Robert Zemeckis tavoittelee korkeuksia

5.11.2015 08:01

Robert Zemeckis (alakuvassa) ja huimasta edesmenneiden WTC-kaksostornien välissä suoritetusta vaijerilla kävelystä kertova The Walk avasivat Tokion kansainväliset elokuvajuhlat 22. lokakuuta. Elokuvan pressitilaisuudet oli järjestetty edelliselle päivälle, 21.10.2015, eli aikaan, johon Zemeckisin Back to the Future -sarjan kakkososassa aikamatkustetaan.

Zemeckis ja The Walkin tuottaja Jack Rapke olivat pressin tentattavina Tsukijin kalamarketin tienoilla sijaitsevan pilvenpiirtäjän 47. kerroksessa. Pressille teroitettiin, että paikka on vain 200 metriä maasta, kun Philippe Petit suoritti kävelynsä 411 metrin korkeudessa. Vuoden 1974 tapahtumista on jo aikaa. Miksi siis tämä tarina alkoi kiinnostaa?

– Olen aina pitänyt elokuvassa siitä, että sen avulla voi esittää tarinoita, joita ei muilla medioilla ja taidemuodoilla voi, vastaa Zemeckis. – Elokuvan avulla voi esittää spektaakkelia.

The Walk huimaa katsojaakin cgi:n ja 3D:n avulla luodulla Philippe Petit’n näkökulmalla tornitaloista huimaan syvyyteen alas kadulle. Tuottaja Jack Rapke kertoo alkuperäisen idean tulleen 18-sivuisesta lastenkirjasta, ja elokuvaa ehdotettiinkin heille alun perin lastenelokuvana.

– Elokuva on paitsi taidetta myös kasa teknisiä välineitä. Minua kiehtoo tämä yhdistelmä. Mietin ensin aiheen, jonka haluan toteuttaa ja kokeilen aina jotain uutta teknistä keinoa.

Zemeckis kehuu pääosanesittäjä Joseph Gordon-Levittiä paneutumista rooliinsa.

– Hän osasi jo valmiiksi ranskaa ja hioi paitsi ranskankielisiä repliikkejään myös englantiinsa ranskalaisen aksentin. Hän vietti paljon aikaa Philippe Petit’n kanssa ja opiskeli hänen johdollaan vaijerilla kävelyä. Gordon-Levitt halusi oppia taidon, ja niinpä meidän ei tarvinnut käyttää niin paljoa cgi:tä kuin alun perin luulimme. Hän todella käveli parin merin korkeudella. Gordon on hyvin fyysinen näyttelijä, ja sopi senkin puolesta tähän rooliin.

Elokuvassa nousee Philippe Petit’n lisäksi esille joukko häntä avustaneita ihmisiä. Heidän huima säännöistä piittaamattomuutensa tuskin onnistuisi nykyisin. Ohjaaja korostaa vuoden 1974 olleen nykyistä paljon viattomampaa aikaa, joka heijastuu elokuvassa. Yhdeksi henkilöhahmoksi elokuvassa nousevat WTC-tornit, joiden väliin Philippe pingottaa nuoransa.

– Tornit ovat ikonisia New Yorkin symboleita, sanoo New Yorkista kotoisin olevan Rapke. – Kaikki tietävät mitä niille tapahtui. Siksi loppu, jossa Philippe puhuu tornit taustallaan, auringon laskiessa, antaa niille jo tarpeeksi traagisuutta. Sitä ei tarvitse sen enempää alleviivata.

– Philippe oli taiteilija, pohtii Zemeckis. – Hänelle nuorallakävely tornien välissä oli taiteellinen haaste. Minun haasteeni ovat olleet fyysisesti turvallisempia, mutta ymmärrän hänen tunteensa.

Robert Zemeckis The Walk Tokio

 

The Walk ensi-illassa 6. marraskuuta.

(EPISODI/Eija Niskanen, Tokio)

Lisää luettavaa