Yli vuorten

12.4.2013 11:33
MAA VUOSI GENRE ENSI-ILTA 12.04.2013

Romanialainen Christian Mungiu on noussut yhteiskuntakriittisen taide-elokuvan kärkinimeksi ympäri maailman. Cannesin festivaalien Kultaisen palmun voittajaelokuva 4 kk 3 viikkoa 2 päivää (2007) esitteli totalitaarisen yhteiskunnan ja lääketieteen tuhoavan toinen toisiaan sisältäpäin. Yksilö toiveineen ja murheineen on tilanteessa aina häviävänä osapuolena.

Vaikka sitä on suurimmaksi osaksi hankala hahmottaa, Mungiun uusi elokuva Yli vuorten sijoittuu nykypäivään. Nimensä mukaisesti se seuraa takapajuista paikkaa, hankalan maaston takana sijaitsevaa ortodoksi-luostaria. Luostarissa eletään omassa maailmassaan ja ulkomaailmalla on tuskin mitään vaikutusta paikan tapahtumiin. Harvat ohikulkijat ovat lähinnä maan ostosta kiinnostuneita gryndereitä.

Menestyselokuvansa tavoin Mungiu tutkiskelee taas asioita nurkkaan ajetun ja epätoivoisen keskeisen naishahmon kautta. 25-vuotias Alina (Cristina Flutur) on elänyt karun elämän. Lapsuutensa orpokodissa viettäneellä Alinalla on vain yksi ystävä, Voichita (Cosmina Stratan). Voichita on kuitenkin alkanut nunnaksi ja vetäytynyt syrjäseudulle.

Alina saapuu tapaamaan ystäväänsä luostariin toivoen paluuta entiseen. Hänen järkytyksekseen Voichita on kuitenkin vannoutunut Jumalalle. Alina ei ymmärrä harrasta uskonnollisuutta ja epäilee todellisen syyn olevan Voichitan suhde luostarin pappiin (Valeriu Andriuta). Mustasukkainen Alina asettuu itsekin asumaan luostariin, vaikka nunnat ja pappi eivät usko hänen sopivan sen ilmapiiriin. Itsepäinen Alina on kuitenkin valmis suuriinkin uhrauksiin ystävänsä vuoksi, eikä luostarissa siksi koeta sopivaksi käännyttää häntä poiskaan.

Elokuva avautuu hitaasti, ja siinä on lopulta kyse paljon muustakin kuin yksinkertaisesta kolmiodraamasta naisparin ja uskonnon avulla valtaa pitävän papin välillä. Mungiun nerokkaasti punotut juonenlangat avautuvat hyvin hiljalleen ja siksi niitä on parempi olla paljastamatta liian tarkkaan.

Useammallakin tavalla elokuvassa on kuitenkin kyse ihmisistä ajautuneena täyteen riippuvaisuuteen. Luostarin nunnat ovat alisteisessa asemassa, eivätkä kykene päätöksen tekoon ilman pappiaan. Ilman häntä he turvautuvat alkeelliseen taikauskoon ja epärationaaliseen käytökseen. Pappi saa itsekin havaita ettei pelkkä vakaa usko riitä hänen statuksensa ylläpitämiseen. Alinan riippuvaisuus Voichitan huomiosta sen sijaan saa yhä pakkomielteisempiä piirteitä samalla kun Alinan mielenterveys alkaa horjua.

Mungiu on niitä vahvoja tarinankertojia, jotka voivat pakata hiljaisiinkin hetkiin paljon informaatiota tai symbolista arvoa. Kylmässä yössä höyryävä hengitys paljastaa paljon tärkeitä asioita, joihin ei paneuduta sen tarkemmin. Elokuvan hienoimipiin kuviin lukeutuu säikähtäneet nunnat lakaisemassa luostarin pihaa lumimyrskyn jäljiltä, vaikka uuttakin lunta puskee yhä.

Kerroksellisen elokuvan tarinaa on kuitenkin helppo seurata, ja pääkohdat ovat selkeitä. Vaikka elokuva on pitkä, Mungiulla on paljon sanottavaa ja tahti kiristyy loppua kohti mentäessä. Loppukohtaus on sanalla sanottuna täydellinen.

Yli vuorten -elokuvan traileri


Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa

Lisää luettavaa