Leijapoika

28.3.2008 00:00
    MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA

    Yhdysvalloissa varttunut afgaanimies palaa auttamaan talebanien vainoamaa lapsuudenystävää Khaled Hosseinin romaaniin pohjaavassa rankassa mutta humaanissa draamassa.

    Kabulissa 1965 syntynyt ja Yhdysvaltoihin 1980 diplomaattivanhempiensa kanssa paennut Khaled Hosseini opiskeli alun perin lääkäriksi ja ryhtyi sitten kirjailijaksi. Esikoisromaani Leijapoika ilmestyi 2003 ja lennätti Hosseinin seuraavana vuonna markkinointimatkalle myös Suomeen. Esikoisesta kasvoi kansainvälinen bestseller, jota seurannut toinen romaani Tuhat loistavaa aurinkoa ilmestyi viime vuonna jälleen ylistävien kritiikkien saattelemana.

    Leijapojan amerikkalaisrahoitteinen elokuvaversio on vahvan tekijätiimin työtä. Saksalaissyntyinen ohjaaja Marc Forster tunnetaan Oscar-voittajista Monster’s Ball (2001) ja Finding Neverland – tarinan lähteillä (2004) sekä parhaillaan kuvattavasta 22. Bond-elokuvasta Quantum of Solace. Käsikirjoituksen on sovittanut amerikkalainen David Benioff (25th Hour – viimeinen ilta, Troija), ja tuottajana ja tuotantoyhtiönä toimineet American Beauty -ohjaaja Sam Mendes ja muun muassa Steven Spielbergin omistama DreamWorks SKG.

    Osin omaelämäkerrallinen tarina kertoo isänsä kanssa neuvostomiehittäjiä Yhdysvaltoihin paenneesta afgaanipojasta Amir, josta tulee aikuisiällä kirjailija. Juuri esikoisromaanin ilmestymisen alla Amiriin ottaa yhteyttä lapsuudenystävä Hassan, joka asuu yhä Kabulissa, vaikka elämä onkin muuttunut entistä kurjemmaksi talebanien valtaannousun myötä.

    Fundamentalisteja vastustanut Hassan pelkää nyt perheensä ja etenkin nuoren poikansa puolesta ja pyytää Amiria hakemaan pojan luokseen Yhdysvaltoihin. Amir empii mutta lähtee lopulta matkaan tuntiessaan olevansa Hassanille velkaa heidän lapsuudessaan sattuneen tapauksen johdosta…

    Leijapoika on vaikuttava kuvaus sekä Afganistanin karusta lähihistoriasta että yksilöiden välisestä tragediasta, jonka avainsanoja ovat ystävyys, syyllisyys, häpeä ja sovitus.

    Kyseessä ei ole helppo tarina siirtää kuviksi, etenkään lapsihahmojensa takia. Jo elokuvassa Monster’s Ball ihmisyyden raadollisuuden ja samanaikaisen herkkyyden kuvaajana kunnostautunut Forster onnistuu kuitenkin käsittelemään vaikeiden asioiden eri puolia jälleen tavalla, joka tuntuu kompromissittomalta lyömättä silti turraksi.

    Hosseinin luoma tarina on rankka ja jopa klassinen protagonistin lunastuskertomus, mutta kirjailijan töihin alusta lähtien liitetty humanismi ja optimismi piirtyvät läpi lohdullisina myös Forsterin visiossa.

    Nuorta Amiria ja Hussainia esittävät pojat tekevät hyvää työtä, kuten myös Amirin aikuisversiona nähtävä Khalid Abdalla. Miellyttävää nähdä tämä lahjakas, Skotlannissa syntynyt arabinäyttelijä vaihteeksi ”hyvässä” roolissa, sillä viimeksi Abdalla teki vahvan mutta ristiriitaisia tunteita herättäneen suorituksen United 93:n (2006) pääkonekaapparina.

    Lisää luettavaa