Miksi Netflix peruuttaa niin paljon sarjojaan ensimmäisen tai toisen kauden jälkeen? – Nyt sille on löydetty vastaus

Avataanpa hieman Netflix-mystiikkaa.

Moni fanisuosikki on saanut Netflixillä kirveestä. Uusin niistä on supersankarisarja Jupiter’s Legacy.

Aiemmin muun muassa jättibudjetilla tehty Marco Polo peruttiin. Tuhokäskyn ovat saaneet myös Bloodline, The Get Down, The OA ja monet muut.

The Witcher ja Umbrella Academy ovat saaneet paljon faneja, mutta tietenkin myös näiden sarjojen tulevaisuus on iso kysymysmerkki.

Vuonna 2020 Netflix peruutti muun muassa Altered Carbonin, I Am Not Ok with Thisin, The Dark Crystal: Age of Resistancen, V Warsin ja Messiahin.

Ozark, Dead to Me ja The Crown ovat saamassa viimeiset kautensa.

Miksi Netflix sitten peruuttaa suosittuja sarjoja? Sille on olemassa muutama looginen selitys.

Netflix ei julkaise virallisia numeroita, joten ulkopuolisen silmin studion toiminta vaikuttaa todella sattumanvaraiselta.

Netflix tuottaa enemmän televisiosarjoja kuin yksikään muu studio. Tietenkin myös useampi sarja perutaan ensimmäisen tai toisen kauden jälkeen.

Netflix on kuitenkin tunnettu siitä, että he eivät myöskään juuri mainosta sarjojaan. Streamijätti ei tunnu antavan sarjoille aikaa kasvaa, vaan päätökset tehdään liukuhihnalta.

Netflix mittaa sarjojen kannattavuutta muutamalla mittarilla.

Ensimmäinen niistä on perinteinen. Siinä verrataan katsojalukuja uuden kauden kustannuksiin. Onko sarjalla tarpeeksi katsojia, jotta toisen (tai kolmannen) kauden tuotantokulut voidaan perustella. Tämä toimii tietyllä kaavalla, eikä mittaa esimerkiksi sosiaalisen median suosiota.

Toinen tärkeä mittari perustuu kahteen datapisteeseen seitsemän ja 28 päivän kohdalla. Starters-piste mittaa niitä kotitalouksia, jotka katsoivat yhden osan. Completers-mittaa koko kauden katsoneita kotitalouksia.

Viimeinen mittari on Watchers, jolla mitataan kaikkia niitä Netflix-tilaajia, jotka ovat sarjaa katsoneet.

Suurin osa Netflixin päätöksistä perustuu siis ensimmäisen kuukauden katsojatilastoihin. Se ei anna mahdollisuutta esimerkiksi mahdollista kulttisuosiota kerääville sarjoille, jotka löytävät katsojansa hiljalleen viidakkorummun paukuttaessa somessa.

Netflixin kustannusmalli on yksinkertainen: studio maksaa sarjan tuotantokustannukset plus 30 prosentin lisät sen päälle.

Kaikessa on siis kyseessä kylmistä luvuista, ei niinkään varsinaisesta fanisuosiosta. Netflix seuraa katsojalukuja melko pedanttisesti, sillä studion mielestä sarja ei tule kasvattamaan suosiotaan enää kahden tai kolmen kauden jälkeen, mikäli kasvua ei ole näkyvissä tarpeeksi.

Sarjojen kustannukset tuppaavat nousta kakkoskauden jälkeen, joten on halvempaa peruuttaa jopa jättisuosion saanut sarja kuin tehdä sille kolmas kausi, mikäli sitä kasvua ei ole tullut tarpeeksi.

Lähde: IGN

Aiheeseen liittyvät jutut