Faust

GENRE ENSI-ILTA 23.11.2012 TÄHDET

Aleksandr Sokurov (s. 1951) on Venäjän arvostetuimpia elokuvaohjaajia. Hänet tunnetaan muun muassa elokuvasta Venäläinen arkki (2002), joka muodostuu yhdestä Pietarin Talvipalatsissa kuvatusta pitkästä otosta.

Sokurovin viimeisin ohjaustyö, saksaksi näytelty Faust voitti viime vuonna Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen leijonan, ja sitä on jo pitkään odoteltu Suomen teattereihin. Nyt Faust on vihdoin saapunut rajoitettuun levitykseen Helsinkiin ja Tampereelle. Sitä esitetään englanninkielisin tekstein.

Elokuva perustuu Johann Wolfgang von Goethen tunnetuksi tekemään saksalaiseen legendaan miehestä, joka myy sielunsa paholaiselle. Sokurovin 1800-luvun alkuun sijoittuvassa tarinassa Faust (Johannes Zeiler) on lääkäri, jolla on pakkomielle. Hän leikkelee ihmisruumiita selvittääkseen voiko niiden sisältä löytää sielua. Elokuvan Mefistofeles-hahmo on omituinen rahanlainaaja Mauricius (hämmentävään läskipukuun puettu Anton Adasinski). Kaupunkia kiertelevät Faust ja Mauricius näkevät kylpylässä nuoren Margareten (Isolda Dychauk), josta tulee Faustin uusi pakkomielle. Faust on valmis myymään sielunsa yhdestä yöstä viattoman kaunottaren kanssa.

Faust on kuvattu ja lavastettu loisteliaasti. Kuvaajana on ranskalainen mestari Bruno Delbonnel, jonka töihin kuuluvat muun muassa Jean-Pierre Jeunetin Amelie ja Pitkät kihlajaiset sekä Tim Burtonin Dark Shadows. Sokurov, Delbonnel ja lavastaja Jelena Zhukova ovat luoneet elokuvalle rumankauniin visuaalisen ilmeen, joka muistuttaa vanhoja öljymaalauksia. Kuvasuhde on normaalia kapeampi ja reunat on pyöristetty. Välillä tehokeinona käytetään vääristynyttä kuvaa.

Itse tarina on unenomainen ja suorastaan horteinen. Elokuva tuntuu välillä polkevan paikallaan, ja välillä se muuttuu kaoottiseksi ja teatraaliseksi. Tulee suorastaan tunne, että Jouko Turkka on toiminut Sokurovin apulaisohjaajana. Reilusti yli kaksi tuntia kertovan elokuvan aikana välillä turhautuu ja pitkästyy, mutta kun se lopulta päättyy, tuntee kokeneensa jotain täysin ainutlaatuista.

Ohjaaja Darren Aronofsky sanoi Venetsiassa: ”Jotkut elokuvat muuttavat sinut pysyvästi, ja tämä on yksi niistä”. Hän ei paljoa liioittele.