Frendit on joutunut viime vuosina kovan kritiikin kohteeksi. Monet sarjan juonikuviot ja vitsien aiheet näyttäytyvät etenkin Z-sukupolvelle, eli noin 1995–2005 syntyneille seksistisinä, homofobisina ja rasistisina. Chandlerin transsukupuolista isää puhutellaan syntymänimellä, Ross ei pidä siitä, että hänen poikansa leikkii ”tyttöjen” leluilla ja Monican nuoruuden ylipaino esitetään ”fat shaminginä”. Lisäksi sarjaa on kritisoitu sen etnisen diversiteetin puutteesta. Montaa mustaihoista hahmoa ei sarjan kymmenvuotisen historian aikana näy.
Frendit ei ole välttynyt anakronistiselta historiantulkinnalta ja vaatimukselta siitä, että mikäli vitsi tai asetelma oli vuonna 1995 OK, mutta se tuntuu epäsopivalta vuonna 2023, niin teosta tulisi sensuroida tai hyllyttää se kokonaan. Jotkut puhuvat myös jälkisensuurista tai cancel-kulttuurista. Ilmiö ei ole uusi. Kaikkia teoksia tarkastellaan aina meneillään olevassa ajassa. ”Tämä elokuva on kestänyt aikaa!” on fraasi, jota jokainen leffakriitikko rakastaa enemmän kuin elämää.
Olipa kritiikki aiheellista tai ei, on outoa, että Seinfeld ei ole kokenut samaa kohtaloa.
Sarjan ensimmäisellä kaudella Jerry seuraa ja vainoaa ihailemaansa naista hänen työpaikalleen, koska ei onnistunut saamaan puhelinnumeroa. Kolmannella kaudella Jerry onnistuu karkottamaan pakistanilaisen maahanmuuttajan ulos maasta, antamalla tälle vääriä neuvoja. Kaudella 4 George tuijottelee hänen pomonsa teini-ikäisen tyttären povea ja jää kiinni. Kaudella 6 Elaine ihastuu homomieheen ja yrittää saada hänet ”vaihtamaan joukkuetta”. Kaudella 6 Georgea epäillään rasistiksi, joten hän etsii kaduilta mustia miehiä ”näytiksi” mustalle pomolleen, jotta voisi todistaa väitteet vääriksi.
Esimerkkejä on lukemattomia. Nykyajan mittakaavassa Seinfeld on vielä pahempi kuin Frendit. Miksi vain Seinfeld pääsi pälkähästä?
Ensimmäinen selitys löytynee hahmojen persoonallisuustyypeistä. Siinä missä Frendien henkilöhahmot ovat miellyttäviä, hyvännäköisiä ja sympaattisia, Seinfeldin hahmot ovat neuroottisia, pikkumaisia ja kummallisia. Frendien rasismi, misogynia ja homofobia tapahtuu cooleissa ammateissa olevien, ”hyvien ihmisten” keskuudessa. Koska asetelmassa ei ole riittävää itseironiaa, on kontrasti liian suuri.
Seinfeldin asetelma on toinen. ”Kaikkien epäonnistujien kuningas” George Costanza on kolmekymppinen, lyhyt, kalju mies, joka ei tunnu löytävän pysyvää työtä eikä tyttöystävää. Kaikki hänen arjessaan on lannistavaa. George ei tule toimeen edes omien vanhempiensa kanssa. Se, että Georgea syytetään kaiken lisäksi vielä rasistiksi, jonka takia hän yrittää epätoivoisesti löytää mustan ystävän vaikka kadulta, on tilanteena enemmänkin tragikoominen kuin loukkaava.
Toinen Seinfeldin hahmo Kramer esiintyy eräässä jaksossa blackfacessa ja toisessa vammaisena, jotka ovat nykyään täysin paheksuttavia aiheita. Ongelma on siinä, että Kramer on käytännössä edesvastuuton slapstick-hahmo, joka tuntuu toimivan impulssien varassa, joita ei voi terveellä järjellä käsittää. Hän joutuu sarjassa – täysin tahtomattaan – niin erikoisiin tilanteisiin, että hahmoa on vaikeaa tulkita pahantahtoisesti. Hahmon näyttelijän, Michael Richardsin myöhemmät, henkilökohtaisen elämän toilailut ovat asia erikseen.
Toinen syy Seinfeldin erilaiseen kohteluun saattaa olla sarjan tekijöiden ja näyttelijöiden oma reaktio. Frendien luoja Marta Kauffman on pyydellyt toistuvasti anteeksi tv-sarjan syntejä. Jennifer Anistonin pahoittelu oli lievempi, mutta hän myönsi ongelman: ”On kerennyt syntyä kokonainen sukupolvi nuoria ihmisiä, joka pitää Frendejä loukkaavana”.
Jerry Seinfeld ei ole liiemmin anteeksi pyydellyt. Jo 2014 hän kommentoi kysymykseen komedian sukupuolidiversiteetistä ja ihonväristä: ”Ketä kiinnostaa? Vain sillä on väliä, naurattaako vitsi vai ei”. Seinfeldin mielestä PC-kulttuuri (Policial Correctness) on ”höpö höpöä”. Vuonna 2023 Seinfeldilta kysyttiin ”haavoittaako cancel-kulttuuri komediaa?”, johon hän vastasi selväsanaisesti: ”ei”. Sarjaa käsikirjoittanut Larry Charles antoi Twitterissä cancel-kulttuurille täyslaidallisen. Georgea esittänyt Jason Alexander ei halunnut kommentoida koko asiaa.
Tekijöiden reaktioerolle voi olla monta selitystä. Kyse saattaa olla puhtaasti rahasta. Frendit ovat tekijöilleen edelleen rahasampo, jota halutaan suojella. Toisaalta syy voi olla se, että Frendien tekijöiden omatuntoa kolottaa, kun taas Seinfeldin tekijät eivät koe tehneensä mitään väärää. Kolmas teoria on psykologinen: anteeksipyynnöt ovat itseään ruokkiva kehä, joka lietsoo kohuja. Kun jotain asiaa pyydellään jatkuvasti anteeksi, ihmiset kokevat, että siinä on pakko olla jotain väärää. Boikottivaatimuksia on hankalampi kohdistaa toimijoihin, jotka eivät kadu mitään tai reagoi asiaan.
Oli miten oli, niin tekoälyn tuottamaa Seinfeldiä vuosi 2023 ei kohdellut silkkihansikkain. Sarjan ensimmäinen jakso canceloitiin salamannopeasti.
Kami Launonen
Kirjoittaja on Turun yliopiston tohtorikoulutettava, joka tutkii Donald Trumpin retorista vaikutusvaltaa.