Berliini – leffafanin paratiisi ja painajainen

6.2.2014 10:03

Berliinin elokuvafestivaalit starttaavat tänään, torstaina 6. helmikuuta jo 64:n kerran. Luvassa on jälleen runsauden sarvi, minkä äärellä vajoaa lievää suurempaan epätoivoon. Kymmenen päivän aikana esitetään useissa eri sarjoissa monta sataa elokuvaa ympäri maailman. Lähes kaikki ovat uunituoreita herkkuja, joita ei ole muualla juuri näytetty.

Himokkainkin filmifriikki pystyy festivaalin aikana katsomaan järkensä säilyttäen noin kuusi leffaa päivässä, mutta moni rohmuaa siitä huolimatta vielä enemmän. Moisesta kuurista tuskin selviää ilman ns. Firenzen syndroomaa.

Amerikkalainen elokuva on festivaaleilla lähinnä marginaalissa, mutta avajaisleffaksi on kuitenkin valittu kiistatta yhden omaperäisimmän amerikkalaisen ohjaajan, muun muassa elokuvien Rushmore – akatemian älypää, Fantastic Mr. Fox, Darjeeling Limited, Steve Zissoun vedenalainen maailma ja The Royal Tenenbaums tekijän, Wes Andersonin uutuus The Grand Budapest Hotel. Pääosassa on melkoinen ukkokaarti, jossa nähdään Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric ja Adrien Brody.

Kilpasarjan muut USA-leffat ovat George Clooneyn ohjaama ja pääosittama, toisen maailmansodan aikaan sijoittuva The Monuments Men [Suomen ensi-ilta 28. helmikuuta, toim. huom.] sekä Richard Linklaterin nuoren pojan kasvutarina Boyhood, jonka pääosissa ovat Patricia Arquette ja Ethan Hawke. Kilpasarjan suurimman ennakkokohun aiheuttaja on, tottakai, meillä perjantaina 7.2. ensi-iltansa saava Lars von Trierin Nymphomaniac Volume I. Berliinissä päästään nauttimaan pidemmästä ja sensuroimattomasta versiosta. Nautintoa riittääkin 145 minuutin verran.

Kilpasarjan kiinnostavimmasta päästä ovat norjalaisen Petter Molandin, saksalaisen Feo Aladagin sekä tanskalaisen Pernille Fischer Christensenin uutuudet. Molandin ohjaama Aberdeen pääsi meillä teatterilevitykseen 2000-luvun alussa, mutta vuonna 2010 valmistunut mainio, pienoiseksi hitiksi osoittautunut, En ganske snill mann (A Somewhat Gentle Man) nähtiin vain festareilla. Molandin lumisiin norjalaismaisemiin sijoittuva In Order of Disappearance kertoo isästä (Stellan Skarsgård), joka saa kuulla poikansa kuolleen huumeiden yliannostukseen. Tummasävytteisessä komediassa kunniallinen isä joutuu matkaamaan gangstereiden maailmaan selvitellessään poikansa kuolemaa ja sen syitä.

Espoo Cinéssä esitettiin pari vuotta sitten Feo Aladagin ja Game of Thrones -tähti Sibel Kekillin pääosittama ankara perhehelvettikuvaus When We Leave. Aladagin odotettu uutuus Zwischen Welten (Inbetween Worlds) kertoo saksalaissotilaista Afganistanissa. Ja aivan mainion Soapin ohjaajan Pernille Fischer Christensen leffassa En du elsker (Someone You Love) kuvataan maailmalla menestyneen muusikon kotiinpaluuta.

Uusia elokuvatuulia nuuskivassa Panorama-sarjassa eniten odotuksia herättää Nick Cavesta kertova, Jane Pollardin ja Iain Forsythin fiktion ja dokumentin yhdistelmä 20,000 Days on Earth. Kiinnostusta herättävät myös ranskalaisen Jalil Lespertin ohjaama Yves Saint Laurent [Suomen ensi-ilta 2. toukokuuta, toim. huom.] sekä niin ikään ranskalaisen Michel Gondryn animaatiota ja dokumenttia yhdistelevä Is The Man Who Is Tall Happy?, jonka pääosassa on amerikkalaiskirjailija, kielitieteilijä Noam Chomsky.

Generation-sarja esittelee lasten ja nuorten elokuvia ja Perspektive Deutsches Kino saksalaista elokuvaa. Forum taas on kokeellisemman elokuvan sarja. Kulinariches Kino yhdistelee elokuvaa ja syömistä, ja Retrospektive-sarjassa pureudutaan kattavasti muun muassa englantilaisen duunarikuvauksen mestarin, Ken Loachin tuotantoon.

Kuvassa Paul Schlase, Toni Revolori, Tilda Swinton ja Ralph Fiennes Wes Andersonin elokuvassa The Grand Budapest Hotel (© Twentieth Century Fox).

(EPISODI/Timo Kuismin)

 

Lisää luettavaa