. Niinpä kun omat poikani kasvoivat, yritin kannustaa ja tukea heitä kaikin mahdollisin tavoin, koska en halunnut heidän kokevan samaa. Olisin toisin sanoen luullut, että Turnerkin olisi kohdellut lapsiaan hyvin, koska hän sai niin paljon rakkautta isältään, Leigh pohtii.
_89U9907
Leigh yritti tehdä Mr. Turneria ensi kerran jo 12 vuotta sitten. Tuolloin kukaan ei halunnut kuitenkaan ryhtyä rahoittamaan periodielokuvaa 1800-luvulla eläneestä taidemaalarista, joka oli osalle maailmaa täysin tuntematon. Ohjaaja on kuitenkin sitä mieltä, että odottaminen kannatti.

– Jos olisin saanut tehdä Mr. Turnerin yli kymmenen vuotta sitten, olisin kuvannut sen tietenkin 35 mm filmille. Nyt kuvasimme sen digitaalisesti, koska sen aika oli tullut, ja se oli elokuvan kannalta paras vaihtoehto.

 

Leigh kertoo olevansa nostalginen katoavaa filmiä kohtaan, mutta hyväksyvänsä sen osana evoluutiota. Harva yli 70-vuotias mestariohjaaja puhuu yhtä innostuneesti uudesta teknologiasta.

– Näen digitaalisuuden uutena työkaluna, joka mahdollistaa paljon. Se ei vähennä elokuvan merkitystä, vaan oikein käytettynä syventää sitä. Mr. Turnerissa on muutamia kohtauksia, joita emme olisi pystyneet tekemään ilman tietokoneen taikaa. Kyseessä on luonnollinen kehitys, aivan kuten pyörän käyttäminen hevoskärryissä ja lopulta autoissa. Totta kai uudella teknologialla saadaan aikaan myös roskaa, mutta se ei ole kehityksen vaan tekijöiden vika. Jos ohjaajalla on hyvä tarina kerrottavana, sen onnistuminen ei voi olla tallennustavasta kiinni, Leigh toteaa.

3D-elokuvia ohjaaja ei aio kuitenkaan ryhtyä tekemään.

– En vastusta niitä periaatteesta, mutta ne eivät myöskään puhuttele minua. Monesti kolmiulotteisuus manipuloi katsojaa kiinnittämään huomiota turhiin seikkoihin. Se on kikkailua, joka ei syvennä varsinaista tarinaa ja sen merkitystä eikä etenkään näyttelijätyötä.

Yhden Cannesin Kultaisen palmun (Salaisuuksia ja valheita), yhden Venetsian Kultaisen leijonan (Vera Drake) ja peräti seitsemän Oscar-ehdokkuuden jälkeenkin Leigh paljastaa joutuvansa yhä tekemään hartiavoimin töitä saadakseen elokuvilleen riittävän rahoituksen.

Mr. Turner maksoi hieman alle 11 miljonaa euroa. Elokuva näyttää kuitenkin kalliimmalta, kiitos lahjakkaiden ihmisten ja uuden teknologian. Mietin pitkään kuvaajani Dick Popen ja tuotantosuunnittelijani Suzie Daviesin kanssa tapoja, joilla saisimme elokuvan näyttämään budjettiaan suuremmalta. Se oli kovan työn takana, aivan kuten rahoituksen järjestäminen.

Leigh myöntää suoraan vaikeuksien johtuvan hänen tinkimättömyydestään omaa työrauhaansa ja ohjaajanvapauksiaan kohtaan.

– Minulla ei ole koskaan näyttää valmista käsikirjoitusta, enkä suostu neuvottelemaan näyttelijävalinnoista. Se tekee kaikeasta hieman hankalaa rahoittajien suhteen. Mikäli olisin valinnut Mr. Turneriksi vaikka Johnny Deppin, olisin saanut 20 miljoonaa dollaria puhtaana käteen. Mutta siinä tapauksessa emme tuskin kävisi tätä keskustelua, Leigh virnistää.

Lisää luettavaa