Muutos on väistämätön: Perinteisestä televisiosta katsotaan vain urheilua ja uutisia – kaikki muu siirtyy suoratoistoon

Lapset tuijottavat edelleen ruutua paljon, mutta se ei ole enää sama, jota isä ja äiti katsovat.

Television katselu on jo menneisyyttä. Kukaan ei enää katso perinteisiä televisiokanavia.

Onko tosiaan näin?

Ei ainakaan Suomessa.

Suomalaisten television katselua mittaava Finnpanel julkaisi vuodenvaihteessa tilastonsa vuodelta 2021.

Digimedia-asiantuntija Kari Haakana nosti siitä esille mielenkiintoisia huomiota Twitterissä.

Suomalaiset käyttävät edelleen katselulaitteena televisiota, ja siitä katsotaan eniten perinteisiä kanavia. Suoratoisto ja pelaaminen eivät siis ole syrjäyttäneet perinteistä katselua, jossa istutaan sohvalla ruudun äärellä.

Eri ikäryhmissä on luonnollisesti hajontaa. Esimerkiksi vain yksi prosentti yli 65-vuotiaista käyttää katseluun puhelinta, kun 15–24-vuotiaiden keskuudessa lukema on 26 prosenttia. Silti televisio on eniten käytetty laite kaikissa ikäryhmissä.

Television ääressä vietetään aikaa keskimäärin 3 tuntia 37 minuuttia päivässä, ja siitä ajasta 2 tuntia 43 minuuttia katsotaan perinteisiä kanavia. 

Huhut television kuolemasta ovat siis liioiteltuja.

Muutos on kuitenkin tulossa, mutta siihen menee enemmän aikaa kuin on ennustettu. Suoratoisto on kasvattanut suosiotaan Suomessa jälkijunassa, jos vertaa muihin Pohjoismaihin tai Yhdysvaltoihin.

Yhdysvalloista kuuluukin aivan toisenlaisia uutisia.

IndieWire kirjoittaa, että lapset ovat enemmän tai vähemmän lopettaneet perinteisen television katselun.

Tutkimusyritys MoffetNathanson on julkaissut raportin, jonka mukaan lapset tuijottavat edelleen ruutua paljon, mutta se ei ole enää sama, jota isä ja äiti katsovat.

Lastenohjelmia esittävät kaapelikanavat Cartoon Network ja Nickelodeon ovat kärsineet suurista katsojamäärien pudotuksista. Raportin mukaan syynä on suoratoistopalvelujen käytön kasvu. 

Amerikkalaislapset eivät ole lopettaneet suosittujen ohjelmien katsomista, niitä vain ei enää katsota perinteisiltä televisiokanavilta. Cartoon Networkin sisältöä voi katsoa suoratoistona HBO Maxilta ja Nickelodeonia Paramount Plussalta.

Samat brändit löytyvät suoratoistona myös Suomesta. Kanavat saavat näin kompensoitua menetettyjä katsojalukuja suoratoiston kautta, joten katsojamäärän lasku ei vaikuta niin dramaattisesti kuin voisi ensin luulla.

Raportin mukaan ainoat ohjelmatyypit, jotka pärjäävät Yhdysvalloissa perinteisessä televisiossa, ovat uutiset ja urheilu. Molempia katsotaan yleensä suorina lähetyksinä.

Se on myös suunta, johon ollaan tulevaisuudessa menossa.

Perinteisestä televisiosta katsotaan jatkossa lähinnä urheilua ja uutisia, kun taas sarjat ja draamasisältö siirtyvät vähitellen suoratoistoon samalla tavalla kuin Cartoon Networkin ja Nickelodeonin kohdalla on jo tapahtunut.

Näin siis Yhdysvalloissa.

Suomessa ei vastaava kehitys vielä ole nähtävissä. Mutta se on selvää, että perässä tullaan. Perinteiset televisiokanavat jäävät tulevina vuosina yhä iäkkäämmän väestönosan viihteeksi.

Monet pienten lasten vanhemmat ovat tämän Suomessakin jo havainneet: lapset eivät välttämättä edes tiedä, mikä on televisio.

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Onko Renny Harlin vuoden huonoin ohjaaja? Razzie-gaala on hupaisa varjotapahtuma Oscareille