White God

GENRE ENSI-ILTA 30.01.2015 TÄHDET

Mikä on lähtemättömin koiramuistosi? Onko se neuvokas muotovalio Lassie tai koko perheen kuolaava täystuho Beethoven? Onko se Enoni on toista maata -elokuvan Daki tai Tim Burtonin Frankenweenie? Vai kenties vaahtosuisten kauhukoirien ykkönen, Cujo? Vastauksesta riippumatta voit luottaa siihen, että White God nostaa käsityksesi koiraelokuvista uuteen sfääriin.

13-vuotias Lili (yksinkertaisen aito Zsófia Psotta) hyvästelee pitkälle työmatkalle lähtevän äidin ja raahaa reppunsa ja koiransa tutkijaisän luokse Budapestissa. Naapurin kyylä käy heti soittamassa suutaan Lilille ja Dániel-isälle: koirien pitäminen kerrostalossa on ehdottomasti kielletty, eikä varsinkaan tuollaista epämääräistä kirppusäkkiä katsota hyvällä! Maan uusi säädös verottaa raskaasti sekarotuisia koiria kurinalaisemman rodunjalostuksen toivossa. Laitakadut ovat täyttyneet hylätyistä kesäkoirista, ja rankkurien armeijat päivystävät kujilla.

Muutaman sanaharkan jälkeen jäyhä isä käy heittämässä Hagen-koiran tien poskeen. Hagen on selvästi Lilin ainoa kunnollinen ystävä, ja tyttö järkyttyy pahanpäiväisesti. Epätoivoinen Lili livahtaa etsimään koiraansa joutomailta kerta toisensa jälkeen.

Tässä vaiheessa kamera kiinnittyy Hageniin. Ensin koira onnistuu pakenemaan rankkureita ja melkeinpä ystävystyy yhden kohtalotoverin kanssa, mutta pahaksi onneksi Hagenin saa käsiinsä kolkko taistelukoirien kouluttaja. Kouluttajan epäinhimilliset metodit muokkaavat Hagenista leppoisan lemmikkielämänsä unohtanutta tappokonetta. Sitä toivoo, että Lili jo luovuttaisi etsinnöissään, sillä jotain kauheaa tulee varmasti tapahtumaan. Naturalistiseen kuvaukseen sekoittuu trilleriä, lapsi ja koira -elokuvaa, maagista realismiakin. Kaiken yllä soi Franz Lisztin Unkarilainen rapsodia.

White God seuraa kahta tarinalinjaa. Hagenin kohtalo kiertyy Lilin arkiseen pyristelyyn koulun orkesterissa ja hämärissä bileissä. Lopulta kostotarinaksi yltyvä elokuva saa miltei myyttisen päätöksen. Pääosassa on katsantokannasta riippuen ihmisen ja luonnon lopullinen kamppailu tai tämän asetelman kautta esitetty lapsuuden loppu. Ohjaaja itse on luonnehtinut elokuvaa sosiaaliseksi kommentiksi etuoikeutettujen ja alistettujen rajankäynnistä.

White God on unkarilaisen Kornél Mundruczón kuudes pitkä elokuva. Espoo Ciné -festivaalin avannut elokuva palkittiin Cannesissa Un Certain Regard -sarjassa sekä koiranäyttelijälle jaettavalla Palm Dogilla. Hienointa elokuvassa ovatkin sen järisyttävät koirakohtaukset. White Godia katsoo ihmetellen kuinka taitavasti kuvaus, rajaus ja leikkaus saavat eläimet kuljettamaan tarinaa. Elokuvaa ei ole hinkattu digitaalisesti, vaan siinä todella nähdään peräti 250 koiraa, jotka on koulutettu elokuvaa varten. Tuloksena on vaikuttava, mieltä kaihertava visio.