Uusi Mission: Impossible -elokuva on täynnä mahdottomia tehtäviä

3.8.2015 09:54

Hollywoodin supertähti Tom Cruise on tehnyt elokuvia 1980-luvun alusta lähtien, ja ne ovat tuottaneet yli seitsemän miljardia euroa maailmanlaajuisesti. Cruise on myös tunnettu uhkarohkeudestaan. Niinpä stunt-miehet ovat hänen elokuvissaan lähes tarpeettomia.

Teksti: Johanna Juntunen, Las Vegas

– Maailman viihdyttäminen perustuu tiimityöskentelyyn, mustaan pukuun sonnustautunut Cruise vähättelee CinemaCon-tapahtumassa.

Neljässä edellisessä Mission: Impossible -elokuvassa Cruise on roikkunut katosta, hypännyt liikkuvista moottoripyöristä ja helikoptereista. Vuoden 2011 Mission: Impossible – Ghost Protocol -toimintajännärissä hän hyppäsi turvavaljaiden varassa Dubain Burj Khalifasta, joka on maailman korkein pilvenpiirtäjä. Valjaat poistettiin leikkausvaiheessa digitaalisesti.

Cruisella ei selvästikään ole korkeanpaikan kammoa. Hän kurkottaa uusiin ulottuvuuksiin tuoreessa Mission: Impossible Rogue Nation -seikkailussa. Hyppääminen Wienin oopperatalon katolta on vain lämmittelyä. Ohjaaja-käsikirjoittaja Christopher McQuarrie (Jack Reacher, Edge of Tomorrow) ehdotti Cruiselle puolileikillään, että tämä voisi roikkua lentokoneesta, kun se nousee ilmaan. Näyttelijä kohautti harteitaan ja sanoi, että mikäs siinä. McQuarrie suostui, sillä ohjaaja halusi pitää erikoisefektit minimissä ja välttää tarpeetonta dialogia.

Mission_impossible-5-1Hurja seikkailu alkaa, kun Tom Cruisen jo viidennen kerran esittämän Ethan Huntin ja muiden taktisista agenteista koostuvan eliittiryhmä IMF:n (Impossible Mission Force) on hävitettävä kansainvälinen rikollisryhmä Syndikaatti. Rikollisjärjestön jäsenillä on samat erikoistaidot kuin IMF:n agenteilla ja vain yksi tavoite eli valtiovallan kontrollin ulkopuolella toimivan IMF:n tuhoaminen. Aiemmissa M:I-leffoissa esiintyneet Simon Pegg (Benji Dunn) ja Jeremy Renner (William Brandt) ovat mukana tässäkin vauhdikkaassa rymistelyssä.

– Näimme J.J.:n [M:I-leffojen tuottaja J.J. Abrams] kanssa Simonin vuonna 2004 elokuvassa Shaun of the Dead, joka on loistava. Halusimme hänet sen jälkeen Mission III -seikkailuun. Simon on huippukoomikko, ja pyysimme häntä alun perin yhteen kohtaukseen. Nyt kolme elokuvaa myöhemmin näemme hänen hahmonsa evoluution ja meidän hahmojemme suhteen kaiken konfliktin ja hauskuuden keskellä.

Uusina kasvoina Rogue Nationissa nähdään muun muassa CIA-pomoa esittävä Alec Baldwin ja ruotsalainen Rebecca Ferguson (Hercules, Valkoinen kuningatar -sarja). Ruotsia elokuvassa puhuva Ferguson näyttelee Ilsa-nimistä vakoojaa, joka auttaa Syndikaatin jahtaamaa Huntia, vaikka vaarallisen naisen toimeksiantaja on hämärän peitossa.

– Naispääosan esittäjä Rebecca Ferguson on omaa luokkaansa. Hän säteilee kameran edessä, joten kaikki palvoivat häntä kuvauksissa. Hän on luonut mielenkiintoisen hahmon. Rebecca ei ollut koskaan tehnyt stuntteja aikaisemmin, mutta näytteli tässä kaikki tappelukohtaukset itse. Mission-elokuvat perustuvat toimintaan, ja hän ylitti odotukset hyvin nopeasti. Olen todella ylpeä, että hän on mukana leffassa, Cruise hehkuttaa tuttuun tyyliinsä.

Mission_impossible-5-5Tapahtumien tiimellyksessä Hunt myös ”hukkuu”, mutta Ilsa herättää hänet takaisin henkiin. Cruise pidätti vedenalaisessa tappelukohtauksessa henkeään peräti kuuden minuutin ajan, sillä kohtaus haluttiin kuvata yhtenä ottona ilman leikkauksia.

Pitkän suunnittelun tuloksena syntyi myös Marokkoon sijoittuva mieletön takaa-ajokohtaus, jossa oli mukana autoja ja moottoripyöriä. Kohtausta varten kehitettiin uusia kameratekniikoita, joiden ansiosta voitiin kuvata suurilla nopeuksilla moottoripyörällä ajavia näyttelijöitä.

Yksi takaa-ajokohtaukseen kuuluva pätkä kuvattiin Marrakeshiin johtavalla maantiellä, joka suljettiin muulta liikenteeltä yhdentoista päivän ajaksi. Cruise, joka on harjoitellut driftaamista, ajoi itse Simon Pegg kyydissään.

– Simon itse asiassa luotti minuun, mutta olin enemmän huolissani hänestä kuin autosta. Ajoimme hyvin kapeilla kujilla, muita autoja ja rakennuksia niukasti väistäen, luisuen ja käsijarrukäännosten ansiosta ympäri pyörien.

Mission_impossible-5-3Kaikkein hurjin Cruisen tekemistä stunteista uudessa elokuvassa ja todennäköisesti koskaan uransa aikana oli lentokoneen kyljessä riippuminen. Kohtauksessa Cruise roikkuu Airbus A400 sotilaskoneesta, joka nousee ilmaan. Mitään kohtauksessa ei kuvattu taustakangasta vasten eikä luotu tietokone-efektien avulla.

– Olen tehnyt urani aikana monia hulluja asioita, mutta olen aina halunnut roikkua lentokoneesta. Päätöksen jälkeen aloimme miettimään, miten kohtaus kuvattaisiin. Meillä oli apuna myös loistavia stunt-näyttelijöitä, muistuttaa Cruise.

Rämäpäisyydestään huolimatta Cruise on hyvin tietoinen siitä, mitä tuotannolle olisi tapahtunut hänen loukkaantuessa. Hintalappu olisi ollut huima keskeytyksen takia. Kohtausta varten suoritetut testit ja harjoittelu tapahtuivat stunttikoordinaattori Wade Eastwoodin johdolla. Hän on työskennellyt usein Cruisen elokuvissa.

– Suunnittelimme ja harjoittelimme kaiken hyvin huolellisesti koreografian mukaisesti aivan kuten tappelukohtauksissakin tehdään. Tiedän lentäjänä, että koneen nopeus kiitoradalla tulisi olemaan ongelma, sillä halusimme lähes pystysuoran kuvakulman. Tein testejä tuulitunnelissa selvittääkseni, pystyisinkö pitämään silmäni auki, sillä pelkästä hurjapäisestä stuntista selviämisen lisäksi minun piti näytellä.

Stunt-ryhmä testasi myös, pysyisikö ihmisen kokoinen nukke sidottuna koneen kylkeen tarvittavassa nopeudessa ja lentokorkeudessa. Nukke pysyi mukana rymistelyssä, mikä oli hyvä merkki Cruisea ajatellen.

– Teen hulluja asioita, koska haluan, että yleisö pidättää henkeään niissä kohtauksissa. Laitamme sen takia kameroita paikoihin, joihin niitä ei normaalisti laiteta. Uskon, että katsojat kokevat erilaisen elämyksen, kun kyse on aidossa ympäristössä kuvatusta kohtauksesta.

Olosuhteet olivat painajaismaiset, kun kohtausta lopulta ryhdyttiin kuvaamaan lähes vuosi sitten.

– Haasteita lisäsi, että kuvasimme talvella Englannissa, joten ilma oli hyvin kylmä. En myöskään voinut pitää vartalosuojia tai pehmusteita puvustuksen takia, sillä olisin näyttänyt yllättäen oudon tukevalta. Sama ongelma on moottoripyöräkohtauksissa. Myös mikä tahansa pienikin kappale, kuten kiitoradan pinnasta kimpoava kivi, olisi vaarallinen.

Toisessa otossa pieni murunen osui minuun, ja luulin, että kylkiluuni murtuivat, Cruise myöntää.

Lintujen törmääminen koneeseen on aiheuttanut monia onnettomuuksia, ja tässä tapauksessa siivekkään iskeytyminen Cruiseen tai moottoriin olisi johtanut katastrofaalisiin seurauksiin.

– Yritimme pitää linnut pois kiitoradalta niin tehokkaasti kuin mahdollista.

Kuvausryhmä teki kaikesta huolimatta varasuunnitelman. Cruise olisi kiskottu sisälle koneeseen, jos jokin olisi mennyt pieleen.

– Minut kiinnitettiin koneeseen turvavaljailla, kone lähti rullaamaan kiitoradalla ja nousi sitten ilmaan. Olin itse asiassa todella peloissani, kun aloitimme kuvaamisen. Mutta sanoin kaikille, että vaikka näytän pelokkaalta, muistakaa, että näyttelen. En halunnut heidän lopettavan kuvaamasta, vaikka mitä tapahtuisi.

Mission_impossible-5-4Ohjaaja ja muut kuvausryhmän jäsenet jännittivät sisällä koneessa. Koneen kylkeen kiinnitetty kamera kuvasi Cruisen ahdingon.

– Ongelmana oli myös koneen polttoaine kerosiini ja sen synnyttämät pakokaasut, jotka sain kasvoilleni. Jouduimme kuvaamaan kohtauksen kahdeksan kertaa, koska vaihdoimme kuvakulmaa ja kokeilin eri tapoja tehdä suoritukseni. Käytännössä kohtaus kuvattiin niin, että roikuin lentokoneen sivuovesta, jotta näimme vartaloni tärähtelyt lentokonetta vasten. Asetimme kamerakulman niin, että maan loittoneminen näkyi selvästi ja sitten vain kokeilimme eri versioita, Cruise kertoo.

– Emme tietenkään pystyneet testaamaan todellista tilannetta etukäteen, ja kun tunsin ilmavirran voimakkuuden iskevän minuun, se tuli yllätyksenä. Yritin roikkua oven kahvasta parhaani mukaan vain yhden köyden varassa. Sitten annoin jalkojeni pudota siiveltä, ja vartaloni iskeytyi koneen runkoa vasten. Tiesin, mitä kuvakulmaa haimme ja yritin ajatella näyttelemistä samalla, kun taistelin kynsin hampain kyydissä pysymisestä.

Kone nousi 1 500 metrin korkeuteen, jonka jälkeen se laskeutui.

– Mitä tahansa olisikin tapahtunut, en olisi voinut tehdä mitään muuta kuin roikkua mukana, Cruise päättää huiman kohtauksen esittelyn.

Lisää luettavaa