Uusi suoratoistopalvelu rynnii markkinoille ja tarjoaa jättikaupalla sisältöä – Nyt tarvittaisiin jo plussakorttia

Kaikkea suoratoistosisältöä on ilmeisen mahdotonta koota yhteen paikkaan.

Tuskin olin ehtinyt tutustua Disney Plussan Star-brändin valikoimaan, kun korvanappiini kiiri tieto uudesta isosta suoratoistopalvelusta. 

Paramount saa oman plussapalvelunsa 25. maaliskuuta. Paramount Plus -suoratoistoa markkinoidaan paitsi tunnetun elokuvastudion brändillä ja sisällöllä myös edullisella hinnalla.

Nykyään ViacomCBS-mediakonserniin kuuluva Paramount Pictures on Yhdysvaltain vanhimpia ja suurimpia elokuvastudioita. Sen tuotantoon kuuluu lukuisia klassikoita, kuten vaikkapa Kummisetä, Indiana Jones -elokuvat ja Titanic. Pelkästään studion maine houkuttelee tutustumaan palveluun. 

Televisiosarjoista kiinnostuneille Paramount Plus tarjoaa muun muassa Showtime-yhtiön sarjoja, kuten Ray Donovan, The Affair ja Dexter, jotka ovat aiemmin olleet kilpailijoiden valikoimassa. 

Jotta uusi suoratoistopalvelu kuitenkin menestyisi kilpailussa Netflixiä, Amazonia ja HBO:ta vastaan, sen on tarjottava myös jotain täysin uutta sinänsä houkuttelevan vanhan katalogin lisäksi. 

Dexter tekeekin vuosien tauon jälkeen paluun, ja pelkästään sen uusi kausi varmasti toimii hyvänä sisäänheittotuotteena. 

Tulossa on myös useita aivan uusia alkuperäissarjoja, kuten vaikkapa Kummisedän kulisseihin sijoittuva The Offer tai Jordan Peelen tuottama The Twilight Zone -päivitys.

Paramount Plus sisältää yli kuusituhatta televisiosarjan jaksoa ja elokuvaa, joten valikoimassa varmasti riittää mielenkiintoista katsottavaa.

Ongelma katsojan kannalta on se, että nyt tulee taas yksi potentiaalinen paikka, jonne maksaa kuukausimaksua. Elämä olisi paljon helpompaa, jos Paramount Plus olisi osa jotain muuta palvelua.

Vaikka summat eivät ole isoja, ei ole järkeä maksaa sisällöstä, jota ei ehdi katsoa. 

Viime vuosituhannella oli yksinkertaisempi pohjustaa leffailtaa, kun yhdessä ja samassa videovuokraamossa oli tarjolla kaikkien studioiden elokuvat. Nyt ei tarvitse tosin nousta sohvalta mihinkään, mutta silti pitää käydä monessa eri kaupassa ja maksaa joka kerta. 

Elokuvia voi suoratoistonakin vuokrata yksi kerrallaan perinteiseen tapaan, mutta on myös paljon sisältöä, jonka saa vain kuukausimaksua vastaan yhdestä tietystä palvelusta. Ollaan tilanteessa, jossa sisältöä on ilmeisen mahdotonta koota yhteen paikkaan. Ei ole yhtä supermarkettia, vaan on kuljettava kuin ranskalaiset ruokaostoksilla: ensin leipäkauppaan, sitten maitokauppaan ja lopuksi vihannestorille. 

Markkinoita suoratoistopalveluille tuntuu riittävän. Suoratoistopalvelujen katselemisesta on tullut jo vuosia sitten arkipäivää. On vain totuttava tilanteeseen, jossa maksetaan useasta suoratoistopalvelusta tai katsotaan niitä lyhyinä tilausjaksoina ja vaihdetaan. Minä kuitenkin haluaisin markkinoille suoratoiston oman plussakortin, joka kattaisi kaikki plusmerkillä varustetut palvelut ja paljon muuta!

Ei se helppoa ollut videovuokraamoidenkaan aikana. Muistan monta kertaa takavuosina menneeni vuokraamaan uutuusleffaa vhs-kasettina tai dvd:nä. Hyvin usein kävi niin, että juuri ilmestynyttä haluamaani leffaa ei ollut hyllyssä, vaan kaikki kopiot oli jo vuokrattu.

Digitaalisessa maailmassa on se etu, että hyllyt eivät koskaan tyhjene. Jos haluaa katsoa suoratoistona juuri ilmestyneen elokuvan, niin se ei verkkokaupasta lopu. Ei tämä silti välttämättä halvemmaksi tule!

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:

Disney Plus lisää löylyä – Tässä kisassa on yksi iso häviäjä, eikä se ole Netflix