Tietoja pihdannut Netflix avaa verhojaan – ”Tätä voi jo kutsua tilastoksi”

Netflix on päässyt niin johtavaan asemaan suoratoistossa, että ei varmasti tee kipeää julkaista tarkempia lukuja.

Niin kauan kuin suoratoistopalveluista on katsottu sarjoja ja elokuvia, on myös puhuttu katsojalukujen mittaamisesta. Suoratoistoyhtiöt eivät ole juuri paljastaneet lukuja julkisuuteen, ja jos ovatkin, ne eivät ole olleet vertailukelpoisia. Etenkin Netflix on kertonut suosituimmista nimikkeistään hyvin valikoidusti.

Tiedämme, että Bird Box, The Irishman ja Extraction ovat olleet suosittuja, mutta on ollut vaikea suhteuttaa sitä kilpailijoiden nimikkeiden suosioon, koska kunnollisia mittareita ei ole ollut. Suoratoistopalveluissa ei ole syntynyt samanlaista perinnettä viikoittaisesta tilastoinnista teatterilevityksen tapaan.

Viime aikoina tilanne on kuitenkin alkanut muuttua. Jokin aika sitten Netflix alkoi julkaista palvelussaan Top 10 -listoja. Niissä ei ollut tarkempia lukuja, mutta nyt siihenkin on tullut parannus. Uutta Top 10 -listaa voi jo kutsua tilastoksi. Siinä ilmoitetaan suosituimpien Netflix-nimikkeiden katsottuja tuntimääriä. 

Listoja on neljä: sekä elokuvat että sarjat on jaettu englanninkielisiin ja ei-englanninkielisiin nimikkeisiin. Tällä hetkellä listalla juhlivat muun muassa Jane Campionin ohjaama The Power of the Dog ja Lost in Spacen kolmoskausi.

Sivustolta voi katsoa myös eri maiden suosituimmat nimikkeet, ja Suomi on mukana.

Netflixin sisältöstrategiasta vastaava johtaja Pablo Perez de Rosso kertoo Varietyssä, että parhaan mittarin löytäminen on vaikeaa, eikä täydellistä tapaa ole. Hänen mukaansa tuntimäärä on kuitenkin paras indikaattori, sillä se kertoo sekä sarjan suosiosta että kuluttajatyytyväisyydestä.

De Rosson mukaan on parempi laskea tunteja kuin sitä, että sarja tai elokuva on katsottu kokonaan. Sillä ei pitäisi olla väliä, jos sarjan yksi jakso tai elokuvan lopputekstit jäävät katsomatta.

On outoa, että Netflix on pantannut tilastojaan. Yhtiön ideologiaan nimittäin kuuluu avoimuus. Yhtiön perustajan Reed Hastingsin ja professori Erin Meyerin kirjoittamassa No Rules Rules -kirjassa kerrotaan Netflixin yrityskulttuurista. Yksi mielenkiintoinen seikka kirjassa on se, että firman sisällä on hyvin vähän salaisuuksia.

Tärkeissäkin kokouksissa pidetään ovet avoimina, ja työntekijät voivat käytävillä vapaasti kuunnella, mitä johto päättää. Tämä avoimuus ei kuitenkaan ole ulottunut tiedotuspolitiikkaan, ja siitä yhtiötä on alettu kritisoida. Listojen julkaisemiseen on vaikuttanut myös julkinen paine. 

Kun kilpailu on kiristynyt uusien toimijoiden tultua markkinoille, niin on hyvä aika hieman avata verhoja. Netflix on päässyt niin johtavaan asemaan suoratoistossa, että ei varmasti tee kipeää julkaista tarkempia lukuja. Kilpailijat tuskin pääsisivät samoihin lukuihin, jos julkaisivat vastaavanlaiset listat.

Netflixin uudet listat ovat hyvä alku. Jään kuitenkin odottamaan virallista statistiikkaa, jossa on mukana kaikki keskeiset suoratoistopalvelut. Vasta sitten tilanne vastaa sitä, joka teatterilevityksessä on ollut tarjolla jo vuosikymmeniä.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Dyyni tuli HBO Maxiin ja herätti samalla kysymyksen: mikä on paras tapa katsoa elokuvia?