Kolumni: Netflixiin on odotettavissa paljon uutta sisältöä, ja tämän takia se on erityisen mielenkiintoista

Oletko avannut Netflixin ja todennut, että mitään uutta tai mielenkiintoista sisältöä ei ole ilmaantunut? Asiaan voi hyvinkin olla tulossa muutos. Netflixin tilaajamäärä ei ole kasvanut odotusten mukaisesti, mutta se voi tuoda mukanaan hyviä uutisia.

Loppukesästä Netflixin kasvutoiveet jäivät toteutumatta ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Striimiyhtiö odotti saavansa vuoden 2018 toisella neljänneksellä 6,2 miljoonaa uutta tilaajaa, mutta arvio meni pieleen miljoonan tilaajan verran. Seurauksena osakekurssi laski yli kymmenen prosenttia.

Netflixin liikevaihto ja tuotot olivat siitä huolimatta lähes odotusten mukaisia, ja yhtiön pääjohtaja Reed Hastings kehuskeli Netflixin olevan striimipalveluiden ykkönen sekä kaupallisesta että taiteellisesta näkökulmasta.

Tilaajamäärän odotettua pienempi kasvu saattaa sitä paitsi olla Netflixin käyttäjille positiivinen asia. Digital Trends -sivuston toimittaja Joshua Frulinger selittää, miten se voi olla mahdollista.

Yhtiön sisällä tapahtuu tällä hetkellä asioita, jotka vaikuttavat positiivisesti sisällön määrään ja laatuun. Netflix kansainvälistyy koko ajan enemmän ja enemmän, mikä tuo mukanaan uutta alkuperäissisältöä eri maista ja kulttuureista. Ja nimenomaan erilaista, persoonallista sisältöä, joten laatukatsottava ei pian lopu.

Frulinger on havainnut, että Netflix on kasvattanut henkilökuntansa määrää parin vuoden ajan voimakkaasti. Monet uudet työpaikat sijaitsevat Yhdysvaltain ulkopuolella. Erityisen paljon Netflix palkkaa henkilökuntaa Aasiaan. Monista Aasian maista on jo alkanut tulla kiinnostavaa sisältöä: Frulinger antaa esimerkkinä japanilaisen Terrace House -realitysarjan, mutta se on vain yksi monista. On paljon Netflix-käyttäjiä, joiden mielestä parhaat sarjat tulevat muualta kuin anglosaksisista maista.

Japani on erityisen kiinnostava markkina-alue, sillä erään tutkimuksen mukaan vain viisi prosenttia japanilaisista katsoo Netflixiä, kun esimerkiksi Yhdysvalloissa vastaava luku on 65.

Tehokkain keino lisätä japanilaiskatsojien kiinnostusta on tuottaa uutta sisältöä, joka on tehty varta vasten heille. Siinä kuitenkin voittavat myös muiden maiden Netflix-käyttäjät, sillä alkuperäistuotannot tulevat aina katsottavaksi kaikkialla maailmassa. Toinen kiinnostava maa on Intia, jossa on Japanin tapaan palkattu paljon uutta henkilökuntaa. Eikä uusi henkilökunta ole pelkkää markkinointiväkeä, vaan tuottajia ja luovia tekijöitä. Intiasta on jo tullut Netflixin alkuperäissarja Sacred Games, ja lisää intialaissarjoja tehdään varmasti.

Pohjoismaissa tapahtuu myös. Tanskalaisilla on jo oma Netflix-alkuperäistuotanto The Rain. Suomikin on ollut mukana Netflixin sisällön laajenemisessa, kun kotimainen rikossarja Karppi vastikään pääsi Netflixin kansainväliseen levitykseen. Suomi voi amerikkalaiselle Netflix-käyttäjälle olla yhtä eksoottinen ja kiinnostava tuotantomaa kuin Japani tai Intia. Se, että Karppi on nyt katsottavissa Netflixissä ympäri maailmaa, on merkki siitä, että sisältö on paitsi kasvamassa myös monipuolistumassa.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Synkkä näkemys ei kelvannut elokuvastudiolle – Miksi Mowgli myytiin Netflixille?