Kun Marry Me ja Hustlers – korkojen kera -elokuvat tuottanut Elaine Goldsmith-Thomas luki ensimmäisen kerran The Mother -elokuvan käsikirjoituksen, hän jäi kerrasta koukkuun.
– Ajattelin, että olisi mahtavaa nähdä elokuvan pääroolissa ei-valkoinen nainen, joten lähetin sen Jennifer Lopezille. Hän vastasi välittömästi. Onneksemme Netflix luotti meihin sataprosenttisesti. He rakastivat ajatusta Jenniferistä pääroolissa ja olivat hyvin avoimia ideoillemme.
Elokuvan toinen tuottaja Marc Evans piti Hustlerista, joka oli Lopezin ja Goldsmith-Thomasin aikaansaannos. Lopez oli myös ollut vastikään esillä Super Bowlissa ja presidentin virkaanastujaisissa, joten aika oli kypsä erilaiselle roolille.
– Jenniferille oli täydellinen hetki tehdä tämä elokuva. Tämä on iso kansainvälinen rooli elokuvatähdelle.
Goldsmith-Thomas lähetti The Motherin käsikirjoituksen uusiseelantilaisohjaaja Niki Carolle, jonka kanssa hän suunnitteli samaan aikaan toista projektia. Goldsmith-Thomas kutsuu tätä sattumaa ”jumalaiseksi väliintuloksi” ja uskoo Caron olleen juuri oikea henkilö ohjaamaan elokuvan.
Niki Caro on ohjannut aiemminkin tarinoita vahvoista naisista. Hänen filmografiastaan löytyy sellaisia elokuvia kuin Valasratsastaja, North Country ja Disneyn uusin Mulan. Caro sanoo olleensa yllättynyt, kuinka elokuvan toiminnallisuus on onnistuttu yhdistämään epätyypilliseen tapaan tarkastella äitiyttä.
– Tarina keskittyy äitiyteen alkukantaisena voimana. Siinä tarkastellaan äitiä suojelevana ja vaarallisena voimana kaikille, jotka uhkaavat hänen lastaan. Se oli minusta hyvin kiinnostavaa, ohjaaja kertoo.
Hän pitää tarinaa intiiminä ja tunteellisena, vaikka kyseessä on samaan aikaan vankka ja globaali toimintaelokuva. Nämä kaksi maailmaa yhdistyvät Caron mielestä hyvin harvoin. Hän näkee The Motherin monella tapaa jatkoa sille, mitä hän teki Mulanissa, jota hän kuvaa isoksi toimintaelokuvaksi, jossa on sydäntä ja tunnetta.
– Pyrin koko ajan kohti elokuvia, jotka ovat visuaalisesti ja emotionaalisesti dynaamisia. The Mother oli loistava tilaisuus luoda autenttinen maailma, jossa yleisö voi kokea toiminnan jännityksen, vauhdin ja viihteellisyyden samastuen samalla hahmoihin, jotta voi nauraa ja itkeä heidän kanssaan.
Nimettömän äidin tarina
Elokuvassa ei koskaan nimetä Lopezin hahmoa, vaan häntä kutsutaan äidiksi. Se on Caron mielestä nappiratkaisu, koska katsoja näkee hänet jokaisessa kohtauksessa nimenomaan äitinä. Äitiys määrittää hahmon jokaista päätöstä. Ohjaaja ei pystynyt kuvittelemaan rooliin ketään muuta kuin JLon.
– Näin hahmossa naisen, joka ei odottanut koskaan saavansa lasta. Hän ei myöskään tiennyt kuinka olla äiti, koska hänellä ei koskaan ollut äitiä, Jennifer Lopez kertoo.
– Kaikki, joilla on lapsia, ymmärtävät sen, koska hyvälle vanhemmuudelle ei ole ohjekirjaa. Sitä vain yrittää rakastaa sillä tavalla kuin osaa. Omat lapseni tulivat teini-ikään, kun kuvasin tätä elokuvaa. Minua viehätti alusta asti sen tutkiminen, kuinka voi olla paras versio äidistä ja kuinka sen tulkinta on jokaiselle erilainen.
Yleensä toimintaelokuvat kertovat miesten tarinoita, joten The Mother mahdollisti jotakin uutta. Tekijät antoivat hahmolle taustatarinan: tällä ei ollut lapsena perhettä, joten armeijasta tuli hänen perheensä. Elämän edetessä kaikki ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan. Nainen rakastuu väärään mieheen ja tulee raskaaksi.
– Se, että hahmo tulee raskaaksi ja äidiksi muuttaa hänen koko perspektiivinsä maailmasta, mitä tapahtuu oikeastikin. Kaikki äidit tietävät, että kun sisälläsi on toinen elämä, koko maailmaa ja yhteiskuntaa alkaa katsoa täysin eri tavalla.
Lopez ylistää ohjaaja Niki Caroa, joka näki elokuvan koon paljon suurempana kuin näyttelijä oli ajatellut.
– Kun luin käsikirjoituksen ensimmäistä kertaa, kuvittelin sen pieneksi. Kun Niki tuli mukaan, siitä räjähti tämä suuri toimintaleffa, jossa matkasimme ympäri maailmaa. Äidistä tuli kansainvälinen kovis! En ole koskaan urani aikana ollut tämän kokoisen elokuvan pääroolissa.
– Se oli pelottavaa, mutta en ole koskaan pelännyt kovaa työtä. Kun tekee tällaisen roolin, se jää mieleen ja sitä ajattelee koko ajan. Annoin itseni täysin Nikin käsiin. Minulle on suuren ohjaajan merkki, kun visio kantaa sivujen ulkopuolelle. Olimme onnekkaita, kun saimme hänet mukaan. Lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylä, mutta niin myös äitinä olemiseen ja tämän elokuvan tekemiseen.
Tähteys tuo valtaa, valta vastuuta
Lopez treenasi uskollisesti roolia varten. Tuottaja Goldsmith-Thomas kertoo, kuinka kurinalainen tähti oli kuvausten aikana.
– Hän kirjaimellisesti herätti hahmonsa henkiin ja kävi salilla valmentajansa kanssa. Sitä oli ihmeellistä seurata. Hänen kamppailuvalmentajansa olivat aikatauluttaneet viisi viikkoa taistelukohtausten treenaamiseen. He ajattelivat, että vie viikkoja ennen kuin Jennifer oppii kamppailemaan ja hän sekä Joe Fiennes taistelukoreografian.
Tuottaja kertoo, että jo toisen session jälkeen valmentajat soittivat ja kertoivat, että homma alkaa olla hanskassa. Lopez nautti tuottajan mukaan treenaamisesta valtavasti. Taistelukoreografian lisäksi Lopez opetteli aseiden käyttöä sekä moottoripyörällä ja moottorikelkalla ajamista.
– Tämä oli minulle uudenasteista toimintaa. Vaikka ollen tehnyt toimintaelokuvia ennenkin, tappelukohtauksia ja sellaista, niin moottorikelkka ja puukkotaistelu Joe Fiennesin kanssa oli minulle uutta. Jos olisin aloittanut aiemmin urallani tekemään sellaista, saattaisin olla kyllästynyt, koska siitä seuraa mustelmia ja kipua, välillä kuvataan kylmässä ja sitten kuumassa. Nyt tekisin ehdottomasti kaiken uudelleen, Lopez sanoo.
Ääriolosuhteissa kuvaaminen auttoi näyttelijää myös ymmärtämään roolihahmoaan paremmin. He kuvasivat lumisissa maisemissa Smithersissä, Alaskan lähettyvillä.
– Oli hullun kylmä, ja näin vain valkoista. Taivaskin oli valkoinen, värejä ei ollut missään. En osannut hahmottaa missä olemme. Joka päivä täytyi pukea ylle monta kerrosta vaatetta, jotta voisin olla ulkona ampumassa koko päivän ja yön. Mökissä, jossa yövyimme, juoksi joka aamu pieniä eläimiä. Se oli hullua mutta auttoi ehdottomasti pääsemään mielentilaan. Se sai minut ajattelemaan, kuka hahmo on ollut viimeiset 12 vuotta. Yksinasuva ja muiden ihmisten kanssa kömpelö, vaitelias nainen, ennen kuin tytär auttaa häntä avautumaan uudelleen.
Äidin hahmon ohelle Lopezille oli tärkeää hänen toinen roolinsa elokuvassa. Hän nimittäin myös toimii yhtensä The Motherin tuottajista tuotantoyhtiönsä Nuyorican Productionsin kanssa.
– Olen siinä vaiheessa uraani, jossa tuotan suurimman osan projekteista, joissa olen mukana. Olemme yhtiökumppanini Elainen kanssa yrittäneet kasvattaa yritystä saadaksemme kiinnostavia projekteja naisille, latinoille ja monitaustaisille tekijöille.
Se on yksi supertähden missioista, johon hän on satsannut.
– Olen myös siinä vaiheessa uraani, jossa parin hyvän projektin jälkeen alan saada parempaa materiaalia kuin koskaan aiemmin urallani. Se on hauskaa, kun ajattelee miten niin sanotusti kypsässä iässä olen, 53-vuotias Lopez sanoo.
Jennifer Lopez toivoo, että katsojat oivaltaisivat kuinka erilaisia äitejä maailmassa on. Kaikki äidit ovat eri vaiheissa ja tasoilla, eikä kukaan voi ylittää omaa parastaan. Näyttelijän lapset vierailivat kuvauksissa äitinsä luona. Lopez näki samalla muutoksen lapsissaan.
– Lapseni muuttuivat kuvausten aikana teineiksi eivätkä olleet vauvoja enää. He olivat melkein saman ikäisiä kuin Lucy Paez, elokuvatyttäreni. Se sai minut miettimään sitä muutosta, ja kuinka sitä muuttuu vauvan äidistä teinin äidiksi, myöhemmin aikuisen äidiksi.”
Elokuvan äiti ei osaa rooliaan, mutta rakastaa silti lastaan syvästi.
– Hän haluaa tehdä parhaansa ja suojella tätä. Se on vaistomaista, ja uskon, että kaikilla äideillä on sama vaisto. Me haluamme vaistomaisesti suojella lapsiamme. Kuinka teemme sen ja kuinka olemme vanhempia, se on yksilöllistä, kuten me ihmisetkin.
Supertähden tyttäreksi
Zoe-tyttären roolittaminen oli yksi The Motherin haastavimpia tehtäviä. Täytyi löytää oikea nuori näyttelijä, joka kykenisi kantamaan elokuvan painavaa emotionaalista taakkaa.
Ohjaaja Niki Caro huomauttaa, että Zoen piti myös ulkoisesti muistuttaa tarpeeksi Jennifer Lopezia, jotta roolitus olisi uskottava. Koronapandemia ei helpottanut etsintöjä – näyttelijät piti tavata Zoom-videopuhelujen välityksellä.
– Lucy oli valloittava, jopa tietokoneeni ruudulla. Joka kerta, kun koekuvasin häntä, hän alkoi kiehtoa minua entistä enemmän, Caro kertoo.
Viimeiseen vaiheeseen päässeet lapset lennätettiin Los Angelesiin, jossa koekuvaukset järjestettiin yhdessä Jennifer Lopezin kanssa. Ohjaaja tietää, että se saattoi olla pelottavaa tai jännittävää nuorille näyttelijöille.
– Lucy ei pelännyt missään vaiheessa. Hän oli täysin avoin ja vastaanottavainen. Myös vahva.
Lucy Paez sanoo, että jo ensimmäisissä keskusteluissa ohjaaja oli valmistellut nuorta näyttelijää henkisesti siihen, että jossakin vaiheessa hän tapaa Jenniferin.
– Hän sanoi, että Jennifer on todella vahva esiintyjä, ja hän oli! Kun luin hänen kanssaan ensimmäisen kerran, hän heitteli tuoleja ja kaikkea muuta esittäessään hahmoa. Ajattelin, että vau. Se oli ihmeellistä, koska emme vielä edes kuvanneet. Uskon, että se inspiroi myös minua tekemään todella hyvää työtä, Paez kertoo.
Ohjaaja Caro muistaa tilanteen hyvin.
– Lucyn kunniaksi on mainittava, että hän osasi suhtautua tilanteeseen. Hän ei säikähtänyt vaan piti pokkansa. Se, että pysyy roolihahmossaan äärimmäisen improvisaation aikana, varsinkin maailmanlaajuisen ikonin kanssa, on jo jotakin, Caro kommentoi.
Lopezin tapaan myös Paez kävi läpi erilaisia valmennuksia rooliin valmistautuakseen.
– Olin hermostunut, koska kuten Zoe, minäkään en ollut koskaan tehnyt kaikkea niitä hulluja juttuja, joita teen tässä elokuvassa. Se auttoi minua samastumaan hahmoni tunteisiin, koska hänenkin täytyi oppia ne asiat. Minusta tuntui, että kävimme Zoen kanssa tätä seikkailua läpi yhdessä, Paez sanoo.
Nuoren Paezin kyvyt tekivät suuren vaikutuksen Lopeziin.
– Lucy on ikäistään viisaampi. Hän on kiltti ytimeensä asti, mutta myös erittäin hyvä nuori näyttelijä. Aina kun työskentelen lasten kanssa, haluan, että he tuntevat olonsa turvalliseksi seurassani. Halusin hänen tuntevan turvaa, ja tietävän, että suojelin häntä oikeasti. En vain elokuvassa, vaan kuvauksissa myös, tuoleja koekuvauksissa paiskonut Lopez sanoo.
Nuori Paez ylistää Lopezia, jota hän kutsuu mukavaksi ja parhaaksi mentoriksi, joka hänellä olisi voinut olla.
– Jennifer opetti minulle niin paljon. Joka päivä hän antoi minulle ohjeita. Tunsin yhteyttä häneen kameran edessä ja takana. Jennifer kohteli minua kuin tytärtään, ja olen siitä hyvin kiitollinen. Hän antoi kuvauksissa aina parhaansa.
Paez kertoo, että jopa silloin, kun Lopezilla oli ollut konsertti edellisenä iltana, tähti saapui kuvauksiin kuudelta aamulla repliikkinsä ulkoa osaten.
Miehet menneisyydestä
Elokuvan aikana äiti kohtaa myös neljä miestä. Jokaisen kanssa hänellä on oma tarinansa. Tuottaja Marc Evans sanoo, että elokuvan roolituksen suhteen tekijät olivat erityisen onnekkaita.
– Pohdimme, kuinka löydämme joukon miehiä sivurooleihin, kun elokuvan keskiössä on tämä poikkeuksellinen hahmo. Saisipa aina tällaisen näyttelijäjoukon.
Ohjaaja Caro komppaa. Hän korostaa, että kaikki neljä miestä ovat erilaisia. Jokainen tuo äidin hahmosta erilaisia luonteenpiirteitä esiin. Goldsmith-Thomas käy mietteliääksi. Ehkä äidillä on suojakuori, jonka sisään jokainen yrittää päästä eri motivaatioiden varjolla.
– Kuinka pääsemme tämän naisen sydämeen? Adrian haluaa repiä sen irti. Hector haluaa käyttää sitä hyväkseen. Cruise haluaa rakastaa sitä. Jons haluaa suojella sitä, tuottaja sanoo.
Adrian Lovellin roolissa nähdään Joseph Fiennes. Katsojat tapaavat Adrianin ensimmäisen kerran tarkka-ampujarykmentin kapteenina Afganistanissa vuonna 2005. Hän on hienostunut maailmanmies mutta samalla asekauppias, joka istuttaa Lopezin hahmon mieleen siemenen alamaailmassa toimimisesta.
– Adrian näkee naisen nerokkuuden, hänen erinomaisen silmänsä tarkka-ampumiseen. Adrian näkee harmaiden alueiden arvon, ja kuinka äidin hahmo voisi auttaa häntä työvoimana. Luultavasti myös hahmon kauneus valtaa hänet. Adrian esittelee hänelle hämärän maailman, mutta en usko, että Adrian pakottaa häntä olemaan osa sitä, Fiennes sanoo.
Yleisö saa tehdä omia tulkintojaan tarinasta, mutta Fiennes uskoo, että Adrianin ja äidin hahmon välillä on ollut suhde. Myöhemmin Adrian haluaa kostaa, ja välienselvittely nähdään Alaskassa. Fiennesille oli suuri haaste saada hahmosta monipuolinen: katsoja näkee, kuinka paha Adrian on, mutta samalla hänessä täytyy olla se puoli, johon Lopezin hahmo rakastui.
Fiennes sanoo olevansa ohjaaja Niki Caron suuri ihailija.
– Nikillä on ehdoton, selkeä näkemys, josta hän ei horju. Kun on tämän kokoisessa tuotannossa mukana, on hienoa, että joku ohjaa sitä selkeällä tunteella. Hän kuvaa keveitä ja taloudellisia otoksia vieden samalla tarinankerrontaa eteenpäin eeppisellä ja intiimillä tasolla.
Myös työskentely Jennifer Lopezin kanssa saa Fiennesiltä kiitosta.
– Minusta on ihme, kuinka hän voi tanssia kaikkien näiden taidealojen välillä, ja onnistua joka kerta. Sen lisäksi hän on autenttinen ja kaunis nainen, joka tekee kovasti töitä. Hän on lahjakkaampi, anteliaampi ja lämpimämpi kuin mitä voi kuvitella.”
Lopez kunnioittaa myös Joseph Fiennesiä, jota hän kutsuu hämmästyttäväksi näyttelijäksi.
– Minulla oli hauskaa hänen kanssaan. Ei ole helppoa näytellä sellaista hahmoa, tuon tyyppistä pahista. Sellaista, joka voisi potentiaalisesti satuttaa omaa lastaan. Sen kanssa on vaikea tasapainotella uskottavasti. Minusta hän teki fantastista työtä.
Hector Alvarezin roolissa nähdään Gael García Bernal. Lopezin äitihahmo tapaa Hectorin Guantanamo Bayssa vuonna 2007. Lopez ajattelee hahmon olevan se menneisyyden rakkaustarina, jonka katsojat tuntevat.
– Kaikista hahmoista heidän välisensä suhde oli luultavasti ainoa, jolloin äidillä oli syviä tunteita. Ennen kuin kaikki meni pieleen ja rumaksi, Lopez sanoo.
Omari Hardwick nähdään FBI-agentti William Cruisena, joka on elämänsä velkaa Lopezin hahmolle. Hän edustaa monella tapaa elokuvan hyvää miestä. Myös Afganistanin veteraani Jonsina nähtävä, Sound of Metalista Oscar-ehdokkuuden saanut tosielämän veteraani Paul Raci on hyvien puolella.
Kuvat ja haastattelut: Netflix
Toimittanut Jesse Raatikainen