Vanhat suosikit kannattelivat elokuvateattereita kesällä

Kesätauon jälkeen tarkastelemme jälleen elokuvateattereiden katsojalukuja. Teatterit pyörivät edelleen puoliteholla, mutta ehkä muutosta on luvassa ihan lähitulevaisuudessa.

Kuten juhannuksen alla uumoilimme, Transformers: Viimeinen ritari ei riittänyt nostamaan katsojalukuja pohjamudista. Siltikin rymistelyn katsojamäärät ovat yllättävän maltilliset: kuukaudessa se on kerännyt vasta noin puolet tähän asti vähiten katsotun osan katsojista!

Vuositasolla tilanne ei silti ole toivoton. Vaikka katsojia oli teattereissa viime viikonloppuna muutama sata vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna, ollaan koko tähän astisen vuoden katsojamäärissä käytännöissä tasoissa. Tosin 2016 ei ollut mikään ennätysvuosi sekään.

Nillityksen jälkeen on todettava, että viikonlopun uudet tulokkaat pärjäsivät listalla. Christopher Nolanin Dunkirk on jo osoittautunut hitiksi Iso-Britanniassa ja Pohjois-Amerikassa. Alku on lupaavaa Suomessakin, sillä sotadraama nousi saman tien katsojatilastojen ykköseksi. Nolanin edellinen elokuva, avaruusseikkailu Interstellar keräsi vuonna 2014 täällä yli 160 000 katsojaa. Saa nähdä yltääkö ohjaajan ensimmäinen tositarinapohjainen, briteille kansakuntana hyvin tärkeään sotatapahtumaan perustuva elokuva samoihin lukemiin.

Viikonlopun toinen uutuus, musiikintäyteinen kaahausdraama Baby Driver lunasti pronssitilan. On mielenkiintoista nähdä, miten Edgar Wrightin parhaaksikin mainittu elokuva pärjää tästä eteenpäin. Se on toisaalta hyvin tyypillinen ohjaajansa täydellisessä otteessa oleva lajityyppiteos, toisaalta se on melko kaukana hänen uskollisia faneja keränneestä genrekomediatrilogiastaan. Baby Driver on jo nyt ohittanut sen yhteenlasketut katsojamäärät (zombikomedia Shaun of the Dead ei täällä saanut teatterilevitystä, poliisileffaparodia Hot Fuzz keräsi vain 2 745 katsojaa ja tieteistoimintahupailu The World’s End 6 800 katsojaa), ja helpommin lähestyttävänä tapauksena se viihtynee teattereissa huomattavasti pitempään.

Edellä mainitun kaksikon ohella viikonloppuna sai ensi-iltansa myös lyhäristä pitkäksi elokuvaksi venähtänyt Olli Ilpo Salosen opinnäytetyö Wendy and the Refugee Neverland. Odotettavissa oli, ettei se kolmelta kankaalta yltäisi 20 katsotuimman elokuvan joukkoon. Tekijöiden tuleville ”oikeille” elokuville suo silti sen perusteella huomattavasti huimempia katsojalukuja.

Ensi viikolla tilastokärki menee taatusti uusiksi, sillä perjantaina ohjelmistoon saapuu viimeisin Pixar-animaatio, Autot 3, joka jo pelkillä ennakkoesityksillään nousi nyt kärkiviisikkoon. Siitä voi odottaa Pirates of the Caribbean 5:n ja Itse ilkimys 3:n kaltaista kesähittiä. Luvassa on myös fanien kauan kaipaama Valerian & Laureline -filmatisointi Valerian and the City of a Thousand Planets, joka ei kuitenkaan saanut teattereita liekkeihin Pohjois-Amerikassa viime viikonloppuna.

Top 20 Suomen katsotuimmat elokuvat 21.–23.7.2017

1 (–) Dunkirk 16 346 katsojaa (kokonaiskatsojat 31 643)
2 (1) Itse ilkimys 3 13 836 (231 321)
3 (–) Baby Driver 6 794 (8 116)
4 (2) Spider-Man: Homecoming 4 763 (66 867)
5 (–) Autot 3 4 176 (4 176)
6 (3) Sota Apinoiden planeetasta 3 323 (24 479)
7 (4) Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge 2 931 (283 872)
8 (5) Wish Upon 1 125 (5 345)
9 (6) Wonder Woman 989 (68 402)
10 (8) The Circle 920 (8 639)
11 (7) Transformers: The Last Knight 866 (38 722)
12 (9) It Comes at Night 491 (10 457)
13 (10) Baywatch 441 (36 158)
14 (16) The Handmaiden 344 (15 752)
15 (15) The Boss Baby 306 (156 328)
16 (17) Oliivipuu 280 (3 343)
17 (14) Rough Night 250 (15 111)
18 (19) Guardians of the Galaxy Vol. 2 223 (122 687)
19 (12) All Eyez on Me 218 (16 937)
20 (18) Niin kauan kuin sydän lyö 172 (1 577)

Lähde: Filmikamari

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut