Luvattiinko Star Wars -mainoksessa liikoja? Kuluttajaneuvoja: ”Hinnanalennus saattaisi tulla kysymykseen”

Trailerien tehtävä on mainostaa elokuvia. Odotetuimpien elokuvien kohdalla ne ovat niin haluttua katsottavaa, että joskus niiden julkaisua markkinoidaan ennakkoon kuin elokuvaa konsanaan. Mutta miten pitäisi suhtautua traileriin, jonka sisältö ei vastaa lopullista elokuvaa?

21.12.2016 13:53

Usein isoista elokuvista julkaistaan myös tunnelmaa luovia ns. teasertrailereita jo kauan ennen kuin elokuva on valmis. Myös markkinoinnissa käytettävät trailerit saatetaan leikata kasaan elokuvan ollessa vielä tuotannossa. Lennokkaat koomikot saattavat saada yhdestä kohtauksesta irti niin paljon huumoria, että valikoitavassa materiaalissa on runsauden pulaa.

Tämä voi lopulta johtaa siihen, että elokuvan traileri sisältää materiaalia, joka ei ole päätynyt itse elokuvaan. Joskus syynä on se, että elokuvaan tehdään vielä tuotannon loppupuolella uusintakuvauksia vaativia käsikirjoitusmuutoksia, kuten kävi Rogue One: A Star Wars Story -seikkailun tapauksessa.

Rogue Onen trailerin ja valmiin elokuvan eroja on käsitelty muun muassa The Wrap -saitilla. Episodin toimitus huomasi sattumalta, että myös Miksi hän? -komedian trailerissa on paljon materiaalia, muun muassa kokonainen kohtaus, jota ei löydy elokuvasta. Komedian nähtyään ymmärtää hyvin miten sinänsä hauska lennokkikohtaus olisi latistanut isän ja tyttären keskustelua ja miksi se siis on poistettu. Heräsi kuitenkin kysymys, mitä tämä tarkoittaa kuluttajasuojan kannalta, jos katsoja lähtee teatteriin nähdäkseen trailerissa esitetyn kohtauksen.

– Jonkinlainen hinnanalennus saattaisi tulla kysymykseen, pohdittiin Kuluttajaneuvonnassa mahdollisen riitatilanteen ratkaisuskaalaa Episodin tartuttua puhelimeen.

Koska moista ei kukaan kuitenkaan ollut aikaisemmin kysynyt, neuvoja kehotti varmuuden vuoksi ottamaan vielä yhteyttä Kuluttajavirastoon ja sen lakimiehiin. Sielläkään ei aiheesta ollut ennakkopäätöstä, joten lakimies joutui spekuloimaan lain ja asetusten kirjaimen perusteella.

– Markkinoinnin pitäisi vastata tuotteen sisältöä. Harhaanjohtavaa tietoa ei saa antaa, lakimies summaa kuluttajansuojalain kaupallista viestintää koskevia pykäliä.

– Voidaanko katsoa, että elokuvassa on virhe, lakimies pohti tilannetta, jossa mainos on vaikuttanut ostopäätökseen, eli traileri on saanut katsojan hankkimaan elokuvalipun.

Tällaisia asioita Kuluttajavirasto siis lähtisi pohtimaan, mikäli trailerissa näytettyjen kohtausten puuttumiseen pettynyt katsoja tekisi asiasta valituksen. Kyseessä ei lakimiehen mukaan kuitenkaan välttämättä ole selkeä virhetilanne, jossa esimerkiksi paitaa on markkinoitu punaisena ja kotona asiakas havaitsee sen oranssiksi.

miksi_han_traileri

Vaikka trailerit pyörivät verkkosivustoilla ja elokuvateattereissa, niiden esittäjät eivät yleensä pysty niiden sisältöön vaikuttamaan. Pientä lokalisointia lukuunottamatta trailerit muokataan käytännössä elokuvastudioiden markkinointiosastolla. Usein mahdolliset erot trailerin ja lopullisen elokuvan välillä tulevat yllätyksenä suomalaisellekin toimijalle. Se ei kuitenkaan vapauta vastuusta, siitä Kuluttajaviraston lakimiehellä on selkeä kanta:

– Markkinoija on vastuullinen.

Todennäköisesti tässä maassa on isompiakin asioita ratkottavana, mutta tosiasia on, että viihdesisällöksi nousseet trailerit ovat edelleen nimenomaan elokuvien mainoksia.

 

Lisää luettavaa

Aiheeseen liittyviä elokuvia