Cine Aasia tarjoaa monipuolisen kattauksen aasialaista elokuvaa

Katsaus maaliskuussa järjestettävän festivaalin tarjontaan.

28.2.2019 09:00

Helsinki Cine Aasia järjestetään 14.–17. maaliskuuta. Festivaalilla saa Suomen ensi-iltansa 18 itä- ja kaakkoisaasialaista elokuvaa. Elokuvia nähdään 11 eri maasta.

Avajaiselokuvana nähdään japanilaisen Shuichi Okitan Mori, The Artist’s Habitat. Elokuva perustuu taiteilija Morikazu Kumagain elämään. Shuichi Okita saapuu myös Helsinki Cine Aasian vieraaksi.

Festivaalin ohjelmiston toinen taiteilijamuotokuva on Kazuya Shiraishin Dare to Stop Us, joka pohjautuu japanilaisen elokuvan kauhukakaran Koji Wakamatsun (1936–2012) ja hänen oppilastensa elämään aikana, jolloin Wakamatsun eroottisista ja kapinallisista elokuvista tunnettu tuotantoyhtiö oli menestyksensä huipulla.

Tosielämän yhteyksiä on läsnä myös hongkongilaisen Derek Chiun intohimoprojektissa No. 1 Chung Ying Street (kuvassa), joka sijoittuu kahteen eri aikakauteen: vuoden 2014 Hongkongin sateenvarjovallankumouksen jälkimaininkeihin sekä vuoden 1967 mellakoihin.

Japanilaisen Shinichiro Uedan zombielokuvan filmaamisesta kertova metaelokuva One Cut of the Dead on ollut kotimaassaan yleisömenestys ja voittanut myös kriitikot puolelleen.

Venetsian elokuvajuhlilla Orizzonti-palkinnon saanut thaimaalaisen Phuttiphong Aroonphengin ensiohjaus Manta Ray puolestaan on kerroksellinen kuvaus identiteetistä ja ystävyydestä.

Singaporelaisen Yeo Siew Huan elokuvassa A Land Imagined unettomuudesta kärsivä poliisi yrittää selvittää kadonneen kiinalaisen siirtotyöntekijän kohtaloa.

Filippiiniläisen Brillante Mendozan dokudraama Alpha – the Right to Kill kuvaa Manilan kaduilla käytävää raakaa huumesotaa ja sen vaikutuksia lain molemmin puolin eläviin päähenkilöihinsä.

Japanilainen Shinya Tsukamoto puolestaan tekee paluun Helsinki Cine Aasia -festivaalille uudella sodanvastaisella samurai-draamallaan Killing. Masaaki Yuasan hallusinogeeninen romanttinen komedia Night is Short, Walk on Girl palkittiin Japanissa vuoden parhaan animaation palkinnolla.

Indonesian kenties tunnetuimman ohjaaja Gavin Nughoron viimeisin elokuva Memories of My Body on kasvukertomus ja tutkielma sukupuoli-identiteetistä neljässä näytöksessä.

Hieman samanlaista tematiikkaa käsittelee myös amerikan-vietnamilainen Leon Le huimaavan  esikoispitkässään Song Lang (2018).

Ohjelmistoon on lisäksi valittu kaksi kiinalaisen Bi Ganin elokuva Long Day’s Journey Into Night. Cannesissakin huomiota herättänyt unenomainen elokuva sijoittuu Kiinan alamaailmaan. Elokuvan kerrontaa tukee yhdistelmä 2D- ja 3D-kuvaa.

Ohjaaja Hu Bon ensimmäiseksi ja ainoaksi pitkäksi elokuvaksi jäänyt An Elephant Sitting Still puolestaan on Kiinan pohjoisseudulle sijoittuva melankolinen ja vangitseva kuvaus yhdestä päivästä neljän ihmisen elämässä heidän ongelmineen ja toiveineen. Ohjaaja teki itsemurhan vain 29 vuoden iässä saatuaan elokuvansa valmiiksi.

Helsinki Cine Aasian koko 2019 ohjelmistoon voi tutustua festivaalin verkkosivuilla. Kaikissa elokuvissa on tekstitys englanniksi.

Lisää luettavaa