Kultaisen kukan kirous

GENRE ENSI-ILTA TÄHDET

Heron ja Lentävien tikarien talon ohjaajan uutuus yhdistää aiempien elokuvien näyttävät taistelujaksot repivään perhedraamaan ja Tang-dynastian aikaiseen hovijuonitteluun.

Heron (2001) ja Lentävien tikarien talon (2004) ohjanneen Zhang Yimoun uusin historiallinen spektaakkeli yhdistää shakespearelaisen perhetragedian julmaan intohimodraamaan sekä uskomattomiin joukkokohtauksiin ja taistelujaksoihin.

Kiinalaisen Cao Yun näytelmään pohjaava tarina sijoittuu 600-luvulle Tang-dynastian aikaan. Chow Yun Fatin (Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme) tulkitsemalla keisarilla on kolme poikaa, joista edellisestä avioliitosta olevalla kruununprinssi Wanilla on ollut jo kauan salainen suhde anemiaa sairastavaan äitipuoleensa (aina upea Gong Li). Sairautta on hoidettu keisarin omalla lääkesekoituksella, johon lisätty uusi ainesosa tuhoaa pikku hiljaa kohteensa henkiset kyvyt.

Saatuaan selville keisarin rangaistuksen ja hitaan myrkyttämisensä keisaritar suunnittelee kostoa ja yrittää taivutella epäröivän, juuri sodasta palanneen poikansa prinssi Jain mukaan juoniinsa.

Melko puhtaana hovidraamana alkava teos kasvaa loppua kohden kierroksiaan koventavaksi koston, petoksen ja vallanhalun pyörteeksi. Oman viiltävän lisänsä tarinaan tuovat perheen sisäiset katkeruuden ja väkivallan rakenteet, jotka paljastuvat kaikessa karmeudessaan kolmannessa näytöksessä. Kultaisen kukan kirous on päältä mitä kauneinta mutta sisältä jopa ultraraadollista perhehelvettiä.

Kiinan viidennen sukupolven menestyneimmäksi ohjaajaksi noussut Zhang Yimou tekee elokuvia, jollaisia näkee enää harvoin tietokonetehosteiden aikakaudella. Zhangin teoksissa joukkokohtaukset ovat yhä perinteisellä tavalla toteutettuja, eivät mitään pikselimassan ylikuormituksia. Tämä näkyy myös Kultaisen kukan kirouksessa, jonka lopputaisteluun osallistui yli tuhat Kiinan armeijan sotilasta. Itse jaksoa kuvattiin peräti kolme viikkoa ja sen tapahtumamiljöö, keisarillisen palatsin julkisivu valtavine sisäpihoineen, on virallisten tietojen mukaan suurin Kiinassa rakennettu elokuvalavaste.

Zhangin taiteeseen kohdistettua taloudellista panostusta ei tarvitse ihmetellä, jos tuntee ohjaajan kulttuuri-ikonitasolla liikkuvan kansallisen arvostuksen. Zhang Yimou on Kiinan Steven Spielberg, joka saa yleensä aina mitä haluaa, mutta on myös vastaavasti luotettava sijoitus. Niinpä Kultaisen kukan kirouskin on jo rikkonut katsojaennätyksiä kotimaassaan ja myyty ympäri maailmaa ohjaajan aiempien töiden tapaan.

John Woon Hongkong-kauden hovitähtenä tunnettu Chow Yun Fat ja Zhang Yimoun kanssa usein työskennellyt sekä aikanaan seurustellutkin Gong Li (Miami Vice, Nuori Hannibal) ovat keisariparina mitä vaikuttavin ilmestys. Kyseessä ei ole vain Kaukoidän karismaattisimpiin kuuluva näyttelijäpari, vaan samalla eräs lahjakkaimmista. Heidän yhteisessä suorituksessaan keskinäisen taistelun kautta henkiseen tuhoonsa vajoavina puolisoina on ripaus antiikkia ja sen klassista tragedian alkuainetta.


Aiheeseen liittyvät elokuvat